Etická výchova jako součást života školy Brno 2018
Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání Doporučení S ohledem na výše prezentované výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: posilovat průřezové pojetí etické výchovy v příslušných vzdělávacích oblastech dle RVP,
využívat komplexnosti témat etické výchovy v jejím promítnutí do širokého spektra školních i mimoškolních vzdělávacích aktivit, začleňovat témata etické výchovy do pregraduální přípravy učitelů, posilovat prožitkové formy vzdělávání dětí a žáků s cílem osvojení a upevnění hodnotového systému dětí a žáků, podporovat DVPP v tématech etické výchovy.
ETICKÁ VÝCHOVA PROČ ANO? (myšlenky dr. Vacka, doc. Hermochové a prof. Roche Olivara) Neutěšený stav aktuální společnosti, vnitřní proměna rodin „Rozostření dobra a zla“, nutné budování „vnitřních zábran“ dětí Nestačí moralizovat, ale pracovat systematicky – rozum a prožitky Zrychlující tlaky dnešní doby a lidská přirozenost (př. těhotenství) Aktuální pesimismus a deprese – člověk „u sebe“ Prosociální chování vede člověka „od sebe“ (garance zdraví čl.)
PROSOCIÁLNOST Prosociálnost je takové chování, které přináší prospěch druhé osobě nebo skupině osob, které nevyplývá ze striktní povinnosti a není provázeno jakýmkoli očekáváním odměny. Motivem a předpokladem takového chování je vnitřní potřeba nebo tendence konat to, co prospěje druhému.
Čtyři znaky prosociálního chování Chování ve prospěch druhého, které nevyplývá z povinnosti. Chování bez očekávání protislužby nebo vnější odměny. Chování podporující reciprocitu (tj. podobné chování recipienta). Chování, které nenaruší identitu subjektu (toho, který se chová prosociálně)
Charakteristické rysy prosociální osobnosti: Soucit s lidmi, kteří mají těžkosti Radost z obdarování druhého nebo rozdělení se Námaha ve prospěch druhých lidí Úspěchy druhých lidí přijímat bez závisti Mít pochopení pro starosti a těžkosti svých známých a příbuzných Prožívat s druhými jejich starosti a radosti
VÝCHOVNÝ PROGRAM Komunikace Důstojnost lidské osoby, sebehodnocení Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, dělení se, přátelství, spolupráce Komplexní prosociálnost
Aplikační témata Etika Lidské hodnoty Ekonomické hodnoty Rodina, ve které žiji Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu Etické aspekty ochrany přírody Vztah k médiím
Projekt Etická výchova a učebnice Tvorba učebnic, pracovních listů pro všech 9 ročníků ZŠ Tvorba metodik k učebnicím Tvorba osnov pro etickou výchovu Tvorba audiovizuální pomůcky a komiksů Tvorba oborového webu Etická výchova
Pilotáž výukových materiálů
Oborový web etické výchovy www.etickavychova.cz Obsahuje volně stažitelné veškeré výstupy projektu Informace, kde získat tištěné výukové materiály
www.etickavychova.cz
Takže: Vybízejme k prosociálnímu chování Odměny a tresty a používejme opatrně Zapojme do výchovného procesu i rodiče Buďme nositeli radosti
Děkuji za pozornost. PaedDr. Jarmila Blažková Metodik vzdělávání pro etickou výchovu NIDV blazkova@nidv.cz