Abiotický faktor voda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Advertisements

Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ZEMĚPIS Téma: Země jižního cípu Ročník: 7.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_13_Kožní soustava Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Pouště a polopouště.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Energetická hodnota potravin (EH)
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Podnebné pásy – tropický pás
Název projektu: Moderní škola
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Abiotický faktor teplo
Ekologická valence.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Rozmanitost podmínek života na Zemi
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Biomy.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: Moderní škola
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Autor: Stejskalová Hana
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Abiotický faktor světlo
Abiotické podmínky života.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obratlovci -HLODAVCI-
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Populace.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Buňka.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_35_ vodní_rostliny_ad1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Abiotický faktor voda

Anotace: Abiotické faktory Prezentace slouží k seznámení žáků s abiotickým faktorem voda. Je určena pro výuku ekologie v 1. ročníku střední školy.

voda

voda

voda zabírá 2/3 povrchu Země z celkového množství pouze 3 % sladká voda – z těchto 3 % jsou 2 % v ledovcích

Voda - vodní prostředí limitující faktor = obsah kyslíku, slanost intenzita slunečního záření podstatně nižší

Voda - vodní prostředí vlastnosti se mění během roku, dne a noci tlak – přímo úměrný hloubce hustota – 775× větší než u vzduchu (→ větší nosnost, menší pohyblivost, vliv na tvar těla propustnost světla – množství světla závisí na hloubce a množství planktonu

adaptace na život v hloubce: rostliny – barviva pro pohlcování modré, fialové a zelené části spektra živočichové – např. světélkující orgány

voda a suchozemské organismy živočichové (příjem: pitím, z potravy, metabolismus, výdej: pocením, dýcháním, močí, výkaly) velké ztráty vody – odpařování z povrchu těla, dýchacími orgány, trávicí soustavou (výměšky trávicích žláz), vylučovací soustavou

omezení ztrát – kutikula, zrohovatělá pokožka, malé dýchací otvory (dýchací orgány uvnitř těla), vstřebávání vody v poslední části trávicí soustavy, tvorba hypertonické moči  například velbloud: omezené pocení (pocení od 40 °C), hustá kožešina, velmi hustá moč, velmi suchý trus, za nepříznivých podmínek vydrží bez vody i několik měsíců

rostliny (příjem hlavně kořeny) vodní rostliny = hydrofyty (leknín, stulík, vodní mor, bublinatka…) vlhkomilné rostliny = hygrofyty (slabá kutikula, žádné chlupy, rostou na vlhkých, bažinatých půdách – blatouch, orobinec)

střední nároky = mezofyty – mírně vlhké půdy (většina rostlin) suchomilné rostliny = xerofyty (silná kutikula – jehličnany, silné ochlupení – divizna) sukulenty (redukované listy, zásobárna vody, změněný metabolismus)

vztah živočichů k teplu, světlu a vlhku vyjadřuje Glogerovo pravidlo: v teplejších a vlhčích oblastech jsou živočichové téhož druhu tmavší Bergmannovo pravidlo: jedinci téhož druhu mají v teplejších částech svého areálu menší tělo, zvířata v chladnějších oblastech mají větší objem těla Allenovo pravidlo: v teplejších oblastech mají živočichové větší tělní výběžky, v chladnějších oblastech naopak kratší (uši, ocasy, zobáky…)

Zdroje MACHÁČEK, Tomáš a kol. biomach.cz [online]. [cit. 2.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.biomach.cz/ekologie/abioticke-faktory-prostredi>. MACINEK. http://files.referaty-macinek.webnode.cz [online]. [cit. 3.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://files.referaty-macinek.webnode.cz/200000073-db31bdc2b4/ohen.jpg>.cz/ekologie/abioticke-faktory-prostredi>. AUTOR NEUVEDEN. Abiotické faktory [online]. [cit. 9.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.gtgm.cz/dokumenty/article/190/abio.pdf>. Klipart MS PowerPoint