Produktivita nejen v dopravě a růst mezd VIII. Ročník mezinárodní konference Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů 2O. září 2018 Luhačovice Produktivita nejen v dopravě a růst mezd Ing. Pavel Bartoš, FITE a.s. předseda představenstva FITE a.s. prezident Sdružení pro rozvoj MSk
Klíčové pojmy Dopravní infrastruktura a řízení dopravy – významný faktor produktivity práce v ČR. Produktivita práce ve veřejném sektoru a plošný růst mezd. Vzdělávání a odborná úroveň – zaměstnanců, zásadní rozdíl mezi vizí a skutečnými potřebami. Příklady ze současné praxe (padající mosty, příprava staveb, pomalá výstavba, řízení oprav a rekonstrukcí).
Současný stav silniční dopravní infrastruktury v MSk Klíčové silniční stavby: Stavby Slezského kříže D1 – dobudovaná, napojená na polskou dálniční síť – nekvalitní stavba v prostoru Ostravy D48 – schází dobudovat Bělotín – Rychaltice a obchvat Frýdku – Místku Silnice I/11(západní část) a I/57 Ostrava, Opava, Krnov, Bartultovice – vybudovaná malá část Silnice I/11 (východní část) a I/68 Havířov, Třanovice, Nebory, Oldřichovice, Bystřice, Hrádek Jablunkov, slovenská hranice – letos bude dokončeno Oldřichovice – slovenská hranice
Současný stav železniční sítě v MSk Železniční koridory: II. tranzitní železniční koridor – Hranice na Moravě – Bohumín – Petrovice u Karviné polská státní hranice dobudováno, schází rekonstrukce žel. Uzlu Ostrava III. tranzitní železniční koridor – Dětmarovice, Český Těšín, Mosty u Jablunkova slovenská hranice, rozestavěný poslední úsek Český Těšín - Dětmarovice Napojení letiště Ostrava – Mošnov na železnici
Oderská vodní cesta úsek Kedzierzyn – Kožle – Ostrava – (Mošnov) Snaha polské strany splavnit Odru až po Kožle, případně po českou hranici MD nechalo zpracovat studii proveditelnosti celého kanálu D-O-L Stavba nemá jednotnou podporu v MSk
Přínos pro hospodářský rozvoj regionu Rozvoj podnikání je výrazně větší v dosahu vyhovující a funkční dopravní infrastruktury Významná pomoc při řešení současných hospodářských problémů v MSk V oblastech s nevyhovující dopravní infrastrukturou se nedaří rozvoji podnikání a příchodu investorů Problém životního prostředí – stát není schopen připravit stavby – „prodloužená Rudná v Ostravě, obchvat Frýdku – Místku, obchvat Opavy a další
Doprava – ekonomika - ekologie Výstavba neprobíhá podle priorit, ale podle toho co je stavebně připraveno Příprava staveb trvá i desítky let, bez ohledu na potřebnost i ekologickou Chyby ve stavebním řízení – zrušení rozhodnutí, zbytečné průtahy Kvalita projekčních i stavebních prací – pokles kvalifikace a zručnosti na všech stupních Plýtvání penězi a časem
Odpovědnost státního aparátu Několik zamyšlení Odpovědnost státního aparátu Neplacení daní = trestný čin Plýtvání veřejnými a cizími prostředky = ??? Jakou má státní aparát vůči penězům daňových poplatníků Kde jsou peníze na růst platů zaměstnanců? Přebujelý státní aparát Neefektivní státní správa Současný stav silniční dopravní infrastruktury představuje roční ztráty 180 mld. Kč, obnovitelné zdroje stojí ročně 40 mld. Kč, prohrané arbitráže aj.
Partnerství a spolupráce Nezastupitelná úloha vlivných lokálních organizací jako Sdružení pro rozvoj MSk, Sdružení pro rozvoj Zlínského kraje, krajské hospodářské komory aj. Partnerství je nástrojem kontinuity při změnách politických reprezentací Dlouhodobá tvorba efektivních strategických rozvojových dokumentů – prioritně doprava, vzdělávání, územní plánování, VaVaI, zaměstnanost (pakty zaměstnanosti) K efektivnímu partnerství je nezbytné najít odvahu – čím silnější partner, tím větší odvaha
DĚKUJI ZA POZORNOST