využití digitalizace ve vzdělávání Převrácená třída využití digitalizace ve vzdělávání Mgr. Radim Špilka Ph.D.
Informační věk do vzdělávání vnesl nový konflikt učitel není jediným zdrojem znalostí – ztrácí autoritu žáci pracují s velkým množstvím informací – roste intelekt nastávají situace, kdy žák v jisté oblasti překoná učitele žákům roste sebevědomí, ale chybí jim nadhled řešení: atraktivní výuka, budovat atmosféru důvěry
Klasická výuka Převrácená třída
Vzdělávací videa + aktivizační metody výuky
Jak to funguje? (přehled 43 studií) Studijní výsledky Nikdy nedošlo ke zhoršení. Ve 32 % významné zlepšení. Postoje - pozitivní hodnocení studenti oceňují: individualizaci výuky menší stres webové prostředí
Ukazuje se, že Převrácená třída: Motivuje žáky k aktivitě, ti diskutují o tématu, s nímž se již seznámili.
Ukazuje se, že Převrácená třída: Umožňuje žákům proniknout více do hloubky probírané látky. „Utříbí si znalosti, získávají hlubší vhled do problematiky a z pasivních posluchačů se stávají aktivní studenti“ (Kitts, 2014).
Ukazuje se, že Převrácená třída: Umožňuje žákům studovat a postupovat vlastním tempem.
Ukazuje se, že Převrácená třída: Učí zodpovědnosti za vlastní vzdělávání.
Zkušenosti na ZŠ
Zkušenosti na SŠ Při obsáhlém tematickém celku je video nahrazeno textem. Vzhledem k digitální opoře je výklad zkrácen. Ve výuce zbývá více času na procvičení. Žáci preferují domácí práci s textem před procvičováním.
Aktivizační metody výuky Brainstorming Skupinová práce Didaktické hry Samostatná práce Heuristický dialog
Kde se Převrácená třída hodí? Konvergentní myšlení - směřující k jednoznačnému závěru Vhodné pro studium systémů, principů, zákonů a technik. Gramatika jazyka Přírodní vědy a matematika Hudební nauka Malířské techniky Manuály Faktografie Nedoporučuji pro předměty vyžadující divergentní myšlení.
Rizika Převrácené třídy Prokrastinace