Alkaloidy Lék nebo droga?.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Advertisements

Často slyšíme věty: Led je lehčí než voda Železo je těžší než peří Má však železná jehla větší hmotnost než peří v peřině?
VY_32_INOVACE_09_20_návykové látky. Návykové látky jsou omamné látky (drogy) a psychotropní látky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ TEMA: KUŘÁCTVÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Drogy Ch_065_Přírodní látky_Drogy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
ALKALOIDY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_26.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_33_Přírodopis 7.ročník_Mákovité Téma: Mákovité CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: březen 2012.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 24 AnotaceDefinice,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Virginský tabák Sadil,Fadrný,Mazal.
Název vzdělávacího materiálu
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
„Svět se skládá z atomů“
Psychotropní látky.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Návykové látky Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Poměr v základním tvaru.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poměr v základním tvaru.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Rozmnožování organismů
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Návykové látky Alkohol
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Z čeho jsou složeny látky?
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Alkaloidy Lék nebo droga?

Co jsou vlastně alkaloidy zač?  Alkaloidy jsou heterocyklické sloučeniny, obsahující ve své molekule minimálně jeden dusíkový atom. Mají bazický charakter a s kyselinami vytvářejí soli. Alkaloidy jsou obsažené v některých rostlinách, z jejichž částí se izolují. V rostlinách ale nejsou pro nic za nic. Plní důležitou obranou funkci. Pro živočišný organismus jsou alkaloidy většinou jedovaté, některé z nich způsobují smrt i v malých dávkách.

Co jsou vlastně alkaloidy zač? Mnohé z alkaloidů mají farmakologické účinky, za což jsme rádi :-) Využívají se například jako analgetika, anestetika, či sedativa. Při jejich opakovaném a zejména nekontrolovaném podávání může u člověka dojít k závislosti!!!!

Co jsou vlastně alkaloidy zač? Pár základních pojmů Droga-je obecné označení pro jakékoliv léčivo. Tvrdá droga-je označení pro látky s vysokým rizikem vzniku závislosti. Závislost = ztráta volního rozhodování závislé osoby, která je zcela pod vlivem euforizující látky.

Co jsou vlastně alkaloidy zač? Toxikomanie = drogová a léková závislost. Psychická a fyzická závislost na droze je často spojena s nutností zvyšovat její dávku pro dosažení stejného účinku. Tolerance = návyk. Vzniká při opakovaném podávání většiny drog. Představuje pomalé snižování účinku stejně vysokých dávek drogy.

Kde se vzaly tu se vzaly alkaloidy Mák je stará kulturní rostlina, která se ve středomoří pěstovala zřejmě již v 6. tis.př.n.l. Výraznou roli sehrálo opium v antickém Řecku. Makovice byly atributem Hypnose, řeckého boha spánku a jeho bratra Thanata, boha smrti.

Kde se vzaly tu se vzaly alkaloidy Slovo opium pochází z řeckého opos-šťáva. Někdy se nazývá mekonium od města Mekone, kde se pěstovalo hodně máku. V Evropě se opium používalo pro lékařské účely (a rovněž zneužívalo pro jeho psychoaktivní účinky) až od 17. století. Již v roce 1803 se podařilo izolovat dominantní složku opia - alkaloid morfin, kterého může být v surovém opiu 2,7 až 20 procent.

Jak takový morfin vůbec vypadá? Souhrný vzorec: C17H19NO3 Název: 7,8-didehydro- 4,5-epoxy- 17-methylmorfinan- 3,6-diol

Kde se s morfinem můžeme setkat? V lékařství - je využívaný jako velmi účinné analgetikum. Morfin se používá pouze u náhle vzniklých a krátce trvajících bolestí nebo u bolestí chronických, zapříčiněných zaručeně smrtelnými onemocněními. V dnešní době existuje mnoho léčiv, která jsou schopna morfin nahradit.

Co morfin a naše tělo Morfin potlačuje vnímání bolesti, jiné funkce mozku neruší. Vyvolává euforii, tlumí dráždivost dýchacího centra. Způsobuje zúžení zornic a zvýšení napětí hladkého svalstva trávicí soustavy. Častější přijímání vede k návyku, který přechází v drogovou závislost. Ve vysokých dávkách působí morfin hypnoticky a způsobuje ochrnutí dýchacího centra. Vedlejší účinky jsou zácpa, nevolnost, někdy zvracení při delším podávání častější záněty dýchacích cest, neplodnost u žen a vznik závislosti.

co morfin a naše tělo? Morfin se snadno vstřebává z podkoží i z trávicí soustavy. Asi 20 % jedu se v organismu rozkládá, většina se ve formě komplexních solí vyloučí močí během 12 hodin, ale stopy morfinu lze v moči dokázat ještě po 2 až 4 dnech. Morfin vstupuje též do placenty, mírně též do mléka a potu.

co morfin a naše tělo? Nejmenší popsanou smrtelnou dávkou (LD50) bylo 0,015g morfinu, běžně však smrt způsobuje 0,3 až 0,4 g morfinu, podaného ústy. lze vypěstovat návyk - takový morfinista je potom schopen denně snášet i 14 g morfinu.

A jak jste dávali pozor? Alkaloidy jsou : obsaženy ve zkaženém jídle heterocyklické sloučeniny organické nejedovaté sloučeniny (b je správně)

A jak jste dávali pozor? Droga je: obecné označení pro jakékoliv léčivo moje staré ponožky pouze návyková látka. (a je správně)

A jak jste dávali pozor? Souhrnný vzorec morfinu je: (a je správně) C17H19NO3 C17H6NO3 C17H19SO3

Jaký je rozdíl mezi opiatem a socialismem? A jak jste dávali pozor? Jaký je rozdíl mezi opiatem a socialismem? velký no comment žádný (c je správně – oba pocházejí z nezralých makovic)

Drogy jsou zakázané, protože jsou nebezpečné, nejsou nebezpečné, protože jsou zakázané!

LITERATURA Vacík, J. Přehled sředoškolské chemie, 1999 Tichý M. Toxikologe pro chemiky, 2003 Pacák J. Jak porozumět organické chemii, 1997 www.biotox.cz http://xantina.hyperlink.cz/organika/prirodni/alkaloidy.html http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/alkaloid/prirlatky/a3.html Sestavili: studenti učitelství chemie-TV Daniela Bártová, Hana Rohovská, Michal Dopita, 2004