Intenzivní podpora školám - SRP Šance pro školy 21. 11. 2018 Ostrava/Olomouc CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000283
Cíl podpory Kompetentní, sebevědomé vedení školy, které zná potřeby rozvoje školy a pedagogického sboru, definuje srozumitelné a realistické strategické cíle, plánuje a realizuje adekvátní a efektivní řešení.
Reálnost a hodnota projektu komplexní přístup – osobní pomoc KRŠe, cyklus seminářů pro širší vedení škol, metodické materiály, využití centra podpory, další semináře, webináře… časové krokování – od přípravy KRŠů až po plnění úkolů v jednotlivých oblastech (analýza potřeb, zpracování plánu rozvoje školy včetně akčního plánu, evaluace posunu – změny) potenciál přínosu – působením na vedení školy (ředitele) je reálný dominový efekt: ředitel školy – vedení školy – pedagogičtí pracovníci – žáci trvalá přidaná hodnota
Příprava na první setkání ve škole Ve spolupráci s vedením krajského pracoviště NIDV v Ostravě a ČŠI vytipovány školy s potenciálem rozvoje. Následuje: získávání základních informací o škole studium dostupných materiálů odhad specifik školy odhad možných rizik a problémových oblastí zvažování možných postupů jednání časový a obsahový plán jednání
První setkání s vedením dvou vytipovaných škol – každý začátek je těžký Po telefonické dohodě se uskutečňuje první setkání vedení školy s vedoucím krajského pracoviště NIDV a konzultantem rozvoje školy (KRŠ). Obsahem jednání je především: základní informace o projektu přínos zapojení do projektu pro školu (počínaje ředitelem a konče žáky) – využití potenciálu rozvoje školy nástin postupu pomoc se strany KRŠe, centra podpory … V případě jedné školy uskutečněno motivační setkání s pedagogy školy za účasti manažerů projektu.
Dvakrát stejný scénář – dvakrát neúspěšný závěr Provedena analýza možných příčin neúspěchu. Úvaha o úpravě strategie. Nové vytipování škol.
Starobylé důležité nářadí zemědělců SRP může být také srp Starobylé důležité nářadí zemědělců
SRP kvalitní materiál nářadí pro sklizeň úrody správně naklepaný zajistit co největší úrodu správně tvarovaná rukojeť zpracování půdy, kvalitní osivo, ošetřování dělat věci správně dělat správné věci
Poznávání ze všech stran a) formální: webové stránky, ŠVP, inspekční zpráva, výroční zprávy, plán práce školy na školní rok, třídní knihy … b) autentické poznávání: názory a postoje ředitele školy, členů vedení školy a mateřské školy, klíčových pedagogických pracovníků (VP, koordinátor ŠVP, školní metodik prevence, speciální pedagog, další pedagogičtí pracovníci a správní zaměstnanci) c) syntetické poznatky: úroveň vnímání života školy, schopnost srozumitelně formulovat názory, hierarchie hodnot (cílů) osobních i pedagogických, zaujatost pro práci …
Zpracováváme analýzu potřeb školy Cenný pomocník – hodnotící kritéria Kvalitní školy Posuzováno 5 základních oblastí: Koncepce a rámec školy Pedagogické vedení školy Kvalita pedagogického sboru Výuka Vzdělávací výsledky žáků
Roviny posuzování 1) Porovnávání kritérií se současným stavem s ředitelem školy a vedoucí MŠ 2) Porovnávání kritérií se současným stavem s širším vedením školy 3) Porovnávání kritérií s obsahem a úrovní školních dokumentů Snaha na základě všech informačních zdrojů formulovat společné závěry, posoudit jejich důležitost a pořadí řešení.
Rozvojové potřeby školy Syntézou všech výše uvedených poznatků, které byly doplněny závěry SWOT analýzy, PEST analýzy, analýzou vnitřního prostředí školy… vznikl dokument Rozvojové potřeby školy (analytická zpráva). Máme odpovědi na otázky: Kdo jsme? Co vše děláme? Jaké jsou naše silné a slabé stránky? Co nám schází? Co vyřešíme sami, v čem potřebujeme pomoci?... Máme misi !!!
Důležitý krok – vytvoření vize Klikatá cesta ke společným formulacím našich představ „za 5 let“: Kterými směry se bude ubírat rozvoj školy? Jaké úrovně chceme dosáhnout ve vyučovacím procesu? Jakou kvalitu a kompetence budou mít pedagogičtí pracovníci? Jaké žáky chceme na konci školní docházky? …
Cesta k naplňování vize – Strategický plán rozvoje školy Úkol: Dělat správné věci Výběr důležitých úkolů, které je potřeba splnit, abychom se co nejvíce přiblížili našim představám – naši vizi. V jakém pořadí je budeme naplňovat? Boj „sám se sebou“. Co pro splnění úkolů udělám „já“? Začíná cesta za „kvalitně formulovanými cíli“ – SMART. Co zvládnout v tomto školním roce?
Rodí se akční plán školy 1) Přesně formulované konkrétní cíle – základ úspěchu (SMART) 2) Časové začlenění v souladu s průběhem školního roku 3) Stanovena odpovědnost za plnění jednotlivých cílů 4) Stanovena kritéria (indikátory) pro dosažení cílů 5) Určeny termíny a způsoby kontroly
Aby se práce dařila, je důležité Bezpečné pracovní prostředí – odhalení nedostatků je přínosem Využití všech poznatků z předcházejících fází, především z cyklu seminářů pro širší vedení škol a jednání centra podpory Každodenní spolupráce všech pracovníků Všichni směřují k naplnění cílů – každý svou cestou Pravidelná zpětná vazba (co se podařilo, co se nedaří, co je třeba udělat…)
Konstatování na závěr Vývoj našeho školství nese známky nečitelnosti a neurčitosti Klíčovou je úloha ředitele školy Užitečná diskuse o efektivnějším způsobu výběru ředitelů a jejich dalším vzdělávání Existuje dost škol, které pro svůj další rozvoj potřebují intenzivní pomoc a podporu
Projekt SRP – Strategické řízení a plánování ve školách a v územích je ŠANCE PRO ŠKOLY!!! Díky za ni!!!
Děkuji za pozornost PaedDr. Leoš Tesárek CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_001/0000283