Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Advertisements

2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Kolik zbyde?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Dělení desetinných čísel beze zbytku
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lomené algebraické výrazy
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Věra Oupická
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Lomené algebraické výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Zlomky Složené zlomky..
Vy_32_Inovace_11_Krácení lomených výrazů
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Roznásobování závorky
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Násobení lomených výrazů
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kvadratické nerovnice
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Dělení lomených výrazů
Zlomky a desetinná čísla
8 SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Lomené algebraické výrazy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
IRACIONÁLNÍ ROVNICE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Dělení lomených výrazů
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Početní operace se složenými zlomky
Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy
Sčítání lomených výrazů
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Druhá mocnina.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Lomené algebraické výrazy
11. Vlastnosti funkcí – extrémy funkce
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy * 16. 7. 1996 Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy Matematika – 9. ročník *

Složené lomené výrazy 𝟐 𝟓 𝟕 𝟖 = 𝟐 𝟓 : 𝟕 𝟖 = 𝟐 𝟓 ∙ 𝟖 𝟕 = 𝟐 𝟓 : 𝟖 𝟕 Složené lomené výrazy řešíme obdobně jako složené zlomky. Zlomek převedeme na dělení, dělence opíšeme, dělení zaměníme za násobení, dělitel převrátíme a poté násobíme. 𝟐 𝟓 𝟕 𝟖 = 𝟐 𝟓 : 𝟕 𝟖 = 𝟐 𝟓 ∙ 𝟖 𝟕 = 𝟐 𝟓 : 𝟖 𝟕 = 𝟐 𝟓 ∙ 𝟖 𝟕 = 𝟐∙𝟖 𝟓∙𝟕 = 𝟏𝟔 𝟑𝟓 𝟐 𝟓 𝟕 𝟖 = nebo: 𝟏𝟔 𝟑𝟓 𝟏𝟔 𝟑𝟓 Vynásobíme vnější členy a zapíšeme je do čitatele, a poté vnitřní členy a zapíšeme je do jmenovatele.

Složené lomené výrazy 𝒙𝒚 𝟐𝒙+𝟒𝒚 𝟑𝒙 𝟑𝒙+𝟔𝒚 = 𝒙𝒚 𝟐𝒙+𝟒𝒚 : 𝟑𝒙 𝟑𝒙+𝟔𝒚 Vypočtěte: * Některé body lze dělat současně. 𝒙𝒚 𝟐𝒙+𝟒𝒚 𝟑𝒙 𝟑𝒙+𝟔𝒚 = 𝒙𝒚 𝟐𝒙+𝟒𝒚 : 𝟑𝒙 𝟑𝒙+𝟔𝒚 = 𝒙𝒚 𝟐𝒙+𝟒𝒚 ∙ 𝟑𝒙+𝟔𝒚 𝟑𝒙 = 1) Složený lomený výraz převedeme na dělení. = 𝒙𝒚 𝟐 𝒙+𝟐𝒚 ∙ 𝟑 𝒙+𝟐𝒚 𝟑𝒙 = 𝒚 𝟐 2) Dělence opíšeme, změníme znaménko dělení na násobení a dělitel převrátíme. 3) Co jde, rozložíme na součin. 4) Vykrátíme (pod sebou či křížem). 𝒙≠𝟎 𝒙+𝟐𝒚≠𝟎 5) Vynásobíme čitatele a jmenovatele. 6) Podle potřeby provedeme další úpravy. 𝒙≠−𝟐𝒚 7) Určíme podmínky řešitelnosti.

Složené lomené výrazy 𝟓 𝟏𝟎𝒓 𝟐𝒓+𝟒𝒔 = 𝟓 𝟏 : 𝟏𝟎𝒓 𝟐𝒓+𝟒𝒔 𝟓 𝟏 ∙ 𝟐 𝒓+𝟐𝒔 𝟏𝟎𝒓 Vypočtěte: * Některé body lze dělat současně. 𝟓 𝟏𝟎𝒓 𝟐𝒓+𝟒𝒔 = 𝟓 𝟏 : 𝟏𝟎𝒓 𝟐𝒓+𝟒𝒔 = 𝟓 𝟏 ∙ 𝟐𝒓+𝟒𝒔 𝟏𝟎𝒓 = 𝟓 𝟏 ∙ 𝟐 𝒓+𝟐𝒔 𝟏𝟎𝒓 = 𝒓+𝟐𝒔 𝒓 1) Složený lomený výraz převedeme na dělení. 2) Dělence opíšeme, změníme znaménko dělení na násobení a dělitel převrátíme. 𝒓≠𝟎 𝟐𝒓+𝟒𝒔≠𝟎 3) Co jde, rozložíme na součin. 𝒓≠−𝟐𝒔 4) Vykrátíme (pod sebou či křížem). 5) Vynásobíme čitatele a jmenovatele. 6) Podle potřeby provedeme další úpravy. 7) Určíme podmínky řešitelnosti.

Složené lomené výrazy 𝒂𝒃 𝟑𝒄 𝒂 𝟔𝒄 = Vypočtěte: 𝒂𝒃 𝟑𝒄 𝒂 𝟔𝒄 = 𝒂𝒃 𝟑𝒄 𝒂 𝟔𝒄 = 𝒂𝒃 𝟑𝒄 𝒂 𝟔𝒄 = 𝒂𝒃∙𝟔𝒄 𝟑𝒄∙𝒂 = 𝟐𝒃 𝒂≠𝟎 𝒄≠𝟎

Složené lomené výrazy 𝒙𝒚+𝒚 𝟑𝒚 𝒙 𝟐 +𝒙 = Vypočtěte: 𝒙𝒚+𝒚 𝟑𝒚 𝒙 𝟐 +𝒙 = 𝒙𝒚+𝒚 𝟑𝒚 𝒙 𝟐 +𝒙 = 𝒙𝒚+𝒚 𝟑𝒚 𝒙 𝟐 +𝒙 = 𝒚(𝒙+𝟏) 𝟑𝒚∙𝒙(𝒙+𝟏) = 𝟏 𝟑𝒙 𝒙≠𝟎 𝒚≠𝟎 𝒙≠−𝟏

Složené lomené výrazy 𝒚 𝒙 +𝟏 𝟏− 𝒚 𝟐 𝒙 𝟐 = Vypočtěte: 𝒚 𝒙 +𝟏 𝟏− 𝒚 𝟐 𝒙 𝟐 = 𝒚 𝒙 +𝟏 𝟏− 𝒚 𝟐 𝒙 𝟐 = 𝒚+𝒙 𝒙 𝒙 𝟐 − 𝒚 𝟐 𝒙 𝟐 = 𝒙 𝟐 𝒙+𝒚 𝒙(𝒙+𝒚)(𝒙−𝒚) = 𝒙 𝒙−𝒚 𝒙≠𝟎 𝒙≠±𝒚

Složené lomené výrazy 𝒎+𝒏 𝒎−𝒏 𝒎 𝟐 +𝟐𝒎𝒏+ 𝒏 𝟐 = Vypočtěte: 𝒎+𝒏 𝒎−𝒏 𝒎 𝟐 +𝟐𝒎𝒏+ 𝒏 𝟐 = 𝒎+𝒏 𝒎−𝒏 𝒎 𝟐 +𝟐𝒎𝒏+ 𝒏 𝟐 = 𝒎+𝒏 𝒎+𝒏 𝟐 (𝒎−𝒏) = 𝟏 𝒎 𝟐 − 𝒏 𝟐 𝒎≠±𝒏

Složené lomené výrazy 𝟏+ 𝒂 𝒃 𝒂 𝟐 𝒃 −𝒃 = Vypočtěte: 𝟏+ 𝒂 𝒃 𝒂 𝟐 𝒃 −𝒃 = 𝟏+ 𝒂 𝒃 𝒂 𝟐 𝒃 −𝒃 = 𝟏+ 𝒂 𝒃 𝒂 𝟐 𝒃 −𝒃 = 𝒃+𝒂 𝒃 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 𝒃 = 𝒃(𝒃+𝒂) 𝒃 (𝒂+𝒃)(𝒂−𝒃) = 𝟏 𝒂−𝒃 𝒂≠±𝒃 𝒃≠𝟎

Složené lomené výrazy 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 𝒂+𝒃 𝟐 𝟓𝒄𝒂−𝟓𝒄𝒃 𝟐(𝒂+𝒃) = Vypočtěte: 𝒂 𝟐 − 𝒃 𝟐 𝒂+𝒃 𝟐 𝟓𝒄𝒂−𝟓𝒄𝒃 𝟐(𝒂+𝒃) = 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 𝒂+𝒃 𝟐 𝟓𝒄𝒂−𝟓𝒄𝒃 𝟐(𝒂+𝒃) = 𝟐(𝒂+𝒃)(𝒂−𝒃)(𝒂+𝒃) 𝟓𝒄(𝒂−𝒃)(𝒂+𝒃)(𝒂+𝒃) = 𝟐 𝟓𝒄 𝒄≠𝟎 𝒂≠±𝒃