Evaluace v mateřských školách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Předškolní vzdělávání v podmínkách současné mateřské školy Doc. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D. PdF UP Olomouc.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Pedagogická diagnostika
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpůrná opatření prvního stupně
Rozhodování 1.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Pracovní porada Pracovní list.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Pedagogická diagnostika
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Informace o změnách metodiky dotačního řízení Konference primární prevence rizikového chování Praha, Matouš Korbel.
seminář k Teorii a metodice výchovy
Obecné výklady o důkazech
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Autoevaluace z pohledu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Model intenzivní podpory
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Evaluace v mateřských školách
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Evaluace v mateřských školách

Požadavky na zápočet Zpracování seminární práce do 31.3.2013 Připomínám: Odevzdat s projektem SPP2 osobní portfolio

Zpětná vazba SPP1 Východiska plánování Obsah (téma) a rozvoj osobnosti (kompetence) Kompetence – dílčí vzdělávací cíle (očekávané výstupy) Množství plánovaných cílů Zásady částečně řízených činností Hodnocení výsledků vzdělávání (OV) Sebereflexe

PROGRAM: Obecná východiska a zákonné normy Systém vlastního hodnocení v MŠ Kritéria a prostředky hodnocení podmínek, procesů a výsledků vzdělávání Prostředky průběžného sběru informací Proces autoevaluace

1. Obecná východiska a zákonné normy vlastního hodnocení školy Hodnocení - používá se v běžné školní praxi a širokou veřejností k náhodnému nebo každodennímu posouzení úspěchů i proher a zaujímání stanovisek k vlastní práci i práci druhých (hodnocení žáků, hodnocení práce učitelů...). Evaluace – termín má komplexnější význam, dosud užívaný spíše v oblasti teorie, vědy a výzkumu. Ve vztahu ke škole jde o systematicky plánovitý a cíleně řízený proces hodnocení a posuzování sledovaných jevů.

Rozlišení evaluace podle charakteru hodnotících procesů: Externí evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce. Její cíle jsou stanoveny zvnějšku, stejně tak metody a formy hodnocení i jeho měřítka a kriteria. Jedním z typů externí evaluace, se kterým se školy nejvíce setkávají je hodnocení Českou školní inspekcí, dnes je nově zavedeno i hodnocení zřizovatelem. Interní evaluace - hodnocení vnitřní, nazývá se nejčastěji sebehodnocením, autoevaluací. Základním cílem je hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání, kterých škola v určitém období dosáhla, hodnocení efektivnosti jednotlivých vzdělávacích činností probíhajících ve vlastní pedagogické práci školy.

Externí evaluace ČŠI Zřizovatel Kritický přítel Benchmarking

Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Co je důležité v MŠ určitě evaluovat: Podmínky Procesy – práce učitelek Výsledky dětí (kompetence/očekávané výstupy)

Evaluace by měla být: Systematická – v jasně vymezených oblastech Prováděná pravidelně Podle předem stanovených a přijatých kriterií Předem stanovenými nástroji, prostředky, způsoby S vědomím, že je základem rozhodování pro další plánování a jednání

Důležité je tedy vytvořit jasný evaluační plán, systém Ten by měl stanovit: Koho nebo co evaluovat Podle jakých kriterií Jakými nástroji, prostředky, způsobem Kdy, jak často Kdo se na evaluaci bude podílet

Tabulka Kritéria Oblasti/podoblasti - cíle Prostředky Kdy Kdo Podmínky Kritéria vytvořená na základě požadavků RVP PV Kritéria v dotazníku INDI MŠ (školy v projektu podpory zdraví) Každodenní vyhodnoc ped. činnosti. Zpětná vazba TČ Procesy Znaky prožitkového učení Znaky partnerské komunikace učitelky s dítětem Vyváženost řízených a spontánních činností Podíl skupinové, individuální a frontální činnosti Způsob plánování MŠ Hodnocení TK Záznamy o dětech Sebehodnocení uč. Kontrolní a hospitační činnost Výsledky Sdružené ukazatele (SUKy) (školy v projektu podpory zdraví) Očekávané výstupy oblastí RVP PV nebo kompetence (co dítě zpravidla dokáže na konci předškolního období) Hodnotící + evaluační zpráva Dotazník INDI MŠ včetně Dotazníku pro rodiče

Klíčové otázky Jaká je úroveň….. ve vaší škole Jak jste to zjistili? (způsob vlastního hodnocení – nástroje, kritéria, rozsah, frekvence….) Jak využíváte získané informace? (konkrétní přínos vlastního hodnocení pro školu – návrh, realizace a účinnost opatření)

Cíle a kritéria a prostředky hodnocení podmínek Oblast – podoblast: Podmínky - věcné prostředí Cíle vlastního hodnocení: Sledovat, zda prostředí podporuje děti ve spontánní realizaci jejich zájmů a momentálních nápadů.

Kritéria (jako určitá měřítka, k nimž se hodnocení vztahuje) zásadně odlišují subjektivní hodnocení od evaluace. Pomáhají hodnotit sledované jevy podle určitých znaků kvality, nikoli podle zkušeností, postojů.

Subjektivní výrok Objektivní výrok

Subjektivní výrok Děti zaujalo společné kreslení zážitků z návštěvy ZOO. Hodnotící výrok na základě kritérií (očekávané výstupy RVP PV) Děti se při kreslení zážitků z návštěvy ZOO naučily domluvit se na obsahu kresby, rozdělit si úkoly (nakreslení zvířat, klecí a jejich vybavení, pozadí a okolí) a uvědomily si, že každý si přinesl z návštěvy ZOO jiné zážitky (cesty, tvar a barva zvířat, informace o jejich životě). Současně zjistily, že se každému z nich líbí jiné zvíře…

Indikátor – nebo-li ukazatel kvality. „Pro přesnější a spolehlivější zjištění může být užitečné tato kritéria více konkretizovat, popř. je rozpracovat do podoby konkrétních ukazatelů (indikátorů)“. Kritérium je vnímáno jako měřítko, které určuje žádoucí stav. Indikátor popisuje konkrétní projevy, specifikuje podrobnější rysy a vlastnosti daného kritéria. Někteří autoři (Vašťatková, 2006; Hausenblas, 2008) označují indikátory jako „vodítka“, díky nimž můžeme prokázat úroveň kvality sledovaného jevu. (SMOLÍKOVÁ, 2008, s. 10)

Kritérium  Hračky a pomůcky jsou uloženy viditelně, aby si je mohly děti samy brát. Indikátory Hračky a pomůcky jsou rozmístěny v otevřených policích do výšky dětských očí. Děti se nemusí učitelky ptát, zda si mohou hračku půjčit.Týká se to všech hraček i pomůcek, tzn. i výtvarného materiálu (barvy, plastelína, nůžky), náčiní a nářadí pro cvičení apod.

Kritéria podmínky SAMOSTATNÁ PRÁCE - životospráva

Kritéria a prostředky hodnocení procesů – pedagogické práce Rámec profesních kvalit učitele MŠ Kompetentní učitel (Začít spolu) VTI

Kritéria a prostředky pro hodnocení výsledků Očekávané výstupy (vzdělávací oblasti RVP PV) + KOV RoK

Prostředky průběžného sběru informací Hodnocení TK Sebehodnocení učitelky Hospitace ředitelky Vedení záznamů o dětech

EVALUACE PLÁNOVÁNÍ Pohled zpět Pohled dopředu Cyklus 1 Cyklus 2 Z P R

Proces autoevaluace Motivační etapa Přípravná etapa Realizační etapa Evaluační etapa Korektivní etapa

Proces autoevaluace Motivační etapa souvisí se získáváním (motivováním) zaměstnanců a dalších osob pro podílení se na autoevaluaci. Bez jejich přesvědčení o jejím smyslu není možná její úspěšná realizace. Bez porozumění účelu evaluace jsou prováděny evaluační procesy formálně, beze snahy měnit zaběhnuté způsoby práce. Nezastupitelnou roli při vytváření autoevaluačního systému sehrává ředitelka mateřské školy. Důležitým momentem rodícího se systému autoevaluace je  způsob, jakým ředitelka komunikuje s ostatními, jak umí naslouchat názorům druhých, na jaké úrovni je týmová práce v mateřské škole. Přípravná etapa je charakteristická promýšlením a zpracováváním autoevaluačního plánu; stanovením cílů, postupů, pravidel a úkolů osob podílejících se na autoevaluaci. Plán autoevaluačního procesu zaznamenaný ve školním vzdělávacím programu by měl obsahovat údaje o všech komponentech – oblastech hodnocení, cílech a kritériích, prostředcích (nástrojích), zodpovědnosti jednotlivých aktérů hodnocení a časových intervalech.

Realizační etapa souvisí s praktickým získáváním informací a dat podle stanoveného plánu. Při ní často dochází ke změnám a úpravám v souvislosti s aktuální situací a potřebami školy. Jde v podstatě o sbírání informací a důkazů o vzdělávání v mateřské škole. Aby byl pohled co nejobjektivnější, je dobré využít více zdrojů, tzn. hodnotících nástrojů, ale i pohledu více hodnotitelů (např. ředitelky, učitelek, provozních zaměstnanců, rodičů). 4. Evaluační etapa je zaměřena na třídění a vyhodnocování dat, které slouží jako podklad pro plánování rozvoje školy a její činnosti v dalším období. Tento krok zpravidla připadá na ředitelku mateřské školy. Ta všechny získané údaje (ze všech dostupných nástrojů) zpracovává a analyzuje. Měla by údaje pojímat komplexně a propojovat je v jejich celistvosti vzhledem k výsledkům předškolního vzdělávání. 5. Korektivní etapa završuje celý proces autoevaluace. Zaměřuje se na promýšlení a formulování opatření a konkrétních aktivit, které by měly vést ke zvýšení kvality práce ve sledovaných oblastech.

V každé škole probíhá autoevaluace individuálně, podle zkušeností aktérů, velikosti školy a jejího zaměření, podmínek atp. Všechny výše jmenované fáze jsou svým způsobem specifické a žádnou z nich nelze zcela vynechat ani jakkoli nahradit.

Literatura: HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7 SYSLOVÁ, Z. Autoevaluace v mateřské škole. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0 VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc : PdF UP, 2006. ISBN 80-244-1422-8