KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Lenka Krejčová SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Příklady dobré praxe.
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

  SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Základní škola se specifickými poruchami učení U Boroviček 1 Praha 6

KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l. „Pověz mi, já zapomenu, ukaž mi, já si vzpomenu, ale nech mě se zúčastnit a já pochopím.“

Charakteristika Specifické poruchy učení jsou definovány jako neschopnost naučit se určitým dovednostem, přijímat, zpracovávat, analyzovat či uchovávat informace například - čtení, psaní, počítání + koncentrace, většinou se kombinují pomocí běžných výukový metod při průměrné inteligenci a přiměřených sociokulturních podmínkách, podmětném prostředí ve třídě 4%žáků (pedagogové uvádějí že až 20%)

Původ vzniku SPU genetickým dědictvím (asi 40% dětí) vývojem nervové soustavy, mozkových struktur před i po narození, dominance hemisfér, LMD - drobného poškození mozku, těžký porod, úraz hlavy (malé odchylky v oblasti motoriky, vnímání, myšlení a jednání) nepříznivé vlivy prostředí – emocionální klima v rodině, vztahu rodičů ke škole SPU se projevují u dětí průměrných, podprůměrných i nadprůměrně inteligentních. Walt Disney,Alexander G. Bell,Winston Churchill

Možné příznaky, projevy SPU poruchy se nejvíce projevují po vstupu do školy, ve vyšších ročnících  vlivem dozrávání nervové soustavy potíže postupně kompenzují výrazné a dlouhodobější potíže v osvojování čtení, psaní, pravopisu a počítání, špatný prospěch nepoměr mezi sníženou školní výkonností a dobrou úrovní rozumových schopností poruchy pozornosti, rychlá unavitelnost, afektivní labilita, překotnost reakcí, chybí vytrvalost obtíže při vytváření základních pracovních návyků - samostatné oblékání, stolování, čistota

Důsledky SPU způsobují obtíže v prostředí školy, ale i v sociokulturním prostředí a profesionálním uplatnění mají vliv na formování osobnosti dítěte často trpí pocity méněcennosti a neurotickými příznaky - poruchy spánku, nebo nechutenství složité situace řeší únikem do nemoci, záškoláctvím, denním sněním, agresivitou „neúspěšné dítě“- nepřijetí spolužáky, učitelem, odmítnutí rodiči – vede k úzkosti dítěte

Reedukace, náprava, kompenzace SPU dlouhodobý, pravidelný proces s pozitivní motivací v rodinném prostředí na základě odborné diagnózy se stanovuje specifická péče, speciálně - pedagogické metody provádí jí spec.pedagog ve škole, v SPC nebo PPP nevytvářet situace, kde bude žák stále selhávat nešetřit pochvalou, dítě musí zažívat úspěchy učit způsobem "málo a často“, dlouhodobá zátěž je nevhodná

Specifické vývojové poruchy učení Dyslexie – porucha osvojování čtenářských dovedností Dysgrafie – porucha osvojování psaní, čitelnost, úprava Dysortografie – porucha osvojování pravopisu Dyskalkulie – obtíže v chápání číselných pojmů, v provádění matematických úkonů Dyspraxie – porucha osvojování, plánování a provádění volních pohybů Dysmúzie – porucha osvojování hudebních dovedností Dyspinxie – obtíže v kresbě, obkreslování, neobratné zacházení s tužkou, obtíže jemné motoriky

Porucha pozornosti a hyperaktivity- ADHD se často spojuje s poruchami učení jsou to děti výrazně živé a aktivní pozornost těchto dětí je těkavá, jsou roztržité a mají potíže svoji pozornost zaměřit a udržet, sedět, poslouchat a nevyrušovat stávají se zlobivým žákem a předmětem potíží

Speciálně pedagogická péče na ZŠ Borovičky 6. – 9.ročník přijetí žáka na základě zprávy z PPP, SPC diagnostikovány SPU, ne SPCH a mentální retard. individuální školní diagnostika – spec. pedagog individuální a skupinové reedukace používání speciálně pedagogických metod a pomůcek 1 – 2 krát týdně

Individuální reedukace Zraková oblast- zrakové rozlišování, paměť, vizuomotorika Sluchová oblast- Sluchové rozlišování, vnímání, paměť Čtení - nácvik čtení – technika čtení, čtení s porozuměním Prostorová orientace - hmat, tělesné schéma, orientace Intermodalita - schopnost přepínat mezi různými způsoby smyslového vnímání Serialita- nácvik správného pořadí písmen ve slově, číslic, postupu práce Grafomotorika - nácvik motorické koordinace ke psaní Koncentrace pozornosti – nácvik udržení soustředění

Speciálně pedagogické předměty Čtení s porozuměním- rozvoj kultivovaného ústního projevu, reprodukce textu Jóga - zdokonalování rovnováhy, koordinace, psychické a fyzické odolnosti, koncentrace, sebedůvěry, paměti, správného dýchání Deskové a logické hry - podpora logického a strategického myšlení, jemné a hrubé motoriky, pravo-levé orientace, prostorové orientace, koncentrace pozornosti, schopnost spolupráce AFT (psaní všemi deseti na PC) podpora jemné motoriky, pravo-levé orientace, koncentrace pozornosti, orientace v prostoru Čtenářský klub - Prohlubování čtenářských dovednosti ve školní knihovně

Speciálně pedagogické aktivity   Cviky, které pomáhají k propojení obou mozkových hemisfér, koordinaci pohybů, koordinaci očí a rukou, správné dýchání, zlepšení soustředění a zvýšení aktivity při učení Ranní cvičení ve třídách - křížové programování Pravidelné memorování - procvičování paměti Nordic Walking - chůze se speciálními holemi Žonglování Ropratem, Kupoz,Včelka, Pamis - programy pro rozvoj pracovního tempa, podporu paměti, zrakového vnímání, porozumění čtenému textu, soustředění, pozornosti, logického myšlení a schopnost organizovat práci

Mozek Všechny významné objevy a vynálezy vědy i všechna významná umělecká díla se zrodili nejprve v naší pravé hemisféře

Albert Einstein „Intuitivní mysl je posvátným darem a rozumová mysl je věrným služebníkem. Vytvořili jsme společnost, která si váží služebníka a zapomněla na dar.“

Synchronizovaný tanec hemisfér

Speciální pedagožky z Boroviček Zuzana Dolejší a Irena Prokopová Děkujeme za pozornost Speciální pedagožky z Boroviček Zuzana Dolejší a Irena Prokopová

TANEČNICE www.suenee.cz/opticka-iluze-kterym-smerem-se-toci- tanecnice/ Cviky na propojování mozkových hemisfér http://www.vys-edu.cz/assets/File.ashx?id_org=600139&id_dokumenty=7257 Žonglování http://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-7/02.html