Expertní skupina pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Zákon o sociálním podniku Ing. Pavel Vinkler, Ph.D. ředitel odboru podnikatelského.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Efektivní propagace České republiky v zahraničí
Finanční možností svépomocných skupin
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Principy sociálního podnikání
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Stavební zákon a územní plánování
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Konference INOVACE 19. září 2013 Podpora podnikání malých a středních podniků ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Ing. Tomáš Hajdušek náměstek.
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
Registr dlužníků státu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Základní principy sociálního podnikání
Jak se pozná sociální podnik
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Nový systém ekonomické migrace
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
6. Systém práva a jednotlivá právní odvětví
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Sociální podnikání Standardy sociálního podnikání.
Finanční a rozpočtové právo
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
STÁTNÍ PODNIK.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ Mgr. Šárka Dořičáková. Proč sociálně podnikat? vztah k práci je deformován nezaměstnanost přináší sociální problémy uchazečů,
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Zkušenosti s fungováním sociálního podniku 3B sociální firma s.r.o.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Společensky odpovědné podnikání
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Ing. Stanislava Správková
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Podnikatelská rada Rodinné podniky v ČR Ing. Pavel Vinkler, Ph.D.,
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Expertní skupina pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Zákon o sociálním podniku Ing. Pavel Vinkler, Ph.D. ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání Praha 6. 2. 2019

Plán legislativních prací na rok 2016 ukládal ministrovi pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu ve spolupráci s ministryní práce a sociálních věcí a ministrem průmyslu a obchodu předložit vládě k projednání návrh věcného záměru zákona o sociálním podnikání. Za gestora agendy sociálního podnikání bylo navrženo Ministerstvo práce a sociálních věcí, které je dle kompetenčního zákona odpovědné za sociální politiky, s čímž zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí souhlasili.

Věcný záměr zákona o sociálním podnikání Ustavena pracovní skupina se zastoupením ÚV ČR, MPSV, MPO, MMR, MF, MZE, Svazu měst a obcí, Úřadu práce ČR, Svazu českých a moravských výrobních družstev, zástupců sociálních podniků, Rady vlády pro NNO, Univerzity Karlovy, Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, a dalších dotčených subjektů. Jednání probíhala v období srpen 2014 až únor 2016. Reagoval na potřebu vytvoření jednotného právního prostředí pro sociální podnikání a na požadavek právní regulace sociálních podniků, který vychází nejen ze samotných, již existujících sociálních podniků, ale také ze strany finančních institucí a ústředních orgánů státní správy, které poskytují sociálním podnikům různé formy finanční podpory. Cílem bylo stanovit pravidla pro přiznání statusu sociálního podniku a výhod poskytovaných těmto podnikům.

Věcný záměr zákona o sociálním podnikání Návrh věcného záměru zákona o sociálním podnikání byl přijat dne 15. května 2017 usnesením vlády ČR č. 367 a v současné době je připravován samotný návrh paragrafového znění zákona o sociálním podniku.

Zákon o sociálním podniku - obecně Zákon o sociálním podniku nebude vytvářet novou právní formu. Cílem zákona o sociálním podniku je - vymezení znaků sociálního podnikání, definice sociálního podniku a integračního sociálního podniku, správní řízení o přiznání a odnětí statusu sociálního podniku, zveřejnění údajů o získání a odnětí statusu sociálního podniku, stanovení podmínek kontroly dodržování podmínek pro přiznání statutu sociálního podniku, vymezení gestora agendy a odpovědnosti za sociální podnikání a upravuje státní politiku rozvoje sociální ekonomiky. Ve vztahu k podnikatelským subjektům se očekávají pozitivní dopady.

Sociální podnikání Sociální podnikání je podnikatelská činnost směřující k naplnění veřejně prospěšného cíle, přičemž zisk je z více než 50 % využit pro další rozvoj sociálního podniku (na zaměstnance, investice) a/nebo za účelem naplnění veřejně prospěšného cíle. Sociální podnikání vzniká a rozvíjí se na konceptu trojího prospěchu: ekonomického sociálního a environmentálního přičemž všechny tři principy respektují místní potřeby.

Sociální podnik – fyzická nebo právnická osoba, která sociálně podniká v hlavní nebo vedlejší činnosti, je zapsána do registru sociálních podniků/veřejného rejstříku a splňuje tyto definiční znaky: reinvestuje 50 % zisku do svého rozvoje a/nebo jej využívá na „společensky prospěšnou činnost“, zejména v oblasti životního prostředí, kultury, vzdělávání, pomoci znevýhodněným osobám nebo na rozvoj místních společenství, alespoň 30 % jeho příjmů bude z vlastních tržeb činnosti prováděné zaměstnanci sociálního podniku, bude mít transparentní vlastnickou strukturu, bude zohledňovat environmentální aspekty výroby, bude intenzivněji komunikovat strategii firmy se svými zaměstnanci (musí zaměstnávat min. 1 pracovníka; pozn.: v MPŘ uplatníme připomínku k zaměstnání znevýhodněných osob). Získání statusu sociálního podniku a s ním spojených případných benefitů je založeno na dobrovolnosti podnikatelského subjektu. Zda tedy na něj bude navrhovaný zákon dopadat, bude záležet na rozhodnutí samotného podnikatelského subjektu.   Sociální podnik

Integrační sociální podnik Integrační sociální podnik splňuje znaky sociálního podniku a je povinen zaměstnávat znevýhodněné osoby. Podíl znevýhodněných osob musí dosahovat alespoň 30 % průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců integračního sociálního podniku a ISP jim bude poskytovat podporu v začleňování do společnosti.   Znevýhodněnými osobami jsou: fyzické osoby se zdravotním postižením, sociálně znevýhodněné fyzické osoby, které bude zákon definovat jako osoby věkově znevýhodněné, s nízkou či obtížně uplatnitelnou kvalifikací, pečující o závislé členy domácnosti, s trestní minulostí, v bytové či hmotné nouzi, jinak ohrožené diskriminací na trhu práce

O statusu sociálního podniku bude na návrh podnikající fyzické nebo právnické osoby rozhodovat MPSV. Přiznání statusu bude zapsáno do veřejného rejstříku – Registru sociálních podniků. Při rozhodování o přiznání a odnětí statusu sociálního podniku se bude postupovat ve správním řízení (s možností odvolání a přezkumu). Podpora pro sociální podniky bude poskytována zejména ve formě: dotací, služeb, záruk, zvýhodněných úvěrů, finančních příspěvků, vyhrazených veřejných zakázek pro subjekty zaměstnávající znevýhodněné osoby.   Rada pro rozvoj sociální ekonomiky - poradní orgán vlády, jejíž členové budou jmenováni z řad představitelů sociálních podniků, podpůrných a zastřešujících organizací, akademické sféry, státní správy a soukromého sektoru. V čele Rady bude ministryně/ministr práce a sociálních věcí. Strategie rozvoje sociálního podnikání v České republice - koordinátorem zpracování bude Ministerstvo práce a sociálních věcí, zástupci odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání budou členem dané pracovní skupiny.

Paragrafové znění zákona o sociálním podniku Pro tvorbu paragrafového znění zákona o sociálním podniku byla ustavena pracovní skupina se zastoupením ÚV ČR, MPSV, MPO, na jejíž jednání byly postupně k řešení jednotlivých otázek přizvávány další dotčené resorty. V prosinci 2018 byla členům pracovní skupiny pro přípravu paragrafového znění zákona o sociálním podniku zaslána k připomínkám další verze návrhu, důvodové zprávy a zpracované RIA. MPO k materiálu uplatnilo připomínky, které byly gestorem návrhu zapracovány. Dne 28. ledna 2019 bylo zahájeno meziresortní připomínkové řízení.

Výhody zákona o sociálním podniku (z pohledu MPO) Podpora podnikatelů, kteří v rámci svých podnikatelských aktivit dokáží zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané osoby či osoby znevýhodněné na trhu práce. Snížení administrativní zátěže, jak pro podnikatele, tak pro veřejnou správu. Zavedení jednotné definice sociálního podniku (v současné době je na definici domluveno pouze MPO a MPSV).

Děkujeme za pozornost.