Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Advertisements

Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Poslechneme píseň: Díky. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Eportfolio Otázka číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
“W questions” with a preposition
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Podstatná jména Pád podstatných jmen. Podstatná jména Pád podstatných jmen.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Fonologie Cvičení číslo 5. Interview Kde jsi byl/byla včera? Co jsi dělal/dělala včera? Co budeš dělat dnes po hodině češtiny? Co budeš dělat zítra?
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Unscramble & Translate Unscramble the following sentences and translate into English. Vzor: jít že domů psali nechtějí Psali, že nechtějí jít domů. They.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Lidové noviny a webové stránky. Kdo je ta dy? Kdo má domácí úkol ?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
1. Ty jsi nás, Pane, volal a jasný byl tvůj hlas. My poznali, že vážně zveš k sobě také nás. Díky, že jsi mluvil k nám, Pane, mluv i dál, pomáhej, by každý.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Eportfolio otázka 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Eportfolio otázka 7. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Ref.: Nám, Pane, dal jsi Slovo své, Ducha svého dej nám též.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se vám.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 33 Číslo.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Interrogatives with ně- and ni-
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
NÁZEV PŘÍSPĚVKU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Otázky: Asking Questions
Překlad Praha.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Connecting Sentences with který II
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns
Transkript prezentace:

Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?

Kdo/Co? 1. ____ se jmenuje Mojmír? Já!

Kdo/Co? ____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu.

Kdo/Co? Co posloucháte? Hudbu. ____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu. Co posloucháte? Hudbu. 3. O ____ mluví presidenti? O politice.

Kdo/Co? Co posloucháte? Hudbu. O čem mluví presidenti? O politice. ____ se jmenuje Mojmír? Já! Kdo se jmenuje Mojmír? Já! 2. ____ posloucháte? Hudbu. Co posloucháte? Hudbu. 3. O ____ mluví presidenti? O politice. O čem mluví presidenti? O politice. 4. O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi.

Kdo/Co? O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi. O kom mluvila paní učitelka? O novém studentovi. 5. ____ jste vysvětloval ty chyby? Studentovi.

Kdo/Co? O ____ mluvila paní učitelka? O novém studentovi. O kom mluvila paní učitelka? O novém studentovi. 5. ____ jste vysvětloval ty chyby? Studentovi. Komu jste vysvětloval ty chyby? Studentovi. 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. 7. ____ neumí rusky? Mojmír.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. ____ neumí rusky? Mojmír. Kdo neumí rusky? Mojmír. 8. ____ vidíte na obraze? Univerzitu.

Kdo/Co? 6. U ____ jsi byl včera, muži? U matky. U koho jsi byl včera, muži? U matky. ____ neumí rusky? Mojmír. Kdo neumí rusky? Mojmír. 8. ____ vidíte na obraze? Univerzitu. Co vidíte na obraze? Univerzitu. 9. ____ se zabýváte? Literaturou.

Kdo/Co? Čím se zabýváte? Literaturou. 10. S ____ jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou.

Kdo/Co? Čím se zabýváte? Literaturou. 10. S ____ jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou. S kým jsi mluvila včera, ženo? S bratrem a sestrou.