Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
FD ČVUT - Ústav mechaniky a materiálů
Analytická geometrie pro gymnázia
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Ploskovice, p.o., okr. Litoměřice Číslo projektuCZ.1.7/1.4.00/ Název projektu „Zlepšení kvality vzdělávání.
(snímek 5): Ujasněte si pojmy, které nejsou přesně definovány.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Petra Pilková Název šablony.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní operace s úsečkami; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní výkresová dokumentace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast,
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Operace s vektory Autor: RNDr. Jiří Kocourek.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VEKTORY.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_2.
Název školyStřední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Technická mechanika – Skládání sil 2
VY_32_INOVACE_AGEO_07 Analytická geometrie Kružnice.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
STATIKA TĚLES Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
1 Lineární (vektorová) algebra
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ANALYTICKÁ GEOMETRIE Analytická geometrie je část geometrie, která v euklidovské geometrii zkoumá geometrické útvary pomocí algebraických a analytických.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_III_2_3_Analytická geometrie III. – operace s vektory I. Šablona číslo: III Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 3 Autor: PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová

Anotace Materiál seznamuje žáky se základními operacemi s vektory. Autor PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová Klíčová slova vektor, souřadnice vektoru, sčítání vektorů, odčítání vektorů, opačný vektor Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Matematika Kompetence Žák umí sčítat a odčítat vektory určené jejich souřadnicemi v rovině i v prostoru, chápe pojem opačný vektor.

ANALYTICKÁ GEOMETRIE III. operace s vektory I.

Definice: Jsou dány dva vektory u = B – A a v = E – D Definice: Jsou dány dva vektory u = B – A a v = E – D. Umístí-li se počáteční bod vektoru v do bodu B, pak v = C - B. Součet vektorů u + v = C - A. Věta: Pro každé dva vektory u = (u1; u2), v = (v1; v2) v rovině, resp. u = (u1; u2; u3), v = (v1; v2; v3) v prostoru , platí: u + v = (u1 + v1 ; u2 + v2), resp. u + v = (u1 + v1 ; u2 + v2 ; u3 + v3).

Vektorový součet u + v se provádí v praxi pomocí tzv Vektorový součet u + v se provádí v praxi pomocí tzv. vektorového rovnoběžníku (např. ve fyzice skládání sil, rychlostí apod.) Pro sčítání vektorů platí komutativní, asociativní a distributivní zákon.

Příklad 1 Vypočítejte součet vektorů u a v, jestliže u = (3; 5) a v je určen orientovanou úsečkou AB, kde A[-1; 2] a B[3; -1]. Řešení: u = (3; 5) v = AB = B – A = (3 + 1; -1 - 2) = (4; -3) u + v = (3 + 4; 5 - 3) = (7; 2).

Definice: Je dán vektor u = B – A Definice: Je dán vektor u = B – A. Vektor A – B se nazývá opačný vektor k vektoru u a označuje se -u. Věta: Pro každý vektor u v rovině, resp. v prostoru, platí: u + (-u) = 0. Jestliže u = (u1; u2) je vektor v rovině, resp. u = (u1; u2; u3) v prostoru, pak pro souřadnice vektoru -u, platí: -u = (-u1; -u2), resp. v prostoru -u = (-u1; -u2; -u3).

Definice: Jsou-li dány vektory u, v, pak vektor w = v + (-u) se nazývá rozdíl vektorů v a u. Zapisuje se: w = v - u.

v = AB = B – A = (3 + 1; -1 - 2) = (4; -3) - v = (- 4; 3) Příklad 2 Vypočítejte rozdíl vektorů u a v, jestliže u = (3; 5) a v je určen orientovanou úsečkou AB, kde A[-1; 2] a B[3; -1]. Řešení: u = (3; 5) v = AB = B – A = (3 + 1; -1 - 2) = (4; -3) - v = (- 4; 3) u - v = u + (- v) (3 - 4; 5 + 3) = (- 1; 8).

Příklad 3 Vypočítejte součet a rozdíl vektorů u = (3; 1; 5) a v = (2; -2; 1). Řešení: u + v = (3 + 2; 1 - 2; 5 + 1) = (5; -1; 6) u - v = u + (-v) = (3 - 2; 1 + 2; 5 - 1) = (1; 3; 4)

Zdroje: [1] KONČEL, Jan. Využití internetu ve výuce analytické geometrie na střední škole. Diplomová práce. [online]. ©2009. [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/jan_koncel/vektory.php?kapitola=scitaniVektoru [2] Obrázky vektorů. [online]. ©2012. [cit. 2013-10-02]. Dostupné z: https://www.google.cz/?gws_rd=cr&ei=P0ruUu6kNe354QTCrIHADA#q=obr%C3%A1zky+vektor%C5%AF [3] VOŠICKÝ Zdeněk. Matematika v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1977. 124 s. ISBN 80-7200-012-8.