Alternativní pohonné hmoty pro silniční dopravu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
PODPORA SMART TECHNOLOGIÍ V EU Michal Jedlička ČEZ, a. s., Divize vnější vztahy a regulace SMART LIFE 2016.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Situace na trhu zemědělcům a potravinářům mnoho příležitostí nenabízí Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Ing. Jaroslav Kořínek – výkonný ředitel společnosti KIC Odpady a.s. KRAJSKÉ INTEGROVANÉ CENTRUM NAKLÁDÁNÍ S KOMUNÁLNÍMI ODPADY v MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Roa. a) Jedná se o obří, asi devět metrů vysoké plovoucí bóje. Ty se komíhají na vlnách a právě tento pohyb vytváří elektrickou energii, která je pak.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
Plyn – energie budoucnosti? Tomáš Varcop, CEO RWE Energie, s.r.o. innogy · Žofínské fórum·19 září 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Spotřební a energetické daně
Česko-čínské obchodní a ekonomické vztahy
Komplexní systém hodnocení
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Aktuální možnosti přímých zahraničních investic v Indii
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Finanční část Praha, 25. července 2017.
Ropa.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
Alternativní paliva a jejich právní předpisy z pohledu MPO
Pozemkové úpravy.
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Environmentální Profil
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Spotřební a energetické daně
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Přináší nám biopaliva užitek či problémy?
Pohledy regulátorů na Smart Metering v EU
Bohumil Belada.
AktuálnĚ z odpadů a oběhového hospodářství z pohledu MŽP
Technologická platforma silniční doprava
Váš spolehlivý dodavatel pohonných hmot!
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Analýza životního cyklu biopaliv
Indikativní Nabídka Data instalace: Rodinný dům Aku do baterie
Transkript prezentace:

Alternativní pohonné hmoty pro silniční dopravu Ing. Miloš Podrazil Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Obsah Trochu historie nikoho nezabije. Současná situace v palivech pro silniční dopravu. Co chceme a o co usilujeme. Pohonné hmoty do roku 2020, tzv. RED I. Pohonné hmoty od roku 2021 do roku 2030, tzv. RED II. Technologie k naplnění cílů RED II v ČR. Rizika a bariéry RED II. Ekonomická a společenská podpora splnění cílů RED II. Závěry a doporučení. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

1. Trochu historie nikoho nezabije Motto: Energie (a zvláště ropa) nemohou být nástrojem politiky a bezpečnosti alternativní paliva pohony už zde byly na začátku minulého století; USA (33 % spalovací motory - ropné produkty a rostlinné oleje, 33 % elektrické motory,33 % pára, 1 % ostatní . V roce 1930 elektromobily zmizely z trhu (cena); nástup ropných paliv v celém světě (USA 1907, benzin společnost Shell, Standard Oil); explosivní nárůst spotřeby ropy (obě světové války, 50. léta nástup volné mobility); ropné krize (arabský svět, politika); začátek 21. století (obavy z nedostatku ropy, Oil Peak, cena až 200 USD/bbl.) - nic se nestalo; Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

restart alternativních paliv z důvodu ochrany ovzduší - jak, kde a za kolik? A co emise z letecké a lodní dopravy? výběr alternativ jen na základě analýzy emisí z celého životního cyklu energie; o budoucnosti paliv pro silniční dopravu musí rozhodnout trh, ne politici; zdrojů je dostatek. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

2. Současná situace v palivech pro silniční dopravu Sortiment a kvalita, spotřeba ČR 2017 bezolovnaté benziny (SUPER a SUPER PLUS) jednotná evropská norma EN 228 spotřeba 1600 tis. tun motorové nafty jednotná evropská norma EN 590 spotřeba 4897 tis. tun zkapalněné ropné plyny (LPG) jednotná evropská norma EN 589 spotřeba 95,8 tis. tun směsná paliva obsahují biosložku z více jak 10 % (SMN30, B20, B30 a E85) čistá biopaliva (B 100) téměř nulová spotřeba odejmuta daňová podpora Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27.11.2018

stlačený zemní plyn (CNG) ČSN 65 6517 spotřeba 67,6 mil. m3 elektřina z OZE spotřeba 0,3 PJ Infrastruktura (2017) čerpací stanice kapalných PHM: 7039/3974 (největší hustota v Evropě) plnicí stanice CNG: 159/137 dobíjecí stanice: 131 Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

zákon o pohonných hmotách (311/2006 Sb.) Legislativa zákon o pohonných hmotách (311/2006 Sb.) vyhláška o jakosti a evidenci pohonných hmot (133/2010 Sb.) zákon o ochraně ovzduší (172/2018 Sb. a 201/2012 Sb.) nařízení vlády o kritériích udržitelnosti biopaliv (352/2012 Sb. a 189/2018 Sb.) ČSN 73 6060 Čerpací stanice pohonných hmot (září 2018) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

3. Co chceme a o co usilujeme chceme uchovat volnou mobilitu osob a zboží musíme zachovat růst životní úrovně a čisté životní prostředí potřeba volné mobility, životní úrovně a nároků na čisté životní prostředí poroste, zejména v jihovýchodní Asii, Číně a Indii k zajištění cíle jsou třeba zdroje všech druhů paliv, zdroje i pro růst jsou k dispozici, ale ne všude podmínkou růstu je čisté životní prostředí (ovzduší, voda, prostředí), není možné pominout pro budoucnost je třeba hledat vhodný mix energií; ten nebude konstantní, bude se měnit podle místa, času a podmínek vhodný mix musí být nalezen na základě mezinárodní nekonkurenční technologické spolupráce; bude to časově a finančně náročné; společnost to musí pochopit a přispět (více skromnosti) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

4. Pohonné hmoty do roku 2020, tzv. RED I Legislativa Evropský parlament a Rada: 2003/28, 2003/30, 2015/652, 2015/1513 Česká republika: zákon o ochraně ovzduší (201/2012 Sb.) zákon o pohonných hmotách (311/2006 Sb. a 172/2018 Sb.) nařízení vlády o kritériích udržitelnosti biopaliv (351/2012 Sb. a 189/2018 Sb. zákon o podpoře obnovitelných zdrojů vyhláška MPO o jakosti a evidenci pohonných hmot (133/2010 Sb.) principem plnění je tzv. „roční objemová biopovinnost“ (ČR) a snížení emisí GHG Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

cíl náhrady fosilních paliv energií z OZE je v dopravě 10 % a nebude Cíle cíl náhrady fosilních paliv energií z OZE je v dopravě 10 % a nebude v roce 2020 splněn cíl snížení emisí GHG o 6 % v roce 2020 oproti roku 2010 nebude splněn. V současných podmínkách je reálné plnění o 3,5 až 4 % a po započtení alternativních paliv LPG, CNG a elektřiny z OZE a snížení emisí z těžby ropy cca o 5 až 5,5 %; pokuta; indikativním cílem do roku 2020 je uplatnit v silničních palivech 0,5 % vyspělých biopaliv, tj. paliv vyrobených z nepotravinářské biomasy nebo odpadní biomasy. Indikativní cíl nebude splněn. V ČR nejsou kapacity. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Technická a obchodní situace kapacity pro biopaliva I. generace dostačují kapacity vyspělých/pokročilých biopaliv nejsou k dispozici Poznámka: TEMPERATIOR, GLYCONA, CHEMOPROJEKT pilotní projekt výroby HVO ve společnosti UNIPETROL RPA Syn-nafta/HVO (dovoz) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Opatření k možnému splnění cílů v roce 2020 zavést plošně benzin E10 (rizika) započítat dodávky LPG, CNG a elektřiny z OZE pro dopravu zavést vysokokoncentrované směsi fosilních paliv a biopaliv (podpora) započítat snížení emisí z těžby ropy (ale nikdo neví, jak) uplatnit v motorové naftě HVO, ale kde vzít? (OMV, TOTAL) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

5. Pohonné hmoty od roku 2021 do roku 2030, tzv. RED II Legislativa zatím v návrhu Evropský parlament projedná v listopadu 2018 transpozice do českého práva do 18 měsíců Obsah: podíl OZE v dopravě na konečné spotřebě 14 % snížení emisí GHG o 6 % (zůstává jako v RED I) zastropování biopaliv 1G na 7 % (současný stav) zavést biopaliva 2G 0,2 % / 2022 1,0 % / 2025 3,5 % / 2030 možnost započítat paliva vyrobená z UCO 2x změny koeficientů (železniční doprava, podíl OZE na elektřině) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Doporučení pro transpozici legislativy RED II do české legislativy zrovnoprávnit některá ustanovení k započítávání zvýhodnění/znevýhodnění některých surovin či odpadů k výrobě biopaliv 2G a ke koeficientům zajistit dlouhodobou platnost cílů rozdělit cíle v OZE a snížení GHG mezi dodavatele energie pro dopravu (plynaře, ČEZ, …) rozšířit portfolio surovin a odpadů pro výrobu vyspělých biopaliv (část A přílohy IX směrnice 2015/1513) Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

6. Technologie k naplnění cílů RED II v ČR Náhrada fosilní složky paliv energií z OZE má být 14 % Možné řešení: maximalizovat užití biopaliv I. generace opětovně zahájit výrobu a distribuci směsných paliv typu SMN30, B20 a B30 a paliva B100 uplatnit BNG realizovat jednotku výroby HVO z UCO; rozvíjet elektromobilitu na bázi OZE Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Snížení emisí skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot Možné řešení: dodatečnou aditivací motorové nafty docílit snížení spotřeby (Rakousko) realizovat infrastrukturu plnicích stanic na vodík a podpořit obnovu autoparku vozidly na bázi spalování vodíku nebo vozidly s palivovými články podpořit rozvoj spotřeby CNG (infrastruktura a podpora nákupu vozidel na pohon CNG). Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

7. Rizika a bariéry RED II nedostatečné zdroje nepotravinářské biomasy, navíc vybilancované ve prospěch energetické spotřeby pro výrobu elektřiny a tepla vybilancované komunální a zemědělské bioodpady ve prospěch zemědělské výroby a výroby tepla a elektřiny nedostatečné kapacity výzkumné a vývojové technologie pro nové technologie paliv pro dopravu absence technologické spolupráce s evropskými kapacitami pro vývoj těchto technologií absence koordinované ekonomické podpory jak vývoje, tak realizace nových technologií, zbytečná administrativa roztříštěné oborové priority technologického vývoje v dopravě realizace technologie pro výrobu vyspělých biopaliv a vodíku s ohledem na surovinové zdroje a investiční náročnost. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

8. Ekonomická a společenská podpora splnění cílů RED II transpozice schválené legislativy k RED II musí být včas (do 30. 6. 2020) a dohodnutá dikce musí být konzistentním názorem státu, zemědělského sektoru, výrobců biopaliv a výrobců a distributorů pohonných hmot pro dopravu smysluplná ekonomická podpora vedoucí k obnově autoparku vozidel a investiční podpora nových technologií pro výrobu vyspělých biopaliv a zajištění vhodných surovin. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

9. Závěry a doporučení fosilní paliva pro silniční dopravu na bázi ropy budou dominovat na trhu ještě v roce 2040, je ale nejvyšší čas, aby se společnost a průmysl připravily na významné změny představované přechodem i na jiný typ energií pro dopravu přechod i na jiný zdroj energie v dopravě musí být zcela systémový a revoluční a bude znamenat i změnu myšlení a orientace motoristů, realizace bude možná jen za jejich porozumění přechod (i částečný) na jiný typ energie pro dopravu bude dlouhodobý a bude znamenat i obrovské investiční a jiné náklady na realizaci s ohledem na otevřenost zemí v Evropě musí celý proces změny probíhat koordinovaně, v dostatečném časovém rozpětí a s využitím dostupných vědeckých výsledků vývoj uplatnění alternativ se musí odvíjet od specifických podmínek jednotlivých zemí, zejména s ohledem na zdroje a technickou úroveň zvolené technologie musí být komplexně analyzovány a nesmí podlehnout politickým tlakům Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Výzva Paliva pro silniční dopravu BUDOU, ale asi dražší než dnes. Budou však i lepší. Jezděte proto racionálně. Nevozte produkty „kolem světa“. Jezděte ekonomicky a bezpečně. Snížíte emise. Energie nemůže být zbraní ani nástrojem politického tlaku. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Děkuji Vám za pozornost. Ing. Miloš Podrazil Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu cappo@cappo.cz Tel.: 274 817 404 Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018