Vychovávaný jedinec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
{ Inkluzivní vzdělávání z pohledu praktika Mgr. Jana Vrbicová „Sociologický monitoring vzdělanostních vstupů a výstupů dětí a žáků, včetně dětí a žáků.
Advertisements

Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Něco málo o vzdělávání v Libereckém kraji jednání pracovní skupiny Rodina s dětmi 28. května 2015.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Představení výzvy Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ.
Individuálně, ale společně a jinak
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Techniky práce s mentálně postiženými
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Didaktika sportovních činností
Příspěvek na konferenci
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Jak nám roste krokus vnímání.
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Pedagogika školního sportu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Životní cyklus.
Školní poradenské pracoviště
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Práva a povinnosti členů rodiny
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Spolupráce s rodiči a komunitou
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Centra kolegiální podpory
Strategické řízení a plánování
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Život bez střeva , Praha.
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Hudební nástroje vnímání.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vychovávaný jedinec

Prvky edukačního procesu cíl edukace (určuje obsah) pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace

Vychovávaný jedinec Dítě, mladistvý, žák, student, klient, … Pedagoga musí zajímat jeho předpoklady: 1. Fyzické a psychické (vlohy a jejich rozvoj) 2. Edukační (vědomosti, dovednosti, …) 3. Sociální (např. tzv.kulturní kapitál, sociální znevýhodnění, … – výzkumy sociologické, psychologické, pedagogické etnografie, …)

DÍTĚ A DĚTSTVÍ Informace MŠMT - mládež: http://www.msmt.cz/mladez např. Programy zaměřené na romské komunity Národní institut dětí a mládeže (od 1. 1. 2014 sloučený s NIDV): http://www.nidv.cz/ např. projekt Propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového

Pohled na dítě středověk – „malý dospělý“ novověk – sice svébytné, leč neplnohodnotné období přelom 19. a 20. st. – dětství = plnohodnotné období = fáze životní cesty pojetí „nové výchovy“ – např. J. Dewey: potřeba kultivovat od dětství svobodu, zodpovědnost, sebekontrolu dnešek – dítě = subjekt svého rozvoje = přechod od statutu majetku (byť nejcennějšího a vyžadujícího péči a ochranu) ke statutu osobnosti se sebeurčujícími právy  výchova = pomoc dítěti na cestě k autonomii

DÍTĚ A DĚTSTVÍ Délka dětství: Úmluva o právech dítěte (VS OSN z r. 1989) začátek života = početí – 18 let některé rozvojové země – několik málo let někteří studenti v jiných zemích – až ke 30 rokům

Současné představy o dětech pro rodiče: děti = dar, radost, smysl života děti = přítěž, komplikace, ekonomické břemeno, překážka v kariéře, ... pro společnost: děti = zdroj budoucích pracovních sil, investice děti = neužitečné, prodražující se bytosti

Dnešní děti minoritní, nedospělá a nesvéprávná část populace v ekonomicky a prostorově znevýhodněné skupině (rodiny s dětmi) podíl dětské populace klesá příležitost setkávat se se starými lidmi ubývá základní prostředí dítěte = rodina a škola: vzdalují, vylučují a ochraňují dítě před světem dospělých

Dnešní děti rodina – zůstává místem primární zkušenosti dítě je v rodině jak v centru, tak na okraji – dle zájmu a pozornosti dospělých, dle podílu dítěte na čase a prostoru rodiny značnou část času tráví dítě ve škole, která podstatným způsobem utváří scénář jeho dětství sociální rozměr školy je pro dítě důležitější než vzdělávací

Dnešní děti roste vliv vrstevnických skupin roste vliv dětské „generační“ kultury: charakterizována podle hlavních znaků, projevů, postojů, zjevu, vztahu k hudebním stylům a žánrům, podle místa a prostoru jejich setkávání (např. sportovní fanoušci, computeristé, gambleři, fan kluby, heavy metalisté, rockeři, skinheads, punkeři, yuppies, trampové, ochránci přírody, ...) přibývá negativních alternativ – např. vlajkonoši, drogově závislí, fundamentální religiózní skupiny, skupiny paralelní kultury, skejťáci, sprejeři, squoteři

Vztah pedagoga a vychovávaného Pedeutocentrický, autoritativní Pedocentrický (volná výchova) Kooperativní, demokratický Nutnost posílení sociálněpreventivní práce u pedagogů (zaměřené na rizikové skupiny dětí a mládeže) a mimoškolní, mimorodinné a volnočasové edukace