Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Temperament
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná psychopatologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PSYCHOPATOLOGIE Poruchy jednotlivých funkcí psychiky
Právo sociálního zabezpečení
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Obecné výklady o důkazech
Vývojová psychologie Prenatální období.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Specifické poruchy učení a NKS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Panická porucha.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní statistické pojmy
Výchova k občanství 8.ročník
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Rysy osobnosti Temperament Charakter
Kognitivní (poznávací) procesy
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
1. Rady pro udílení svátosti smíření
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. Psychopatologie Poruchy jednotlivých funkcí psychiky PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Nepatologické změny vnímání – smyslové klamy, Purkyňovy paobrazy, eidetismus, živá představa, pareidolie (zpodobňování), synestezie. Patické poruchy vnímání Iluze – falešné vjemy vyvolané reálným podnětem, jehož vnímání je zdeformováno, člověk je přesvědčen o pravosti svých vjemů. Dělení dle smyslů – zrakové (Capgrasův fenomén neboli iluze dvojníka), sluchové, čichové, chuťové, hmatové, pohybové, útrobní. Pickovy vize – borcení, posunování, prostupování stěnami.

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Pseudoiluze – kritický postoj, uvědomění si klamnosti vjemu. Halucinace – klamné vjemy, které nemají žádnou oporu v realitě, nejzávažnější poruchy vnímání. Halucinace elementární – fotony, akoasmata. Halucinace komplexní – buď jednoho konkrétního smyslu nebo kombinované. zrakové halucinace – mikropsie, makropsie, mikrozoopsie sluchové halucinace – hlasy, halucinace imperativní čichové halucinace

Vnímání (percepce) a jeho poruchy Agnozie – neschopnost poznávat a interpretovat smyslové vjemy, přestože smyslové orgány jsou neporušené, jde o poruchu syntetické činnosti mozkových center. Nejčastěji vlivem léze či úrazu mozku, oblast neurologická. Depersonalizace – porucha citového prožívání při vnímání okolního světa či sebe samého, dominuje pocit odcizení. Autopsychická x somatopsychická x allopsychická (=derealizace). Hodnocení reálnosti zážitku: pocit, že vnímá to, s čím se již dříve setkal (déja vu – dříve viděné, déja entendu – dříve slyšené) pocit, že se se situací ještě nikdy nesetkal, pocity neznámosti a novoty (jamais vu – iluze dosud neviděného, jamais entendu – dosud neslyšeného)

Pozornost (Prosexie) a její poruchy Různé vlastnosti pozornosti – tenacita (vytrvalost), kapacita (rozsah), koncentrace (soustředění se na určitý podnět), iritabilita (jaká síla podnětu je zapotřebí),… Druhy pozornosti: pasivní = spontánní aktivní = záměrná, volní protivolní

Pozornost (Prosexie) a její poruchy Hyperprosexie – zvýšení pozornosti, zejména koncentrace, zaměřenost na konkrétní myšlenku, často spojeno se sebepozorováním. Hypoprosexie – snížení pozornosti, buď ve všech složkách nebo jen v některých. Aprosexie – pozornost je zcela vymizelá, člověk není schopen se na nic soustředit. Paraprosexie – pozornost je zaměřena nesprávným směrem, často spojeno s očekáváním, s velkým duševním napětím,při náhlém podnětu neadekvátní reakce.

Paměť a její poruchy Paměť – uchování informací o podnětu, který již nepůsobí, schopnost organismu uchovat strukturované informace v čase. Složky paměti: vštípení obsahu uchování obsahu vybavení obsahu (reprodukce) – patří sem i znovuvybavení (rekognice), tzn. rozpoznání něčeho již známého Druhy paměti z hlediska doby uchování obsahu: ultrakrátkodobá krátkodobá střednědobá dlouhodobá

Kvantitativní poruchy paměti Deteriorace paměti – celkové oslabení paměti, obvykle organického původu, progredující a ireverzibilní proces, oslabena může být každá složka paměti (nejčastěji vštípivost) či všechny Hypermnézie – zvýšená úroveň paměti, většinou zesílena schopnost vybavení paměťových obsahů na úkor jejich přesnosti. Selektivní hypermnézie. Hypomnézie – snížení paměti, celkové nebo částečné. Amnézie – ztráta paměti na určité časově ohraničené období retrográdní amnézie anterográdní amnézie úplná, totální amnézie ostrůvkovitá amnézie Palimpsest = alkoholické okénko – výpadek paměti vlivem intoxikace

Kvalitativní poruchy paměti Paramnézie – porucha konzervace paměti, zkreslení zapamatovaných obsahů. Vzpomínkový klam – neskutečná událost se jeví být ve vzpomínce skutečnou, nezvratné přesvědčení o správnosti vzpomínky. Druhem vzpomínkového klamu je kryptomnézie – pacient se domnívá, že nejde o vzpomínku, ale o novou originální myšlenku (možnost neúmyslného plagiátorství). Konfabulace – doplňování chybějících vzpomínek údaji vymyšlenými ad hoc. Bájivá lhavost (pseudologia phantastica) – sdělování vybájených zážitků, obvykle dramatické popisy, kde je pacient hlavním hrdinou. Ekmnézie – nesprávná časová lokace vzpomínky, minulost pokládána za současnost apod.

Myšlení a jeho poruchy Kvantitativní poruchy myšlení Bradypsychismus – zpomalené tempo myšlení. Útlum myšlení (=zpomalené myšlení) – bradypsychismus + snížená spontaneita a dynamika myšlení, myšlení je zploštělé, chudé, nepružné, nerozhodné, odpovědí následují po latencích. Myšlenkový záraz (blok) – úplná zástava myšlení, narušení myšlenkových procesů bez zjevné příčiny (je třeba odlišit od poruch pozornosti a řeči). Tachypsychismus – zvýšená rychlost myšlení. Překotné (zrychlené) myšlení – tachypsychismus vystupňován do myšlenkového trysku, řeč nestačí zachycovat myšlenky, vyskytuje se u manických stavů.

Myšlení a jeho poruchy Kvantitativní poruchy myšlení Roztržité myšlení – do myšlení zasahuje nějaký cizí element, problém, pochod (koncentrace na jiné téma, silná emoce). Zabíhavé myšlení – nerozlišuje mezi podstatným a nepodstatným, převážně směřuje k cíli, avšak s množstvím oklik, popisuje správně, ale zeširoka, nedokáže vybrat podstatné od nepodstatného. Nevýpravné myšlení – nepostupuje kupředu, zabývá se stále tímtéž, opakuje stejnou myšlenku, verbálně ji obměňuje. Perseverace (ulpívavé myšlení) – ulpívá na jedné myšlence, stále opakuje jednu větu či pár slov.

Myšlení a jeho poruchy Kvalitativní poruchy myšlení Allogení (podvržené) myšlenky – nemocný považuje myšlenky za vsugerované, implantované, přicházející zvenčí. Autistické (dereistické) myšlení – odkloněné od reality, zaměřené na vnitřní svět pacienta, nereaguje na okolí. Katatymní myšlení – ovládáno emocemi, předsudky, subjektivními, osobními důvody. Plané mudrování = šroubované myšlení, rezonérství. Ovládavá myšlenka – výrazně ovlivňuje plány, názory, jednání, náladu, životní styl… Dominující myšlenka – silně emočně zabarvená, obvykle obava z budoucnosti, nepřiměřené starosti atd. Vztahovačné (paranoidní myšlení)

Myšlení a jeho poruchy Kvalitativní poruchy myšlení Tangenciální myšlení – ne zcela navazující myšlenky, ostatní se v nich těžko orientují. Dyslogické myšlení – nesrozumitelné, defektní, formální logická a gramatická úprava je zachována. Inkoherentní (nesouvislé) myšlení – logický řád myšlenek zcela chybí, řeč je nesouvislá (agramatismus x slovní salát).

Myšlení a jeho poruchy BLUDY Patří mezi kvalitativní poruchy myšlení nevývratné, mylné přesvědčení pacienta, pro něj evidentní, ovlivňuje komplexně myšlení a obvykle se projevuje v jednání, může však blud i zapírat. Doprovázejí psychotická onemocnění. Dle obsahu se dělí na extrapotenční bludy x makromanické bludy x mikromanické bludy x paranoidní bludy. Bludy primární x sekundární Bludy trvalé x tranzitorní Bludy indukované

Bludy Bludy makromanické extrapotenční – přesvědčení o vlastní síle, nadání,schopnostech přesahující jakékoliv hranice megalomanické (velikášské) blud originární blud inventorní blud reformátorský blud religiózní blud kosmický

Bludy Bludy mikromanické blud hypochondrický blud autoakuzační – sebeobviňování blud negační blud insuficienční – přesvědčení o naprosté neschopnosti, sebepodceňování blud obavný blud ruinační

Bludy Paranoidní bludy Chorobná vztahovačnost, pacient indiferentním či dokonce pozitivním podnětům přisuzuje negativní význam vztahující se k jeho osobě, je přesvědčen, že je mu ubližováno, že je mu křivděno, že je pronásledován atd. Mají tendenci se slučovat a vytvářet bludné systémy. Blud perzekuční Blud žárlivosti (emulační)

Inteligence a její poruchy Mentální retardace lehká středně těžká těžká hluboká Syndrom idiot savant – některé schopnosti enormně rozvinuty, jiné na úrovni mentální retardace, obvykle u autismu Demence Pseudodemence Sociální zanedbanost

Řeč a její poruchy Řeč je mluvená, písemná, znaková, vnitřní. Má svou obsahovou a emoční složku, odehrává se v určitém situačním kontextu. Řeč je instrumentální složkou myšlení. Oblíbené slovo – vyplňuje zaváhání, mezeru, může jít o módní výraz či slovní tik Ventilové slovo – slouží k odreagování tenze, výraz napětí, překvapení, zlosti, jde o zaklení, nadávku atd. Koprolalie – užívání sprostých slov Verbigerace – řečová stereotypie, opakování stále stejného slova či věty Slovní salát – slova spolu logicky vůbec nesouvisí, objevuje se u rozpadlého myšlení Neologismy – nově vytvořená slova

Řeč a její poruchy Puerilní řeč – zní jako dětská mluva, agramatismus x paragramatismus Mutismus – úplný útlum řeči, vše je zachováno, pacient je schopen komunikovat gesty, písmem apod. Selektivní mutismus (aphrasia voluntaria) – pouze k některým osobám nebo v konkrétní situaci, nejčastěji u dětí.

Emotivita a její poruchy Podle intenzity a časového průběhu se emoce dělí na: afekty – krátkodobé intenzivní citové reakce, silné a bouřlivé, leč krátce probíhající citový stav (zděšení, hněv, radost…) city – trvalé citové vztahy nálady – protrahované emoční stavy, trvalé, méně intenzivní, provází prožívání a činnosti vášně – intenzivní, silné, dlouhodobé, významně ovlivňují myšlení a činnost člověka

Emotivita a její poruchy Poruchy afektů Patický afekt – velmi prudký afekt následovaný kvalitativní poruchou vědomí, končí vyčerpáním a upadnutím do spánku, bývá na něj amnézie. Může vést k trestnému jednání, pokud je prokázán vede ke zproštění viny. Zvýšená afektivní dráždivost – sklon k patickým afektům. Nezvládnutý afekt – nechá se strhnout k neuváženým činům, je si vědom svého jednání, nedokáže je však plně ovládat, není přítomna porucha vědomí, nenásleduje amnézie. Přesun afektů – změna objektu afektu. Afektivní ztlum – klidné, účelné, rozumné jednání bez afektivního vzrušení v hrozné situaci (živelné katastrofy, válečná vřava, autohavárie atd.), emoční reakce se dostaví opožděně po ustoupení krizové situace často v plné síle.

Emotivita a její poruchy Poruchy afektů Afektivní stupor – v obdobných situacích, může být i ve výjimečně radostných, strnutí, neschopnost pohybu, vymizí řeč, gestika, mimika, „solný sloup“, vědomí i paměť zachováno. Emoční labilita – proměnlivé emoce, vyvolané i slabými podněty, nestabilnost. Emoční inkongruence – emoce vzniknou, ale neodpovídají dané sociální situaci (smích na pohřbu). Afektivní ambivalence – ve stejném okamžiku se vyskytují protikladné emoce. Katatymie – emoce výrazně zkreslují myšlení, jednání, prožívání a hodnocení reality.

Emotivita a její poruchy Fobie Vtíravý strach z konkrétního objektu či situace, strach je chorobný, neodůvodněný, člověk si uvědomuje absurdnost svého strachu, nedokáže jej však překonat. Popsáno několik stovek fóbií. klaustrofobie – strach z malých uzavřených prostor agorafobie – strach z velkých volných prostranství zoofobie xenofobie arachnofobie bacilofobie carcinofobie ….

Emotivita a její poruchy Poruchy nálad Patické nálady mají obvykle silnější intenzitu, dlouhé trvání, jsou těžko odklonitelné, nemají vztah k vnějším podnětům a mají výrazný vliv na celkovou duševní činnost. euforická nálada – spokojená, blažená nálada, vše je přijímáno s uspokojením manická nálada – veselá, radostná, rozjařená nálada spojená se živou motorikou a zvýšenou aktivitou expanzivní nálada – zvýšené sebevědomí a aktivita vede k neustálému zasahování do okolního světa explozivní nálada – dráždivá rezonantní nálada – zlobná, zvýšené sebevědomí, náchylnost k zlostným a nepřátelským reakcím dysforická nálada – mírnější varianta rezonantní nálady

Emotivita a její poruchy Poruchy nálad depresivní nálada – smutek, skleslost, utlumenost, bezútěšnost…reaktivita i sebevědomí sníženo bezradná nálada – neschopnost rozhodnout se apatická nálada – lhostejnost, nedostatek zájmu anxiózní nálada – úzkost, obavy, nejistota z budoucnosti, pocity neurčitého ohrožení, psychomotorická aktivita může být zvýšená i utlumená

Emotivita a její poruchy Poruchy vyšších citů Sociální tupost – snížená schopnost vyznat se ve sociálních vztazích, těžko se navazují kontakty. Asociální city – spojení sociální tuposti se snížením etických citů. Antisociální city – krajní egoismus, výrazná bezcitnost a bezohlednost. Anetičnost – nerozvinutí vyšších citů či jejich zánik, nedostatek soucitu, vřelosti, pochopení, jsou velmi egoističtí, chovají se zcela bezohledně, bez morálních zábran. Přehnané sociální cítění – opak předchozího.

Vůle a její poruchy Vůle – záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytčeného cíle (W. Stern). Hypobulie – snížení vůle, vyznačuje se nerozhodností a bezradností. Abulie – úplné vymizení vůle, neschopnost dojít k rozhodnutí, neschopnost cokoli chtít a o cokoli usilovat, neschopnost nějakou činnost zahájit. Hyperbulie – zvýšená, úporná rozhodnost, patologická aktivita, cílevědomost, houževnatost v rozhodování, překotnost, enormní energie, vytrvalost často malá, někdy i dlouhodobá.