BIM – datový standard pro dopravní stavby KONFERENCE DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA 2019 Litomyšl, 15. května 2019 BIM – datový standard pro dopravní stavby Ing. Ivo Vykydal Proč BIM a digitalizace? Proč datový standard? Rozpočet SFDI na rok 2011 a střednědobý výhled na roky 2012 a 2013 byl sestaven tak, aby respektoval finanční omezení dané krácením rozpočtu v roce 2010 a z toho vyplývající důsledky pro rok 2011. Zároveň omezil investiční činnost tak, aby byl dodržen výdajový rámec pro rok 2011 ve výši 33 mld. Kč. Navržený rozpočet je založen na premise, že je nutno nejprve dofinancovat běžící akce a až následně začínat nové investice.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2001 - 2018 Uvolněné prostředky v mld. Kč – více než 1 128 mld. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2
Produktivita stavebnictví Hrubá přidaná hodnota za hodinu v USD v cenách roku 2007 podle parity kupní síly Zdroj: EUKLEMS Associated General Contractors of America, 2011, U.S. Bureau of Labor Statistics
Produktivita stavebnictví Trendy globálního růstu produktivity Průmyslová výroba Hospodářství celkově STAVEBNICTVÍ Zdroj: OECD, WIOD, GGCD-10, WorldBank, US BEA/BLS, Turkish National Statistics Bureau, Singapore National Statistics Agency, Malaysian Statistics Agency, Rosstat, McKinsey Global Institute Analysis, Global Insight; ISSA
Relativně vysoká míra digitalizace Relativně nízká míra digitalizace Index digitalizace v hospodářství Relativně vysoká míra digitalizace Relativně nízká míra digitalizace Zdroj: Mc Kinsey Global Institute
Produktivita stavebnictví Nutná změna Procesy Technologie Lidé Jsi zde
Realizujeme Plán zavádění BIM u dopravních staveb PS Technické předpisy a metodiky Příprava a realizace pilotních projektů Vzdělávání - semináře, konference, technické exkurze
Technické předpisy a metodiky BIM Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 8
Předpis pro informační modelování staveb – datový standard Proč potřebujeme „datový standard“? Umožňuje datovou komunikaci mezi informačními systémy Propojení BIM modelů a systému hospodaření s vozovkou Komunikace BIM modelů s GIS, DTM ČR Propojení BIM modelů a cenových databází pro oceňování Komunikace BIM modelů s automatickým navádění strojů Propojení BIM modelů a softwarů pro simulace plynulosti dopravy během stavby Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 9
Předpis pro informační modelování staveb – datový standard Co je předmětem „datového standardu“? Určuje základní požadavky pro přípravu informačních modelů staveb pozemních komunikací a železnic - obsah a strukturu dat; pro všechny fáze přípravy, provádění a provozu staveb; definuje podrobnost modelů, stavebních objektů/provozních souborů a jednotlivých elementů, včetně jejich vlastností; specifikuje formáty, jednotky, měřítka, označení jednotlivých souborů, pohledů v modelu, standardy barev a další; Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 10
Databáze datového standardu stavebnictví Vytvořeno ve spolupráci MFF UK a České agentury pro standardizaci. Společná struktura dat pro: - Silniční stavby - Železniční stavby - Pozemní stavby Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 11
Databáze datového standardu stavebnictví 1. Přihlášení 2. Typ stavby 3. Způsob užití Fáze projektu 4. Export zadání Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 12
Rada pro BIM a TRT – platforma pro projednání metodik Schéma činnosti Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 13
BIM – datový standard pro dopravní stavby Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 14
Děkuji za pozornost ivo.vykydal@sfdi.cz,www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI STABILNÍ PARTNER PRO FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY