Základy genomiky VI. Analýza protein-proteinových interakcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů Lublaňská 57/5 | Praha 2 | | T | F | |
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Jsou venkovské školy horší než městské?
Internet.
Toll-like receptory Toll-like receptory (TLR) a jejich role ve neadaptivní (vrozené) imunitě Vytášek 2010.
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 11: Finanční plánování
Základní informace o poskytovateli
Diabetes mellitus.
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Inovace studia molekulární a buněčné biologie
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Pedagogická psychologie
Plodiny budoucnosti Vypracovala: Veronika Vojáčková
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Genové technologie v zemědělství
Základní škola, Hradec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Signalizace integriny
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Portál naměřených dat 13. – , Říčany u Prahy Josef Mádlo.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základy genomiky V. Analýza protein-proteinových interakcí Jan Hejátko
GENETICKÝ KÓD, GENY, GENOM
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
Lineární regrese.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Klíčové aktivity projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základy genomiky VI. Analýza protein-proteinových interakcí Aplikace funkční genomiky Jan Hejátko Masarykova univerzita, Laboratoř funkční genomiky a proteomiky Laboratoř molekulární fyziologie rostlin

Základy genomiky VI. Zdrojová literatura ke kapitole V: Grefen et al., Molecular Plant, 1, 308-320 Van Leene et al., Trends in Plant Science, 2008 Walter et al., Plant Journal, 2004 Wilt and Hake, Principles of Developmental Biology Goh et al., PNAS, 2007, 104, 8685-8690 Dietel and Sers, 2006, Virchows Arch, 448,744–755

Genomika VI. Proč jsou proteinové interakce důležité Funkční význam specifických interakcí proteinů Metody analýzy proteinových interakcí in vivo koimunoprecipitace tandemová afinitní purifikace (TAP-tag) kvasinkový dvouhybridní test (Y2H) bimolekulární fluorescenční komplementace (BiFC) analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA)

Genomika VI. Proč jsou proteinové interakce důležité Funkční význam specifických interakcí proteinů Většina proteinů v buňce existuje ve formě komplexů, které mohou dále navzájem interagovat přenos signálu prostřednictvím G proteinu a fosfolipasy C signální kaskády využívající cAMP sestřih hnRNA interakce 5 snRNA a více než 50 proteinů regulace buněčného cyklu vývojově specifické procesy např. regulace buněčné diferenciace během embryonálního vývoje u Drosophily

Genomika VI. Proč jsou proteinové interakce důležité Funkční význam specifických interakcí proteinů Metody analýzy proteinových interakcí in vivo koimunoprecipitace tandemová afinitní purifikace (TAP-tag) kvasinkový dvouhybridní test (Y2H) bimolekulární fluorescenční komplementace (BiFC) analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA)

Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo koimunoprecipitace založena na izolaci proteinových komplexů pomocí protilátek rozpoznávajících jeden z interagujících proteinů princip koimunoprecipitace využívá metoda pro potvrzení interakcí u proteinů, kde již tuto interakci předpokládáme pomocí tzv. pull-down assay αMYC αMYC CKI1 MYC CKI1 MYC CKI1 HA AHK3 HA αHA

POI Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo tandemová afinitní purifikace (TAP-tag) izolace proteinových komplexů pomocí rekombinantních proteinů, fúzovaných s dvěma různými vazebnými doménami POI calmodulin-binding protein (CBP) IgG vázající domény proteinu A (ProtA) místo rozpoznávané specifickou proteázou z TEV viru (tobacco etch virus) proteiny izolovaných komplexů jsou po rozdělení na 1D ELFO identifikovány pomocí MS výhodou je použití dvou nezávislých proteinových domén pro afinitiní purifikaci a tedy velká specificita

Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo dvouhybridní kvasinkový test (Y2H) izolace proteinových komplexů pomocí rekombinantních proteinů, každý z nich fúzovaný s částí transkripčního faktoru Gal4 jeden z proteinů (návnada, bait) fúzovaný s DNA vazebnou doménou Gal4 (Gal4-BD) druhý z proteinů (kořist, prey) fúzovaný s aktivační doménou Gal4 (Gal4-AD) Interakce proteinů umožní rekonstituci vazebné domény s aktivační doménou a spuštění reportérového genu vizuální detekce (modré zbarvení, LacZ) auxotrofní selekce (růst na médiu bez histidinu, His) umožňuje vyhledávání interakčních partnerů v expresních knihovnách jednotlivých organismů

Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo bimolekulární fluorescenční komplementace Proteinová interakce je detekována na základě reasociace fluoreskujícího proteinu každý z potenciálních interakčních partnerů je fúzován s jednou z podjednotek fluoreskujícího proteinu, např. YFP při interakci dojde ke znovuobnovení fluorescence Kromě identifikace vlastní interakce umožňuje i lokalizovat interakci v buňce

Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA) Umožňuje identifikaci interakcí cytoplazmatických proteinů s membránovými proteiny membránový protein je fúzován s fluoreskujícím proteinem potenciální ineterakční partner je fúzován s jimým fluoreskujícím proteinem, lišícím se svým emisním spektrem v případě interakce dojde ke změně lokalizace cytoplazmatického proteinu na membránu (kolokalizaci s membránovým proteinem)

Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA)

P35S::ERS1:RFP + P35S::ΔTM-ETR2:GFP Genomika VI. Metody analýzy proteinových interakcí in vivo analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA) RFP RFP GFP GFP GFP GFP P35S::ERS1:RFP + P35S::ΔTM-ETR2:GFP 12

Genomika VI.-shrnutí Proč jsou proteinové interakce důležité Funkční význam specifických interakcí proteinů Metody analýzy proteinových interakcí in vivo koimunoprecipitace tandemová afinitní purifikace (TAP-tag) kvasinkový dvouhybridní test (Y2H) bimolekulární fluorescenční komplementace (BiFC) analýza zprostředkované membránové vazby (MeRA)

Genomika VI. Závěrečná diskuse Praktické aplikace funkční genomiky: individualizovaná medicína („personalized medicine“) pokročilé biotechnologie šlechtění rostlin 14

Genomika VI. Závěrečná diskuse Individualizovaná medicína („personalized medicine“) Jedná se o lékařský přístup, který klade důraz na systematické využití informací o jednotlivém pacientovi za účelem vytvoření individuálně optimalizovaného preventivního a terapeutického plánu. Některé předpoklady: detailní znalost genomu pacienta, ideálně kompletní genomová sekvence znalosti funkce jednotlivých genů včetně funkčních odlišností jednotlivých alel zastoupených v populaci korelace sekvenčních charekteristik s prognózami onemocnění, s úspěšností terapeutických postupů atd. 15

Genomika VI. Individualizovaná medicína

Genomika VI. Individualizovaná medicína medicína

Genomika VI. Individualizovaná medicína

Genomika VI. Individualizovaná medicína Využívá znalosti lidského genomu k predikci zdravotních rizik citlivosti k danému typu léčby Problémem je multigenová podmíněnost většiny lidských onemocnění Goh et al., 2007 In the DGN, each node is a gene, with two genes being connected if they are implicated in the same disorder. The size of each node is proportional to the number of disorders in which the gene is implicated (see key). Nodes are light gray if the corresponding genes are associated with more than one disorder class. Genes associated with more than five disorders, and those mentioned in the text, are indicated with the gene symbol. Only nodes with at least one link are shown. Goh et al., PNAS, 2007.

Genomika VI. Individualizovaná medicína Řešením je přístup systémové biologie využívá např. genové klastrování pro identifikaci genů podílejících se na pozorovaných jevech Dietel and Sers, 2006 Hierarchical clustering analysis exemplified for Topotecan-resistant (R) andTopotecan-sensitive (S) cell lines. All cell lines resistant toTopotecan (left panel) and all cell lines sensitive to Topotecan (right panel) express a unique set of genes. Each row in the cluster indicates the expression profile of a specific gene across all 19 cell lines. Each column indicates the individual cell line in which the gene is expressed. Red, green, and black squares indicate that expression of the gene is greater than, less than, or equal to the median level of expression across all cell lines, respectively. The scale bar reflects the fold increase (red) or decrease (green) for any given gene relative to the median level of expression across all samples. Dietel and Sers, 2006. Topotecan-resistant Topotecan-sensitive

Genomika VI. Individualizovaná medicína Po identifikaci genů asociovaných s rezistencí možnost využití nízkodenzitních microarrays pro identifikaci potenciální rezistence např. nádorových obnemocnění Dietel and Sers, 2006 Hierarchical clustering analysis exemplified for Topotecan-resistant (R) andTopotecan-sensitive (S) cell lines. All cell lines resistant toTopotecan (left panel) and all cell lines sensitive to Topotecan (right panel) express a unique set of genes. Each row in the cluster indicates the expression profile of a specific gene across all 19 cell lines. Each column indicates the individual cell line in which the gene is expressed. Red, green, and black squares indicate that expression of the gene is greater than, less than, or equal to the median level of expression across all cell lines, respectively. The scale bar reflects the fold increase (red) or decrease (green) for any given gene relative to the median level of expression across all samples. Dietel and Sers, 2006. Topotecan-resistant Topotecan-sensitive

Genomika VI. Závěrečná diskuse Pokročilé biotechnologie http://www.efb-central.org Některé příklady: efektivní využití rostlinné biomasy pro výrobu paliv získávání základních jednotek pro výrobu polymerních látek z živých organismů místo z fosilních zdrojů fytofarmaceutika – nové metody vakcinace jako je například exprese protilátek, nebo antigenů vhodných k imunizaci v rostlinách 22

Genomika VI. Šlechtění rostlin http://www.efb-central.org 0.05 0.1 0.15 0.2 0.25 0.3 0.35 0.4 0.45 1961 1997 2050 hectares per capita Source: UN Millennium Ecosystem Assessment Šlechtění rostlin http://www.efb-central.org http://www.gmo-compass.org/ http://www.ugent.be/we/genetics/ipbo/en Některá fakta k zamyšlení: naše civilizace je postavena na zemědělství, za 10.000 let jeho existence klesla plocha potřebná k obživě jedince o 90% k zabránění kolapsu je třeba tuto plochu dále snížit a to ze současných 0,45 ha/osobu až na 0,2 ha/osobu a to do roku 2050 návrat k původním metodám zemědělství je návratem k původním nárokům na plochu k obživě a je tedy dlouhodobě neudržitelný (Jaké trendy vidíme kolem sebe v Evropě? Jak se to slučuje se solidaritou k rozvojovým zemím?) intenzivní zemědělství = konverze vody a ropy na potraviny cílem rostlinných biotechnologií je využít všech dostupných poznatků vědy ke šlechění odrůd s větším výnosem při menších nákladech na vodu a hnojiva je nutná obhajoba GMO rostlin („biotech crops“) před veřejností, neboť toto budou plodiny 21. století rostoucí v lepším životním prostředí neakceptovatelnost nových metod z ideologických důvodů staví každého vědce do obtížné situace boje s nerozumem, kterému musí s plným nasazením čelit 23

Genomika VI. Geneticky Modifikované Organismy (GMO) Organismy, nesoucí upravenou vlastní nebo cizí 90z jiného organismu) genetickou informaci, umožňující cílené změny daného organismu a jeho využití pro daný účel GMO rostliny, možnosti využití Zvýšení odolnosti ke škůdcům Zvýšení výnosů bez nutnosti používat pesticidy, fungicidy, insekticidy Tolerance k herbicidům Snížení zatížení prostředí herbicidy zvýšení tolerance k chladu, suchu a zasolení půdy Zvýšení využitelnosti pěstebních ploch v aridních oblastech Snížení spotřeby vody pro zemědělství Produkce farmaceuticky využitelných látek (biofarmak) v rostlinách Zvýšení dostupnosti některých zásadních léčiv (inzulín) v chudých oblastech světa

Genomika VI. GMO, pro a proti Zvýšení odolnosti ke škůdcům Zvýšení výnosů bez nutnosti používat pesticidy, fungicidy, insekticidy BT rýže Exprese zkrácené verze genu pro delta-endotoxin, cryIA(b z Bacillus thuringiensis, který má insekticidní účinky Existují studie prokazující potenciálně negativní vliv i na jiný než škodlivý hmyz, průkaznost není zcela jasná Frekvence přenosu pylu na jiné druhy (křížení) byla zjištěna v rozsahu 0,05-0,53% Negativní vliv silných pesticidů používaných v současném zemědělství je ovšem jednoznačný Ming High 2004

Genomika VI. GMO, pro a proti Zvýšení nutričních hodnot Zlatá rýže (golden rice) Vložení několika enzymů pro biosyntézu β karotenu Zabránění problémům se zrakem u velké části populace v Indii a Číně Detoxifikace cizrny (Lathyrus sativus) Rezistentní k suchu Zdroj obživy pro velkou část populace v Africe Lathyrus sativus Chickpea Cereals Drought in Ethiopia Zdroj: přednáška prof. Van Montagu, Praha, ACPD konference, 10-14.7. 2009

Genomika VI. GMO, pro a proti Nebezpečí vzniku alergií GMO rostliny obsahují vždy jen jediný nebo několik málo vnesených genů a jsou velmi pečlivě testovány Naopak daleko méně jsou testovány nové odrůdy, při jejichž šlechtění se velmi často používají silné mutageny, např. rentgenové záření a kde dochází ke vzniku desítek a stovek nových mutací najednou O zákazu pěstování GMO ve Švýcarsku rozhodlo referendum 30% populace EU se domnívá, že pouze transgenní rostliny mají geny a odmítá je jíst… Zdroj: přednáška prof. Van Montagu, Praha, ACPD konference, 10-14.7. 2009

Genomika VI. Závěrečná diskuse Váš úkol: neúnavně vysvětlovat, že využívání vědeckých poznatků, a to včetně genomiky, je nutné kromě pokroků v medicíně také pro zachování planety a naší civilizace diskuse s širokou veřejností o významu a přínosech GMO pro lidskou společnost žádná technologie není bez rizika, ani GMO, ale není možné dělat z GMO strašáka a démonizovat je – za tím je třeba hledat finanční prospěch některých firem a zaslepenost „rádobyochránců světa“ všeho druhu… 28

Genomika V. Diskuse