Vychovávaný jedinec
Prvky edukačního procesu cíl edukace (určuje obsah) pedagog vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace efekty edukace
Vychovávaný jedinec Dítě, mladistvý, žák, student, klient, … Pedagoga musí zajímat jeho předpoklady: 1. Fyzické a psychické (vlohy a jejich rozvoj) 2. Edukační (vědomosti, dovednosti, …) 3. Sociální (např. tzv.kulturní kapitál, sociální znevýhodnění, … – výzkumy sociologické, psychologické, pedagogické etnografie, …)
DÍTĚ A DĚTSTVÍ Informace MŠMT - mládež: http://www.msmt.cz/mladez např. Programy zaměřené na romské komunity Národní institut dětí a mládeže (od 1. 1. 2014 sloučený s NIDV): http://www.nidv.cz/ např. projekt Propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového
Pohled na dítě středověk – „malý dospělý“ novověk – sice svébytné, leč neplnohodnotné období přelom 19. a 20. st. – dětství = plnohodnotné období = fáze životní cesty pojetí „nové výchovy“ – např. J. Dewey: potřeba kultivovat od dětství svobodu, zodpovědnost, sebekontrolu dnešek – dítě = subjekt svého rozvoje = přechod od statutu majetku (byť nejcennějšího a vyžadujícího péči a ochranu) ke statutu osobnosti se sebeurčujícími právy výchova = pomoc dítěti na cestě k autonomii
DÍTĚ A DĚTSTVÍ Délka dětství: Úmluva o právech dítěte (VS OSN z r. 1989) začátek života = početí – 18 let některé rozvojové země – několik málo let někteří studenti v jiných zemích – až ke 30 rokům
Současné představy o dětech pro rodiče: děti = dar, radost, smysl života děti = přítěž, komplikace, ekonomické břemeno, překážka v kariéře, ... pro společnost: děti = zdroj budoucích pracovních sil, investice děti = neužitečné, prodražující se bytosti
Dnešní děti minoritní, nedospělá a nesvéprávná část populace v ekonomicky a prostorově znevýhodněné skupině (rodiny s dětmi) podíl dětské populace klesá příležitost setkávat se se starými lidmi ubývá základní prostředí dítěte = rodina a škola: vzdalují, vylučují a ochraňují dítě před světem dospělých
Dnešní děti rodina – zůstává místem primární zkušenosti dítě je v rodině jak v centru, tak na okraji – dle zájmu a pozornosti dospělých, dle podílu dítěte na čase a prostoru rodiny značnou část času tráví dítě ve škole, která podstatným způsobem utváří scénář jeho dětství sociální rozměr školy je pro dítě důležitější než vzdělávací
Dnešní děti roste vliv vrstevnických skupin roste vliv dětské „generační“ kultury: charakterizována podle hlavních znaků, projevů, postojů, zjevu, vztahu k hudebním stylům a žánrům, podle místa a prostoru jejich setkávání (např. sportovní fanoušci, computeristé, gambleři, fan kluby, heavy metalisté, rockeři, skinheads, punkeři, yuppies, trampové, ochránci přírody, ...) přibývá negativních alternativ – např. vlajkonoši, drogově závislí, fundamentální religiózní skupiny, skupiny paralelní kultury, skejťáci, sprejeři, squoteři
Vztah pedagoga a vychovávaného Pedeutocentrický, autoritativní Pedocentrický (volná výchova) Kooperativní, demokratický Nutnost posílení sociálněpreventivní práce u pedagogů (zaměřené na rizikové skupiny dětí a mládeže) a mimoškolní, mimorodinné a volnočasové edukace