Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Advertisements

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Živočichové žijící v lese - podzim Pří_034_Rozmanitost přírody_Živočichové žijící v lese – podzim Autor: Mgr. Pavla Fridrichová Škola: Základní škola Slušovice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Kateřina Vergu NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČLOVĚK A JEHO SVĚT TEMA: LIDÉ A ČAS ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/
Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Během kalendářního roku se vystřídají čtyři roční období.
Test Čtvrtek, 2.3..
ZIMNÍ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Vývojová stádia člověka 5. ročník
Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_05_Zvířata
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Předmět: prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Čas 1.část
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření říjen 2011 Ročník
Přirozená čísla do tisíce
Vyjmenovaná slova po V- procvičování
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Člověk a vesmír – 5. ročník
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Živočichové našich vod 4.ročník
Termika VY_32_INOVACE_05-55 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Ekosystém louka Živočichové
ZIMA Tereza Skálová.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Matematika Sčítání a odčítání celých čísel 7. ročník
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Šelmy - poznávačka Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
zpracovaný v rámci projektu
PTÁCI VY_32_INOVACE_06-53 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
ZOOPARK GLOWACKÉHO Klára Kovaříková, Alžběta Mikulíková, Eliška Havelková, Tereza Bláhová.
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
1. 1.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Transkript prezentace:

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŽIVOT V ZIMNÍ PŘÍRODĚ

OBSAH PŘEZIMOVÁNÍ ROSTLIN PŘEZIMUJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ 1. STĚHOVÁNÍ ( sezónní migrace ) 2. ZIMNÍ SPÁNEK ( pasivní přezimování ) 3. AKTIVNÍ PŘEZIMOVÁNÍ JELEN LESNÍ MEDVĚD HNĚDÝ RORÝS OBECNÝ KŘEČEK POLNÍ OBOJŽIVELNÍCI V ZIMĚ RYBY V ZIMÉ A PLAZI V ZIMĚ POMÁHÁME ŽIVOČICHŮM

PŘEZIMOVÁNÍ ROSTLIN JEDNOLETÉ ROSTLINY – přečkají zimu v podobě semen, která jsou pod zemí - rostliny hynou DVOULETÉ ROSTLINY – první zimu přečkají v podobě hlíz, oddenků a cibulek v podzemí, nadzemní části hynou - druhou zimu přečkají jako jednoleté VYTRVALÉ ROSTLINY – byliny přezimují v podzemí v podobě hlíz, oddenků, a cibulek, nadzemní části hynou - dřeviny přezimují ve stavu strnulosti – živiny si uchovávají v kořenech, nadzemní části zůstávají - listnáčům opadávají listy - jehličnany neopadávají (výjimka – modřín opadavý)

PŘEZIMUJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ Pro přežirí živočichové využívají většinoou jeden ze tří způsobů: 1. STĚHOVÁNÍ ( sezónní migrace ) – především ptáci - tažní ptáci se stěhují do teplejších oblastí ( S Afriky nebo Středomoří ) - první odlétají hmyzožraví ptáci ( např. rorýs obecný , vlaštovka obecná …) - poslední odlétají zrnožraví ( hýl rudý, holub hřivnáč, hrdlička divoká …) - stěhují se také savci – např. kopytníci sestupují z vyšších poloh do nížin, kde není tolik sněhu a snadněji najdou potravu

2. ZIMNÍ SPÁNEK ( pasivní přezimování ) - teplota těla klesá do rozmezí 0,2 – 5 °C, klesá dechová frekvence a tep - živočichové, kteří spí tzv. pravým spánkem neopouštějí svá obydlí ( např. ježek, svišť, plch …) – v průběhu léta si vytvoří tukovou zásobu dosahující až čtvrtinu hmotnosti těla, ze které v průběhu zimy čerpají potřebné živiny - jiní živočichové – např. medvěd, jezevec … - upadají do tzv. zimního klidu - teplota těla klesá nepatrně a často se budí - na zimu si dělají důkladné zásoby, ze kterých čerpají

3. AKTIVNÍ PŘEZIMOVÁNÍ - zvířata zůstávají ve svých domovech a tráví zimu aktivně - aby přežili musí mít dostatek potravy, kterou celou zimu hledají - na zimu musí mít zvláštní srst nebo peří - lesníci v zimě zvěř přikrmují a upravují cesty ke krmelcům

JELEN LESNÍ - přes zimu aktivní - v zimě hustší, šedočernou srst - na zimu sestupuje z vyšších poloh do nížin - v zimě hodně přikrmován - v období nejsilnějších mrazů zvěř zalehne do houštiny, kde je chráněna před ostrým větrem a sněhem. Zde zůstává v klidu, snaží se tak zamezit ztrátám energie

MEDVĚD HNĚDÝ - upadá do tzv. zimního klidu, občas přerušovaného probuzením, při kterém vychází ven se napít a vyprázdnit - brloh je upravená jeskyně ve skále nebo zalehne pod vývratem nebo si vyhrabe pelech pod silným stromem, jehož větve sahají až na zem a nechá se zapadat sněhem - v lednu nebo v únoru medvědice v úkrytu porodí jedno nebo dvě mláďata - během jara a léta musí zesílit, aby mohla přežít další zimu - všežravec – živí se kořínky, plody, hmyzem, medem divokých včel, malými savci, ptačími mláďaty, mršinami, odpadky …

RORÝS OBECNÝ - tažný pták - zimuje v Africe - odlétá od druhé poloviny července a v srpnu, vrací se na přelomu dubna a května - vyvede u nás mladé a odlétá ( je zde nejkratší dobu ze všech tažných ptáků ) - hnízdí ve skalních štěrbinách, dutých stromech,… - většinu života tráví ve vzduchu, výjimkou je pouze období hnízdění - potravou je hmyz – loví v letu - aby ptáci přežili cestu na zimoviště, musí mít velkou tukovou zásobu a nepoškozené peří, proto po hnízdění přepeřují – na místě starých, poškozených letek jim vyrůstají letky nové, neporušené

Křeček polní - spí pravým zimním spánkem - pro tyto účely si vyhrabává nory v zemi asi 1-2 metry hluboko - systém křeččího obydlí je poměrně složitý,zahrnuje množství chodeb a komor - křečci si totiž neumí nastřádat dostatečné zásoby tuku,které by jim vydržely do jara, a tak si musí nashromáždit potravu ve svých podzemních spižírnách - během podzimu stihne tento hlodavec,,nakřečkovat"10-16 kg obilí,brambor a řepy - hlavní komoru si křeček jako jedinou vystýlá suchou trávou a v ní se pak ukládá k zimnímu spánku - občas se probudí,aby si ve svých spižírnách energii doplnil - úplně se probouzí v únoru, ale ve své noře setrvává až do jara a žije ze svých zásob.

HMYZ V ZIMĚ - mouchy, komáři, brouci a motýli přečkají zimu ve skulinách kůry stromů, ve štěrbinách skal, v dutinách v půdě, na půdě, ve sklepech domů … - dospělí jedinci mnoha druhů však na podzim uhynou a zimu přečkají jen jejich vajíčka, larvy nebo kukly

OBOJŽIVELNÍCI V ZIMĚ - v zimě nejsou aktivní a nepřijímají potravu - někteří přezimují zahrabáni v bahně na dně vody – např. skokan skřehotavý - někteří vyhledávají úkryty na souši – suchozemské typy – např. ropucha obecná

RYBY V ZIMÉ - tráví zimu v klidu ve větších hloubkách, kde voda nezamrzá - jejich příjem potravy je omezený PLAZI V ZIMĚ - přezimují v půdě pod kameny, v puklinách skal nebo pod pařezy - jsou ve stavu strnulosti – nepohybují se a nepřijímají potravu

POMÁHÁME ŽIVOČICHŮM - přes zimu pomáháme volně žijícím živočichům tak, že je přikrmujeme - ptákům dáváme semena, lůj, kosti, žaludy, rozinky … - lesním býložravcům plníme krmelce senem, sušenými žaludy, kaštany, šípky …

Téma: ŽIVOT V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Power Point internet, Přírodověda 4. roč.( nakl. Nová škola ) Autor: Mgr. Alena Šmolíková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)