Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analytická geometrie Kuželosečky VY_32_INOVACE_AGEO_06.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Energetická hodnota potravin (EH)
Další operace s vektory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná rovnice přímky - procvičování
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_10 _Zaokrouhlování čísel do
Aritmetická posloupnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Matematika Koule.
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Analytická geometrie v rovině
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Přímka a kuželosečka Název školy
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_02 _PŘIROZENÁ ČÍSLA DO 100
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice s absolutní hodnotou I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika Elipsa.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_III_2_16_Analytická geometrie VI. – kružnice I. Šablona číslo: III Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 16 Autor: PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová

Anotace Materiál seznamuje žáky s kružnicí z pohledu analytické geometrie a její středovou rovnicí. Autor PaedDr. Mgr. Libuše Ďurišová Klíčová slova kružnice, střed kružnice, poloměr kružnice, Pythagorova věta, středová rovnice kružnice Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Matematika Kompetence Žák chápe kružnici jako množinu bodů, umí určit střed kružnice a poloměr kružnice, zná Pythagorovu větu a dokáže ji aplikovat , umí zapsat středovou rovnici kružnice z prvků, které ji určují, z dané středové rovnice umí určit střed a poloměr kružnice.

ANALYTICKÁ GEOMETRIE VI. kružnice I.

Kružnice Kružnice patří do kategorie kuželoseček. Je z nich nejjednodušší a také nejznámější. Definice: Kružnice je množina všech bodů roviny, které mají od daného bodu, středu kružnice, stále stejnou vzdálenost = poloměr.

Středová rovnice kružnice Má-li kružnice střed v počátku soustavy souřadnic, pak je její středová rovnice odvozena z Pythagorovy věty a platí: x2 + y2 = r2

Středová rovnice kružnice Rovnice (x – m)2 + (y – n)2 = r2 se nazývá středovou rovnicí kružnice, která má střed v bodě S[m; n] a poloměr r.

Příklad 1 Napište středovou rovnici kružnice se středem S[3; 5] a poloměrem r = 2. Řešení: Středovou rovnici lze zapsat přímo podle definice: (x - 3)2 + (y - 5)2 = 22 a upravit: (x - 3)2 + (y - 5)2 = 4

Příklad 2 Rozhodněte, zda bod A[2; 2] leží na kružnici se středem S[0; 0] a poloměrem r = 1. Řešení: Nejprve se podle definice určí středová rovnice dané kružnice: x2 + y2 = 12 x2 + y2 = 1 Do této rovnice se dosadí souřadnice bodu A: 22 + 22 = 1 4 + 4 ≠ 1 8 ≠ 1 Vzhledem k tomu, že daná rovnost neplatí, bod A na kružnici neleží.

Zdroje: [1] KONČEL, Jan. Využití internetu ve výuce analytické geometrie na střední škole. Diplomová práce. [online]. ©2009. [cit. 2013-10-12]. Dostupné z: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/jan_koncel/kuzelosecky.php?kapitola=kruznice [2] Obrázky kružnice. [online]. ©2012. [cit. 2013-10-12]. Dostupné z: https://www.google.cz/?gfe_rd=cr&ei=E3cYU4W2HsuW_Aa_qYDYAg#q=obr%C3%A1zky+kru%C5%BEnice [3] VOJÁČEK, Jakub. Analytická geometrie - kružnice. [online]. ©2008-2010. [cit. 2013-10-12]. Dostupné z: http://maths.cz/clanky/analyticka-geometrie-kruznice.html [4] VOŠICKÝ Zdeněk. Matematika v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1977. 124 s. ISBN 80-7200-012-8.