Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Mikroekonomie I Nabídka práce a trh práce
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Mikroekonomie I Domácí produkt
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
3. Dlouhé období.
D) Produkční a nákladová funkce
B) Nabídková funkce.
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Agregátní poptávka a nabídka
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Produkční analýza firmy
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
3. Produkční analýza firmy
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Celkový a mezní produkt
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
Úvodní seminář Národní hospodářství
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý

POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech Ekonomie rozlišuje tři obecné výrobní faktory: Půda Kapitál Práce

NÁJEMNÍ ceny VF Předpokládáme, že si výrobce výrobní faktory najímá. Když je vlastní, tak platí implicitní nájem. Stačí se tedy zabývat nájemními trh vf.

produkční Funkce Popisuje souvislost mezi výrobními faktory a produkcí Y=F(X1, X2,…, XN). VF jsou fixní nebo variabilní, podle toho jak jejich množství je spojeno s hodnotou produkce (příklad ordinace nebo nemocnice). Zákon klesajících výnosů. Popisuje průběh přírůstků produkce s růstem jednoho variabilního faktoru, ostatní jsou fixní). Dáno poklesem vybavenosti variabilního faktoru fixními faktory.

produkční Funkce Celkový produkt (TP), průměrný produkt (AP), mezní produkt (MP) Možnost substituce mezi výrobními faktory (izokvanta – příklad dvou výrobních faktorů). Hranice produkčních možností – příklad pro dva produkty.

Poptávka pro výrobních faktorech Nájem výrobního faktoru se vyplatí, když je hodnota mezního produkty vyšší než nájemní cena výrobního faktoru. P x MP > W

Volba výrobní technologie MP(1)/P(1) = MP(2)/P(2)=…=MP(N)/P(N) Pokud se změní cena výrobního faktoru, změní se technologie výroby. Technický pokrok mění mezní produkty, objevuje nové výrobní faktory… Lze předpokládat, že technický pokrok reaguje na cenové signály. Např. cena ropy může ovlivňovat investice do vývoje elektromobilů.

Nabídka práce Člověk se rozhoduje mezi volným časem a ostatními statky, které si může koupit za mzdu. Vyšší mzda vede k vyšší nabídce času na úkor volného času. Nákup volného času se snižuje, lidé více pracují a volný čas nahrazují jinými statky– substituční efekt. U vyšších mezd začíná působit důchodový efekt. Člověk si může dovolit více volného času i více ostatních statků. Substituční a důchodový efekt působí proti sobě. S růstem mzdy množství nabízené práce nejprve roste, ale pak začne klesat.

Nominální a reálná mzda Od očekávaného zvýšení mzdy (nominálního) je třeba odečíst růst cen, abychom zjistili reálný růst mzdy. Růste cen měříme pomocí spotřebního koše a cenami spotřebních statků v něm obsažených.