Základní škola a mateřská škola Bohdalov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
PODMĚT JIRKA ŠTĚKAL SE ROZPLAKALA ZAPADALO MODRÁ PES ONA HOLČIČKA
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní větné členy - podmět
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Podmět a přísudek (základní skladební dvojice)
Rozvíjející větné členy
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bohdalov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český jazyk a literatura. ROČNÍK: 7.,8.,9. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_12_6Č- Podmět AUTOR: Mgr. Jana Chmelíková DATUM TVORBY: únor 2014 OVĚŘENÍ: 26.3.2014 ANOTACE: Materiál je určen k opakování učiva o druzích podmětu, o možnostech jeho vyjádření různými slovními druhy a je zakončen krátkými praktickými cvičeními.

Podmět je základní větný člen, tvoří s přísudkem základní skladební dvojici vyjadřuje původce děje (žák píše), nebo nositele činnosti, stavu nebo vlastnosti ( růže je červená, dítě je nemocné) s přísudkem se shoduje v osobě a čísle ptáme se na něj pádovou otázkou 1. pádu kdo, co a přísudkem

Podmět může být: holý – Pepa maluje kočku. rozvitý – Náš malý Pepa maluje kočku. několikanásobný – Pepa a Jirka malují kočku.

Vyjádření podmětu: podstatným jménem – Babička čte. přídavným jménem – Sytý hladovému nevěří. zájmenem – Někdo mi telefonoval. My o tom nevíme. číslovkou – Jen dva doběhli do cíle. infinitivem slovesa – Lhát se nevyplácí. slovem nesklonným – Každé proč má své proto. Ozvalo se hlasité hurá.

Druhy podmětu: vyjádřený – ve větě je (viz předchozí možnosti) nevyjádřený – ve větě není napsán, ale známe ho z předchozích vět, ze souvislosti nebo si ho můžeme doplnit podle tvaru slovesa (Učíme se anglicky.-my Vlk přiběhl do chaloupky. Sežral babičku.- vlk) všeobecný – podmět není vyjádřen, ale není ani znám, (lidé, člověk, někdo, všichni ) Psali to v novinách. Prodávají to na tržnici.

Vyhledejte ve větách podměty: Vy jste o tom nevěděli? Exotická zvířata se u nás chovají většinou jen v ZOO. Někdy je těžké přiznat svou chybu. Jenom dva mohou postoupit do finále. Včera mi někdo ukradl peníze. Rychlejší a šikovnější pomohou těm pomalejším. U vlaku postávají skupiny turistů. Včera večer to říkali ve zprávách. Nedávno jsme se to učili ve škole. Z kozího chlívku se ozývalo mééé. oni- všeobecný my - nevyjádřený

Rozliš podmět nevyjádřený a všeobecný: Čekali na nás před divadlem. nevyjádřený V té restauraci výborně vaří. všeobecný Už jste se seznámili s novými sousedy? Rádi vám se vším pomůžeme. V rádiu dnes hráli samé hezké písničky.

Doplň podmět vyjádřený daným slovním druhem: 1 se na jaře vracejí z teplých krajin. ptáci, čápi, vlaštovky 5 za jízdy s řidičem je zakázáno. mluvit 2 byl dopraven do nemocnice. nemocný, zraněný 3 by měl umět poskytnout první každý pomoc.

Zopakuj si shodu podmětu s přísudkem: y Žáby v rybníku hlasitě kuňkal__. Sportovci podal__ vynikající výkony. Hloučky turistů postával__ před Staroměstským orlojem. Děti si hrál__ na pískovišti. Koťata si hrál__ s klubíčkem vlny. Všechny stroje pracoval__ naplno. Maminky i tatínkové se přišl__ podívat na vystoupení dětí. Ve skleníku se nám urodil__ okurky a papriky. Vedle talířů ležel__ lžíce, nože a vidličky. Na krmítko v zimě přilétal__ vrabci i sýkorky. i y y a y i y y i

Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí je Mgr. Jana Chmelíková Ilustrace kliparty MS Office