Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
ROZŠÍŘENÍ DÁLNICE D1, STAVBA 01191, DÚR STARÝ LÍSKOVEC – BRNO JIH ZÁVOD BRNO.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Činnost služby dopravní policie za I. až III. čtvrtletí roku 2010 plk
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2016
Hradec Králové, 17. září 2014.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Marketingový plán společnosti
Financování přímých NIV
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Systémy řízení silniční dopravy
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Policejní prezidium ČR první náměstek policejního prezidenta brig. gen
Dopravní nehodovost v České republice za rok 2016
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie plk. Ing. Jindřich Rybka BA. Statistika nehodovosti.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Prázdniny 2011 Policie České republiky
PRÁZDNINY 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH ŘSDP PP ČR
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor služby dopravní policie.
Bilanční tisková konference OSDP
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dlouhodobé plánování dočasných omezení kapacity
KONFERENCE AKTIVNĚ S BESIPEM, Zlín,
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Statistika nehodovosti na území hl. m. Prahy v roce 2014
Vítáme Vás v Luhačovicích
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Informace z krajů ČR – shrnutí
Transkript prezentace:

Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního provozu Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Mgr. Zuzana Strnadová

Tragický stav osobních následků nehod v roce 2018: 565 usmrcených osob do 24 h, 658 usmrcených osob do 30 dnů, 2465 těžce zraněných osob, 25215 lehce zraněných osob. V porovnání s rokem 2017 vzrostl počet usmrcených do 24 h o 63 osob, tj. o 12,5 %, usmrcených do 30 dnů o 81 osob, tj. o 14,0 %, těžce zraněných o 126 osob, tj. o 5,4 %, lehce zraněných o 475 osob, tj. o 1,9 %. Počet usmrcených byl sice třetí nejnižší od roku 1961, ale… Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

… ve většině států EU došlo ke zlepšení a postavení ČR se v mezinárodním porovnání zhoršilo. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Přitom hlavním cílem Revize a aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období let 2011 až 2020 s platností od roku 2017 (NSBSP) schválené usnesením vlády ČR č. 160 27. 2. 2017 je (stejně jako v původní NSBSP přijaté v roce 2011) dosáhnout do roku 2020 v porovnání s rokem 2009 snížení závažných následků nehod v počtu usmrcených na úroveň průměru států EU (tj. cca o 60 %), současně i počtu těžce zraněných o 40 %. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Vývoj plnění cílů NSBSP Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období let 2011 až 2020 je - nejen základním strategickým dokumentem pro řešení dopravní nehodovosti na silniční síti, ale i ve svém Akčním programu praktickým návodem uvádějícím konkrétní bezpečnostní opatření na zmírnění a odstranění kritických oblastí nehodovosti. Opatření jsou rozdělena do opatření zaměřených na: komunikaci, vozidlo, účastníka silničního provozu. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Potvrzují to výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, které na Parametry komunikace, její aktuální stav i uspořádání bezprostředního okolí významně ovlivňují vznik rizikových situací a mají také určující dopad na závažnost jejich následků. Potvrzují to výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, které na místě nehody bezprostředně po ní podrobně zjišťují veškeré okolnosti, které byly její příčinou, ovlivnily její průběh a projevily se na jejích následcích. Získané poznatky jsou průběžně vyhodnocovány a kvantifikovány vlivy jednotlivých oblastí. České výsledky prakticky korespondují s výsledky zahraničních analýz. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Příčinné souvislosti vzniku dopravních nehod Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Realizace bezpečnostních opatření na komunikacích je sice finančně náročnější, ale má na rozdíl od působení na účastníky silničního provozu dlouhodobý dopad. Proto je třeba jejich přípravě a realizaci věnovat velkou pozornost podloženou kvalitní odbornou znalostí a citlivě přizpůsobenou konkrétním podmínkám řešeného místa. NSBSP obsahuje v Akčním programu celkem 49 bezpečnostních opatření rozdělených do 8 skupin. Jejich plnění má různé úrovně a nepochybně souvisí s celkovým stavem nehodovosti na našich silnicích. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

na ostatních komunikacích jen ojediněle (finanční náklady navíc) K1 APLIKACE EVROPSKÉ SMĚRNICE „BEZPEČNÁ INFRASTRUKTURA“ 2008/96/ES A JEJÍ ROZŠÍŘENÍ NA OSTATNÍ SÍŤ SILNIC pouze na síti TEN-T na ostatních komunikacích jen ojediněle (finanční náklady navíc) metodické pomůcky k dispozici nedostatek bezpečnostních auditorů absence významu přínosu pro bsp klíčové opatření pro vytvoření „bezpečné komunikace“ Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

K3 VÝSTAVBA OBCHVATŮ MĚST A OBCÍ K2 APLIKACE PŘÍSLUŠNÝCH ZÁKONŮ A NÁVAZNÝCH LEGISLATIVNÍCH PŘEDPISŮ PRO BEZPEČNĚJŠÍ POZEMNÍ KOMUNIKACE - postupné a zdlouhavé odstraňování reklamních zařízení (problém pevné překážky, rozptylování pozornosti řidiče) stromy jsou stále neuspokojivě vyřešenou pevnou překážkou (novelizace TP 99), vysoký podíl na smrtelných následcích, sil l. tř.-E cca 10 %, sil IIl. tř.-E cca 30 % K3 VÝSTAVBA OBCHVATŮ MĚST A OBCÍ - finanční náročnost, poptávka neuspokojena Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

- v malém rozsahu na sil. II. a III. tř. K4 ÚPRAVY DOPRAVNÍHO PROSTORU PRO ZRANITELNÉ ÚČASTNÍKY SILNIČNÍHO PROVOZU - výrazně na sil. I. tř. - v malém rozsahu na sil. II. a III. tř. minimálně na místních komunikacích pomalý rozvoj „Zón 30“ postupné rozšiřování komunikací pro cyklisty K5 ÚPRAVY KŘIŽOVATEK revize rozsáhle zajišťována Policií ČR postupující přestavby na okružní křižovatky Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

- rozsáhlá revize na sil. I. tř. Středočeského kraje K6 ZKVALITNĚNÍ DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ, VYBAVENÍ KOMUNIKACÍ A POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK - rozsáhlá revize na sil. I. tř. Středočeského kraje narůstající rozsah měření proměnných parametrů vozovek na všech druzích komunikací nedostatek finančních prostředků na úpravy, řešeno dopravními značkami (!) postupná instalace svodidel proti podjetí pro motocyklisty Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

K7 ZABEZPEČENÍ ŽELEZNIČNÍCH PŘEJEZDŮ pravidelné kontroly zajišťovány všemi odpovědnými orgány (MD, kraje, obce, SŽDC, policie ČR) na všech druzích komunikací pouze dvě testovací aplikace kooperativního systému typu železniční infrastruktura-chodec K8 NASAZOVÁNÍ SYSTÉMŮ ITS PRO MONITOROVÁNÍ A ŘÍZENÍ - zprovoznění systému eCall v roce 2017 - ostatní opatření - ve stadiu vytipování vhodných lokalit, příprav nebo pilotních projektů Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

ZÁVĚR Klíčem k vytvoření „bezpečné komunikace“ je důsledná aplikace nástrojů EVROPSKÉ SMĚRNICE „BEZPEČNÁ INFRASTRUKTURA“ 2008/96/ES na celou silniční síť. Náklady na jejich zpracování tvoří jen nepatrný zlomek investičních nákladů nových staveb i provozních nákladů stávajících komunikací. Zajišťují efektivnost vynakládaných finančních prostředků a znamenají snížení celospolečenských ztrát způsobených nehodovostí. Z toho pak vyplývá i zodpovědné zajištění ostatních opatření. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, e-mail@cdv.cz Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, 15. - 16. května 2019 Josef Mikulík, josef.mikulik@cdv.cz

Děkuji Vám za pozornost Ing. Josef Mikulík, CSc. josef.mikulik@gmail.com 602 728 331 Mgr. Zuzana Strnadová zuzana.strnadova@cdv.cz 721 222 852 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno