Etická výchova jako součást života školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
Podpůrný metodický seminář I.
Systém kurikulárních dokumentů
Etická výchova a Finanční gramotnost
Projekt etické výchovy podle R.R.Olivara a L. Lencze
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Taneční a pohybová výchova
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Víme opravdu, co to je LEADER?
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Mravní výchova.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Prezentace výsledků projektu Centrum občanského vzdělávání CZ.1.07/1.2.00/
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
Etická výchova jako nástroj prevence Konference PPRCH 2010 Ing. Mgr. M. Nováková.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
MAP Trutnovsko Základní informace , Havlovice MAP Trutnovsko.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Šablony OP VVV a podpora nadání
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Dva jsou víc než jeden CZ.1.07/1.2.23/
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Komunikace učitele se žáky
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Konference je financována Nadací Sirius
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Etická výchova jako součást života školy Brno 2018

Česká školní inspekce Tematická zpráva – Etická výchova Čj.: ČŠIG-2245/16-G2 v předškolním, základním a středním vzdělávání Doporučení S ohledem na výše prezentované výsledky inspekční činnosti Česká školní inspekce doporučuje: posilovat průřezové pojetí etické výchovy v příslušných vzdělávacích oblastech dle RVP,

využívat komplexnosti témat etické výchovy v jejím promítnutí do širokého spektra školních i mimoškolních vzdělávacích aktivit, začleňovat témata etické výchovy do pregraduální přípravy učitelů, posilovat prožitkové formy vzdělávání dětí a žáků s cílem osvojení a upevnění hodnotového systému dětí a žáků, podporovat DVPP v tématech etické výchovy.

ETICKÁ VÝCHOVA PROČ ANO? (myšlenky dr. Vacka, doc. Hermochové a prof. Roche Olivara) Neutěšený stav aktuální společnosti, vnitřní proměna rodin „Rozostření dobra a zla“, nutné budování „vnitřních zábran“ dětí Nestačí moralizovat, ale pracovat systematicky – rozum a prožitky Zrychlující tlaky dnešní doby a lidská přirozenost (př. těhotenství) Aktuální pesimismus a deprese – člověk „u sebe“ Prosociální chování vede člověka „od sebe“ (garance zdraví čl.)

PROSOCIÁLNOST Prosociálnost je takové chování, které přináší prospěch druhé osobě nebo skupině osob, které nevyplývá ze striktní povinnosti a není provázeno jakýmkoli očekáváním odměny. Motivem a předpokladem takového chování je vnitřní potřeba nebo tendence konat to, co prospěje druhému.

Čtyři znaky prosociálního chování Chování ve prospěch druhého, které nevyplývá z povinnosti. Chování bez očekávání protislužby nebo vnější odměny. Chování podporující reciprocitu (tj. podobné chování recipienta). Chování, které nenaruší identitu subjektu (toho, který se chová prosociálně)

Charakteristické rysy prosociální osobnosti: Soucit s lidmi, kteří mají těžkosti Radost z obdarování druhého nebo rozdělení se Námaha ve prospěch druhých lidí Úspěchy druhých lidí přijímat bez závisti Mít pochopení pro starosti a těžkosti svých známých a příbuzných Prožívat s druhými jejich starosti a radosti

VÝCHOVNÝ PROGRAM Komunikace Důstojnost lidské osoby, sebehodnocení Pozitivní hodnocení druhých Tvořivost a iniciativa Vyjadřování a komunikace citů Empatie Asertivita Reálné a zobrazené vzory Pomoc, dělení se, přátelství, spolupráce Komplexní prosociálnost

Aplikační témata Etika Lidské hodnoty Ekonomické hodnoty Rodina, ve které žiji Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu Etické aspekty ochrany přírody Vztah k médiím

Projekt Etická výchova a učebnice Tvorba učebnic, pracovních listů pro všech 9 ročníků ZŠ Tvorba metodik k učebnicím Tvorba osnov pro etickou výchovu Tvorba audiovizuální pomůcky a komiksů Tvorba oborového webu Etická výchova

Pilotáž výukových materiálů

Oborový web etické výchovy www.etickavychova.cz Obsahuje volně stažitelné veškeré výstupy projektu Informace, kde získat tištěné výukové materiály

www.etickavychova.cz

Takže: Vybízejme k prosociálnímu chování Odměny a tresty a používejme opatrně Zapojme do výchovného procesu i rodiče Buďme nositeli radosti

Děkuji za pozornost. PaedDr. Jarmila Blažková Metodik vzdělávání pro etickou výchovu NIDV blazkova@nidv.cz