POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
GRAFOMOTORIKA.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Alternativa ve výuce psaní
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
A DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ANEB PŘÍPRAVA DO ŠKOLY
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Vývojová dysfázie.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
PEČEME KOLÁČE Z jakých surovin se peče koláč? 2.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Motorické schopnosti.
VESELÉ SPORTOVNÍ POČÍTÁNÍ PŘEDMATEMATICKÁ GRAMOTNOST.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2017 – 2018 na ZŠ a MŠ Jižní
Následná starostlivosť - surdopedagogická
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
BALONKY OSLAVY A HRY.
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Lateralita.
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
Děti a sport Jazyk a řeč.
Diagnostické metody.
¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KOLEKTIVNÍ SPORTY MATEMATIKA.
HYGIENA sebeobsluha.
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
Ochrana životního prostředí
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vývoj dítěte od narození do 6 let
POKUS S PŘELÉVÁNÍM VODY DO RŮZNÝCH NÁDOB
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ Mgr. Jana Barvíková (2014)

Sledované oblasti zrakové vnímání a paměť matematická představivost motorika a grafomotorika vnímání času a prostoru sluchové vnímání a sluchová paměť úroveň komunikace sociální dovednosti hra sebeosluha

Zrakové vnímání a zraková paměť Barvy pojmenuje odstíny barev (kromě základních 4 barev)

Figura a pozadí sleduje linii mezi ostatními liniemi, vyhledá tvar na pozadí

Zrakové rozlišování - odliší obrázek lišící se vertikální polohou, - vyhledá dva shodné obrázky v řadě, - odliší shodné a neshodné dvojice lišící se vertikální polohou

Část a celek - složí tvar z několika částí podle předlohy, - doplní chybějící části v obrázku.

Zraková paměť - pozná viděné obrázky, - umístí obrázky na místo – kimovky, pexeso,

Pohyb očí na řádku - jmenuje obrázky zleva doprava, - vyhledá zadaný první objekt zleva doprava

Vnímání času a prostoru seřadí obrázky podle posloupnosti; jmenuje, co se stalo nejdříve a co potom; začíná se orientovat ve dnech v týdnu; přiřadí činnosti obvyklé pro roční období; chápe pojmy včera, dnes a zítra (6)

Prostor před, nad, pod vedle mezi (4-5); hned před, hned za (5); vpravo - vlevo na vlastním těle (5); dvě kritéria - vpravo nahoře (6) - pasivně i aktivně;

Matematická představivost porovnávání, vztahy- méně - více stejně (5 - 5,5); o jeden více a o jeden méně (5-6); z důvodu SP a malé slovní zásoby děti často umí krátký x dlouhý, úzký x široký, ale je již obtížné kratší x delší, užší x širší ….(pro věk 4 roky)

třídění, tvoření skupin -pozná, co do skupiny nepatří (5 - 5,5); - třídění podle 2 a 3 kritérií (např. malé červené kruhy)

řazení seřadí 5 prvků podle velikosti; obtížnější je úkol seřazení a pojmenování malý - střední - velký, vysoký - vyšší - nejvyšší, málo - méně - nejméně (5)

množství do 5, do 6 …. (5-6)

tvary - kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník

Motorika a grafomotorika hrubá motorika: poskoky na jedné noze, chůze po mírně zvýšené ploše, stoj na špičkách, přejde po čáře jemná motorika: otevírání dlaně po jednom prstu (4) dotkne se bříškem každého prstu na ruce bříška palce (5) hmatové vnímání : pozná hmatem geometrické tvary, rozliší různé povrchy, materiály spontánní kresba: postava (hlava, trup, končetiny) (4-5); postava s detaily (5-6)

grafomotorikcé prvky: vlnovka, šikmá čára, „zuby“, horní smyčka a spodní smyčka (5,5 - 6) návyky při kreslení: držení tužky, postavení ruky, uvolnění ruky, tlak na podložku, plynulost tahů vizuomotorika: čára mezi dvěma liniemi; obtahování jedné linie (nepřerušovaně); překreslení obrázku s několika detaily lateralita ruky: navlékání korálků, zvonění zvonečkem, hod míčkem, šroubování matičky, zatloukání kladívkem,……. lateralita oka: dívání se do kukátka, do lahvičky,…

Sluchové vnímání a sluchová paměť Orientační zkouška sluchu detekce diskrminace identifikace porozumění Zachycení zvuku Rozpoznání zvuku Rozlišení zvuku od jiného Porozumění řeči

fonematické uvědomování Škodová, Michek, Moravcová : Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí. (Provádíme u dětí s lehkou sluchovou vadou. ) BREPTA sluchová analýza a syntéza slabiky a hlásky, izolace první slabiky a hlásky opakování slov a vět 4 - 5 slov nesouvisejících nebo ve větě. vydrží poslouchat pohádku

Úroveň komunikace Totální komunikace Mluvená řeč Český znakový jazyk AAK

orientační vyšetření řeči (mluvená řeč x ZJ) výslovnost, obsahová stránka, úroveň slovní zásoby, reakce na otázky, artikulační obratnost zda umí zpaměti kratší text (říkanku), tvoří nadřazené pojmy, zda pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku, správně posoudí pravdivost a nepravdivost tvrzení, interpretuje pohádky zda mluví gramaticky správně, do příběhu správně doplní slovo v požadovaném tvaru zda smysluplně vyjádří myšlenku , vyjádří své pocity, (spontánně informuje o zážitcích a pocitech a přáních), řekne své jméno a příjmení i jména sourozenců a rodičů, svoji adresu; dokáže zformulovat otázku a adekvátně odpovědět na otázku neverbální prvky komunikace úroveň odezírání (oční kontakt), přirozené posuňky, globální čtení, prstová abeceda  

Sociální dovednosti samostatně plní úkoly a zhodnotí své výsledky zdvořilostní chování (pozdraví, poděkuje) samostatně plní úkoly a zhodnotí své výsledky zná základní pravidla chování na ulici dokáže odmítnout nesprávné chování, lež,… odliší vhodné a nevhodné chování udržuje pořádek ve vlastních věcech rozlišuje rozdíl mezi hrou a úkolem

Hra hry pohybové (jízda na kole, lyžování, bruslení, plavání), hry konstruktivní (stavebnice) hry převlekové, hry námětové (na školu, na obchod) společenské hry didaktické hry rukodělné činnosti akceptuje pravidla her daří se vyrovnat s prohrou, je iniciativní

Sebeobsluha samostatně udržuje hygienu (použije toaletní papír, umyje si ruce) pozná, kdy je třeba si umýt ruce, pusu pozná svoje oblečení, pokouší se zavazovat tkaničku, zapíná zip začíná používat příbor, nalije si vodu ze džbánu, s pomocí si namaže chleba, krájí jídlo nožem samostatně prostře a sklízí ze stolu

http://androidaplikace. cz/index http://androidaplikace.cz/index.php/2012/11/abeceda-pro-deti-pro-android-zabavnou-formou/ http://ipadveskole.cz/ http://www.i-sen.cz/

Integrace ano nebo ne? výhody nevýhody škola je blíže domova dítě je ve slyšícím prostředí musí více komunikovat později má menší problémy např. s přechodem na střední školu většinou vysoký počet žáků ve třídě (přeslechy, záměny, mylné závěry) učitel většinou není speciální pedagog (nezná a nepoužívá speciální metody práce) izolovanost dítěte, pokud váznou řečové kompetence nutná intervence nad rámec vyučování (reedukace, doučování) schází identifikace se stejně postiženými jedinci (kroužky, tábory)

na shledanou 