Seminář MAS - sociální podnikání Petra Francová Svárov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODNIKATELSKÉ DOVEDNOSTI PRO ROZVOJ MSP A NNO V K RÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Projekt CZ.1.07/3.2.10/ Společnost pro právní a ekonomické vzdělávání.
Advertisements

Programy na podporu zaměstnanosti podporované strukturálními fondy EU.
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Principy sociálního podnikání
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Význam informací v podnikání
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Sociální podnikání v ČR Bc. Jitka Čechová
Motivační seminář Opava Východiska a zkušenosti pro vzdělávání pro sociální podnikání Karel Rychtář SČMVD Praha Tato prezentace je spolufinancována.
Podpora sociálního podnikání ve stávajícím období a příprava na období 2014+
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
Sociální podnikání – šance podnikat jinak Ostrava
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Nauka o podniku Seminář.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Jak se pozná sociální podnik
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
JAK SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ MŮŽE PODPOŘIT ROZVOJ REGIONŮ Petra Francová a Karel Rychtář Nová ekonomika, o.p.s. Výbor pro regiony RVNNO, Pardubice
Marketingové prostředí
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Sociální podnikání Standardy sociálního podnikání.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Sociální podnikání v JMK a KV Katedra Enviromentálních studií
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Struktura podnikatelského plánu
Bc. Jitka Čechová MAS Sedlčansko
Trendy a možnosti v oblasti sociálního podnikání Petra Francová Seminář ASZ Praha
SENZA družstvo, chráněná dílna Prostějov Olomouc
SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ V NOVÉM PLÁNOVACÍM OBDOBÍ Mgr. Šárka Dořičáková Olomouc.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Trutnovská zeleň, o.p.s. Mgr. Terezie Mertlíková ředitelka.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Jak připravit dobrý podnikatelský plán
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
• - Sociální podnik a IROP ČESKY SEVER
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Marketingový systém řízení
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Festival lokální ekonomiky 2016
Ing. Stanislava Správková
Podpora sociálního podnikání v rámci CLLD (místní akční skupiny)
Podpora sociálního podnikání v ČR pokračuje
sociální podnikání v operačním programu zaměstnanost
sociální podnikání v operačním programu zaměstnanost
Transkript prezentace:

Seminář MAS - sociální podnikání Petra Francová Svárov 23.5.2019

Moje historie vzdělání: FF UK obor sociologie a VŠE obor řízení podniku aktivní práce v ekologickém hnutí Pražské matky zakladatelka a ředitelka Asociace občanských poraden rozdělování evropských peněz – MPSV, NROS sociálnímu podnikání se věnuji od roku 2004 zakladatelka a ředitelka Nové ekonomiky o.p.s. zakladatelka a ředitelka P3 – People, Planet, Profit, o.p.s. do 2017 nyní expertka na sociální podnikání

Příklady sociálních podniků

Sociální podniky - ubytování Květná Zahrada - www.kvetnazahrada.cz/ Jurta - www.jurta.cz/vyrobky-nabizime/ubytovani-skoleni/ Veronica – Centrum Hostětín - www.hostetin.veronica.cz/ekopenzion Biostatek Valeč - www.biostatek.cz hotel Bivio - www.bivio.sk/sk/ubytovanie - Slovensko Hotel Matt – Itálie, Švédsko Penzion u pana Cogito - www.pcogito.pl - Polsko

Sociální podniky – recyklo výrobky Arkádie – taštičky z džínoviny - www.arkadie.cz/obsah/vyroba-svicek-rucniho-papiru-a-siti-textilnich-vyrobku/97/126/ Metráž - https://www.facebook.com/metrazdesign STEJIKA - https://stejikasro.webnode.cz/ - Strakonice, recyklo dílna Gabarage - www.gabarage.at/ - Rakousko, Vídeň tts://sejikasro.webnode.cz/

Sociální podniky - jídlo Etincelle – kavárny, bistra, pekárna Náruč – Modrý domeček Řevnice Křinický pivovar – Krásná Lípa 1. selský pivovárek – Kroměříž Mana čokoládovna - Krásná Lípa Pražírna Fair & Bio – Kostelec n.L. Pohanka, jídelna pro zdraví – Pardubice Mléčný bar NAPROTI - Ostrava

Adresář sociálních podniků www.ceske-socialni-podnikani.cz jediné místo, kde se mohou sociální podnikatelé registrovat, je adresář sociálních podniků třídění podle kraje, cílové skupiny a oboru podnikání v adresáři je 238 sociálních podniků

Přínosy sociálního podnikání pro rozvoj území

Podpora lokální ekonomiky peníze zůstávají v regionu rozšiřování nabídky služeb a zboží zaměstnávání místních osob nakupování od místních dodavatelů

Budování místních partnerství partnerství je silnou devízou sociálního podniku budování sociálního kapitálu spolupráce s UP, obcí, NNO, jinými podniky… integrace znevýhodněných osob

Jak může obec podporovat sociální podnikání spoluúčast při založení zvýhodněný nájem vklad budov/pozemků nakupování zboží a služeb

Podpora pro sociální podniky

MPSV Individuální projekt Podpora sociálního podnikání pokračuje největší celostátní poradenská síť lokální konzultanti seznamuje s praktickým chodem sociálního podniku - sdílí praxi - zpřístupňuje základní vhled do tématu sociálního podnikání - vysvětluje principy sociálního podnikání - pomáhá s nastavením podnikatelského plánu - poskytuje informace k založení sociálního podniku - informuje o specifikách zaměstnávání osob se znevýhodněním - předává kontakty na relevantní subjekty v regionu, tzn. pomáhá se síťováním Experti – principy SP, strategické plánování, marketing, krizové řízení, gastroporadenství, komunikace, finance, veřejné zakázky stáže v sociálních podnicích Informace na www.ceske-socialni-podnikani.cz

Principy integračního sociálního podniku a jak je naplňovat v praxi

Principy sociálního podniku Společensky prospěšný cíl společensky prospěšný cíl formulován v zakládacích dokumentech u integračního SP: zaměstnávání a sociální začleňování osob znevýhodněných na trhu práce u environmentálního SP: společensky prospěšný cíl je orientován lokálně a environmentálně naplňován prostřednictvím konkrétních aktivit

SOCIÁLNÍ

Sociální prospěch zaměstnávání a sociální začleňování osob ze znevýhodněných skupin více než 30% osob ze znevýhodněných skupin - informace veřejně dostupná zaměstnancům ze znevýhodněných skupin je poskytována podpora zohledňující jejich specifické potřeby demokratická struktura řízení podniku pravidelné a systematické informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů zapojení do rozhodování o směřování podniku důraz na rozvoj pracovních kompetencí znevýhodněných zaměstnanců – vzdělávání dle individuálních možností

EKONOMICKÝ

Ekonomický prospěch případný zisk používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku a/nebo pro naplnění společensky prospěšných cílů (více než 50% zisku je reinvestováno) nezávislost (autonomie) v manažerském rozhodování a řízení na externích zakladatelích nebo zřizovatelích alespoň minimální podíl tržeb z prodeje výrobků a služeb na celkových výnosech – min. 30%

ENVIRO

Environmentální prospěch Integrační SP: zohledňování environmentálních aspektů výroby i spotřeby formulované zásady šetrného úřadování a provozu (vnitřní předpis) – veřejně dostupné, naplňované v praxi důkazy: doklady o používání ekologicky šetrných výrobků, certifikace BIO, Fairtrade Environmentální SP: podnikatelské aktivity mají environmentální rozměr zohledňování environmentálních aspektů ve všech fázích podnikání včetně environmentálně příznivého úřadování

MÍSTNÍ

Místní prospěch Integrační SP: přednostní uspokojování potřeb místní komunity a místní poptávky – místní průzkum využívání přednostně místních zdrojů - zaměstnává místní obyvatele - nakupuje od místních dodavatelů - využívá místní suroviny a materiály spolupráce sociálního podniku s místními aktéry z území MAS Environmentální SP: ekonomická lokalizace = místní výroba pro místní spotřebu, podpora místní ekonomiky sociální podnik zaměstnává obyvatele z území MAS spolupráce sociálního podniku s lokálními aktéry na území MAS

Podnikatelský plán sociálního podniku

Základní informace o žadateli historie vazba na zakladatele nebo jiné obchodní organizace – čitelně popsat vztahy motivace pro sociální podnikání cíle sociálního podniku - SMART strategie rozvoje zainteresované subjekty (stakeholders)

Zainteresované subjekty Vnější dodavatelé zákazníci komunita obecní, krajský úřad, úřad práce finanční instituce média... Vnitřní zaměstnanci manažeři vlastníci ....

Vymezení produktu/služby přesný popis produktu existuje produktové portfolio? popis výrobního postupu/fungování provozu v čem je výjimečný – konkurenční výhoda plánujete rozšíření výroby/služby? produkt by měl být jasně uchopitelný zaměřte se na to podstatné

Průzkum trhu jak jsou uspokojované stávající potřeby zákazníků popis konkurence identifikace mezer a příležitostí na trhu geografické vymezení trhu - území jak jste zjistili, že pro tento produkt nebo službu existuje na trhu poptávka – doložit průzkumem trhu popište potenciální zákazníky – segmentace (demografický popis, kupní síla...)

Dodavatelé a odběratelé Jaké máte dodavatele? Máte to s nimi předjednané? Jaký předpokládáte objem výroby/služeb? Zvládnou to vaši zaměstnanci? Máte předjednaný odběr výrobků/služeb? Doložte předjednané zakázky. Popište vliv sezónnosti.

Marketingový mix 4P produkt (Product)‏ cena (Prize)‏ propagace (Promotion)‏ distribuce (Place)‏ navíc - lidi (People) pohled ze strany zákazníka: 4P →4C propojení všech P do jednoho celku interpretace analýz

Popis týmu organizační struktura počet zaměstnanců, z toho znevýhodněných, včetně výše úvazků stručné popisy práce všech zaměstnanců motivace a způsob odměňování – fixně nebo podle výkonu způsob podpory znevýhodněných zaměstnanců

Zaměstnanci osobní rozvoj zaměstnanců by měl být prioritou důležitost vzdělávání zaměstnanců plány individuálního rozvoje mít zpracovanou strategii rovných příležitostí pro znevýhodněné osoby zpracovat interní směrnice pro zaměstnance konzultovat se zaměstnanci podnikatelské záměry a další rozvoj pořádat porady dělat věci společně!

Tvorba ceny nákladová podle konkurence podle poptávky podle marketingových cílů – např. dumpingová cena v praxi jde o kombinaci popis balíčků nebo systému slev cenu stačí uvést jen pro některé reprezentanty

Bod zvratu kolik jednotek musíme prodat, aby se tržby rovnaly nákladům celkové výnosy = celkové náklady fixní náklady nejsou přímo závislé na počtu výrobků variabilní náklady jsou přímo svázané s jedním výrobkem/ službou bod zvratu = fixní N / cena – variabilní N za určité období pozor na volbu jednotky – např. průměrná útrata důležitá je taky interpretace výsledku – popište ho

Finanční plán zpracovat kalkulaci ceny fixní a variabilní náklady odhady příjmů a nákladů finanční plán ve variantách – nejlepší, střední a nejhorší plán cash flow finanční údaje a kalkulace komentovat a vysvětlit je třeba prokázat finanční udržitelnost podniku nutný komentář kalkulací

Na co si dát pozor při zakládání sociálního podniku mít dobrý podnikatelský záměr dobře si to spočítat znát předmět podnikání vybrat předmět podnikání s ohledem na cílovou skupinu mít dobré spolupracovníky konzultovat s lidmi zvenčí být zapálený a přesvědčivý

Zdroje informací www.ceske-socialni-podnikani.cz www.tessea.cz www.spolecenskaodpovednostfirem.cz www.komora-socialnich-podniku.cz www.klastr-socialnich-podniku.cz www.impactfirst.cz www.cs.wikipedia.org/wiki/Společensky_prospěšné_podnikání

Děkuji za pozornost P3 - People, Planet, Profit, o.p.s. Václavské nám. 21, Praha 1 petra.francova@p-p-p.cz www.p-p-p.cz