KONFERENCE AKTIVNĚ S BESIPEM, Zlín,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. ledna 2010.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Dokument KAP MSK - obsah
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
Činnost služby dopravní policie za I. až III. čtvrtletí roku 2010 plk
Financování dopravní infrastruktury v období
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Hradec Králové, 17. září 2014.
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Hlavní město praha a integrace cizinců
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Společenská odpovědnost ve školství
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Gymnasium Jižní Město Praha
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie plk. Ing. Jindřich Rybka BA. Statistika nehodovosti.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2015 plk. Ing. Tomáš LERCH
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Prázdniny 2011 Policie České republiky
Krajské ředitelství policie Olomouckého kraje Odbor služby dopravní policie.
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Bilanční tisková konference OSDP
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Život bez střeva , Praha.
Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Informace z krajů ČR – shrnutí
Transkript prezentace:

KONFERENCE AKTIVNĚ S BESIPEM, Zlín, 8. 11. 2018 Strategie bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje pro roky 2012-2020 Aktualizace č. I - 2018 Ing. Josef Mikulík, CSc, Mgr. Zuzana Strnadová, Ing. Ondřej Valach Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Strategie bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje na období 2012–2020 schválena krajskou radou ZK 4. 12. 2012 podpořena Deklarací samospráv o spolupráci při realizaci Strategie BSPZK z 15. 10. 2012 první krajská strategie bsp navazující na Národní strategii bezpečnosti silničního provozu na období 2011-2020 Název akce, místo, datum Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Josef Mikulík, CSc., josef.mikulik@cdv.cz

Strategické cíle Motto Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Snížit v roce 2020 oproti roku 2009: počet usmrcených ze 43 osob na 17 osob, počet těžce zraněných z 229 osob na 137 osob. Název akce, místo, datum

Jaké jsou výsledky? Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Název akce, místo, datum Jaké jsou výsledky? Celkem při dopravních nehodách na území ZK v letech 2002-2012 zemřelo 513 osob, tj. 47 osob ročně těžce zraněno 2275 osob, tj. 207 osob ročně v letech 2013-2017 zemřelo 209 osob, tj. 42 osob ročně těžce zraněno 1105 osob, tj. 221 osob ročně Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Zlínský kraj patří mezi nejméně bezpečné kraje: Jaké jsou výsledky? Zlínský kraj patří mezi nejméně bezpečné kraje: rok 2012 – 10. pozice rok 2013 – 13. pozice rok 2014 -– 12. pozice rok 2015 – 13. pozice rok 2016 – 12. pozice rok 2017 – 11.-13. pozice Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším N Vývoj závažných následků nehod ve Zlínském kraji a ČR zev akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Co se podařilo v uplynulých 5 letech? přijmout Strategii BSPZK a každoročně ji hodnotit zřídit pozici krajského manažera bsp na KÚ v závěru 2015 s komplexním zaměřením na všechny aspekty bsp a jeho dosavadní aktivní přístup aktivita města Otrokovice přijetím vlastní Strategie bsp s cílem OTROKOVICE – MĚSTO BEZ VÁŽNÝCH NÁSLEDKŮ DOPRAVNÍCH NEHOD a iniciací Otrokovické výzvy aktivní přístup i několika další měst ZK iniciativní přístup KŘ policie ZK Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Kde jsou hlavní problémy ? dosavadní nedostatečná politická podpora řešení bsp nedůsledná reakce na závěry každoročního vyhodnocování plnění Strategie BSPZK nedostatečné financování bezpečnostních opatření (v roce 2017 vydal KÚ 5,21 mil. Kč, tj. 0, 5 ‰ rozpočtu) omezená personální kapacita krajského manažera bsp nedostatečné zapojení ostatních subjektů vysoká závažnost následků nehod zranitelných účastníků, zejména seniorů, chodců, cyklistů Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Jaké jsou dopady? Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Název akce, místo, datum Jaké jsou dopady? nenahraditelné lidské ztráty obrovská výše celospolečenských ztrát způsobených nehodovostí v silničním provozu - ve Zlínském kraji v roce 2017 dosáhla 3,4 mld. Kč - tato částka odpovídá jedné třetině výdajů rozpočtu ZK v roce 2017 (10,2 mld. Kč) Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Cesta ke zlepšení Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Název akce, místo, datum Cesta ke zlepšení na základě kritického zhodnocení dosavadního vývoje nehodovosti ve Zlínském kraji a porovnání s vývojem v ČR aktualizovat současnou Strategii BSPZK zodpovědně rozhodnout o zásadních systémových opatřeních, které vytvoří podmínky pro plnění cílů Strategie BSPZK a posunou Zlínský kraj mezi bezpečné regiony České republiky Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Strategie BSPZK – principy aktualizace Zachovat: základní koncepční schéma, „Vizi 0“, na které je postavena současná Strategie BSPZK i národní strategie, princip vytváření bezpečného dopravního systému sestávajícího z bezpečných komunikací, na kterých jsou provozovány bezpečné dopravní prostředky a v provozu se pohybují účastníci, kteří se bezpečně chovají, původně stanovené strategické cíle . Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším . Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Upravit dílčí cíle do souladu s Revidovanou NSBSP. Promítnout strategické cíle do nižších úrovní řízení a do dílčích cílů zaměřených na specifické problémové oblasti. Zajistit komplexní a vzájemnou provázanost veškerých aktivit a opatření obsažených v Strategie BSPZK. Aktualizovat dle uvedených principů Akční program. Popularizovat motto „Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším“ Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

předpoklad redukce usmrcených na předpoklad redukce těžce zraněných na Název akce, místo, datum Dílčí cíle v roce 2020 prioritní oblast předpoklad redukce usmrcených na předpoklad redukce těžce zraněných na předpoklad EZN děti 7 1,75 chodci 5 29 12 cyklisté 3 31 10,25 motocyklisté 26 9,5 mladí a noví řidiči 22 8,5 stárnoucí populace 4 39 13,75 alkohol, návykové látky 20 8 nepřiměřená rychlost 40 nedání přednosti 37 14,25 nesprávné předjíždění 17 8,25 nákladní automobily 2 9 4,25 celkem 137 51,25

Schéma komplexní funkce Strategie BSPZK Název akce, místo, datum

Co je cílem AKČNÍHO PROGRAMU STRATEGIE BSPZK? Název akce, místo, datum Akční program Co je cílem AKČNÍHO PROGRAMU STRATEGIE BSPZK? Je to soubor opatření, jejichž důslednou realizací by mělo být dosaženo zvýšení bezpečnosti ve ZK. Akční program je nedílnou součástí Strategie BSPZK. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Zaměření Akčního programu: Název akce, místo, datum Zaměření Akčního programu: opatření pro zvýšení BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ – K, opatření zaměřená na BEZPEČNÉ DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – V, a opatření pro BEZPEČNÉ CHOVÁNÍ – Ú – účastníků provozu na pozemních komunikacích. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Problematice BEZPEČNÁ KOMUNIKACE byla věnována pozornost vyplývající z kompetence příslušných zodpovědných orgánů. Do plnění příslušných aktivit se zapojilo KŘ Policie Zlínského kraje, SŽDC i obce s rozšířenou působností. Pro realizaci opatření byly vloženy finanční prostředky ze strany KÚ ZK. Název akce, místo, datum I přes vynaložené úsilí nebylo dosaženo požadovaného progresu ve snížení nehodovosti. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

BEZPEČNÁ POZEMNÍ KOMUNIKACE – K obsahovala aktivity: Název akce, místo, datum BEZPEČNÁ POZEMNÍ KOMUNIKACE – K obsahovala aktivity: aplikace evropské směrnice „bezpečná infrastruktura 2008/96/ES“ a její rozšíření na ostatní síť silnic aplikace příslušných zákonů a návazných legislativních předpisů pro bezpečnější pozemní komunikace výstavba obchvatů měst a obcí zavádění prvků dopravního zklidnění na komunikacích v intravilánu úpravy křižovatek Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

zabezpečení železničních přejezdů Název akce, místo, datum zkvalitnění dopravního značení, vybavení komunikací a povrchových vlastností vozovek zabezpečení železničních přejezdů aplikace silniční telematiky pro monitorování a řízení provozu postupná přestavba silniční sítě na principech samovysvětlující a odpouštějící komunikace úpravy dopravního prostoru pro zranitelné účastníky silničního provozu Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Jak byl naplněn Akční program SBSPZK Název akce, místo, datum Jak byl naplněn Akční program SBSPZK v letech 2012-2017? Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 Správci PK pečovali o komunikace tak, jak jim ukládá zákon. Název akce, místo, datum  Policie ČR disponuje odborně vyškolenými auditory pro provádění BI (BA).  Odborně vyškoleného pracovníka pro provádění BI zatím nemá ani jedno ORP ve Zlínském kraji.  Správci PK pečovali o komunikace tak, jak jim ukládá zákon.  V ORP zatím nebyly nástroje směrnice Bezpečná infrastruktura v dostatečné míře uplatňovány.  Metodika „Programu identifikace údržby a oprav nehodových úseků pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu“ byla využívána Policií ČR.  ORP spolupracovaly s Policií ČR při provádění posouzení nehodových lokalit na území jednotlivých ORP. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 Odstraňování reklamních zařízení bylo na dobré úrovni. Název akce, místo, datum  Odstraňování reklamních zařízení bylo na dobré úrovni.  V realizaci „Zón 30“ v ORP je značný rozdíl: Uherské Hradiště a Zlín (příkladné plnění) na druhé straně je zbytek měst a obcí.  V  ORP byla problematice zvýšení bezpečnosti přechodů pro chodce věnována zvýšená pozornost.  V ORP Zlínského kraje nebyly zavedeny systémy na monitorování a vyhodnocování dopravní situace (finančně náročné opatření). Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 ŘSZK vybudovalo dopravní vjezdové ostrůvky na silnicích II. třídy. Název akce, místo, datum  Výstavba obchvatů měst a obcí je v kompetenci ŘSZK. Aktivitě je věnována vysoká pozornost.  ŘSZK vybudovalo dopravní vjezdové ostrůvky na silnicích II. třídy.  ŘSZK provádí údržbu komunikací pravidelně a pečlivě, několikrát během jarní a letní sezóny.  Zabezpečení železničních přejezdů je v odpovědnosti SŽDC. Správci PK se zapojovali do aktivity kontrolní činností SÚS. Prováděno bylo ve spolupráci s Policií ČR.  SŽDC provádělo pravidelně kontroly u všech železničních přejezdů. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum  Podpora navigačního systému pro osoby s omezenou schopností orientace nebo pohybu nebyla uskutečněna.  Vážení přetížených vozidel bylo prováděno v součinnosti Policie ČR a Centra služeb pro silniční dopravu ve Zlínském kraji.  Automatická tísňová linka – eCall je od roku 2017 plně funkční a napojena do JSDI.  Metodika pro realizaci principů samovysvětlující a odpouštějící komunikace nebyla na MK používána. Předmětnou „Metodiku“ využívá ŘSZK.  KK BESIP prováděl osvětu v základních školách se zaměřením na bezpečný pohyb chodců a dalších účastníků provozu na PK. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

V aktivitě se výrazně profilovala firma HESPO, s.r.o. – STK. Plnění opatření BEZPEČNÉ VOZIDLO je především problematikou, kterou zaštiťuje KŘ Policie ČR a CSPSD, s.p.o. (vážení vozidel a kontrola technického stavu). V aktivitě se výrazně profilovala firma HESPO, s.r.o. – STK. V kontrole technického stavu jízdních kol a prevenci DN cyklistů byl aktivní krajský koordinátor BESIP, KŘ Policie ZK a městská policie, zvl. městská policie Slavičín. Kontrola vozidel nad provozovateli nákladní dopravy je prováděna ve spolupráci s Krajským úřadem ZK Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

BEZPEČNÉ VOZIDLO – V – obsahovalo aktivity: Název akce, místo, datum BEZPEČNÉ VOZIDLO – V – obsahovalo aktivity: efektivní zajištění státního odborného dozoru a technického stavu vozidel rozšíření informovanosti řidiče o možnostech nových technologií a jejich dopadu na bezpečnost Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum  Kontrola vozidel nad provozovateli nákladní dopravy byla prováděna.  Přístrojem na měření propustnosti zatemněných skel pouze firma HESPO, s.r.o. - aktivitu prováděla v rámci STK. Policie zjišťovala míru zatemnění pouze vizuálně, kontrolou atestů na sklech.  Odtažení a likvidace autovraku je zdlouhavý legislativními požadavky na celý proces. Příliš se nedařila realizace.  STK HESPO, s.r.o. každoročně prováděla na svých STK kontroly technického stavu osobních vozidel a motocyklů za paušální poplatek a účastnila se poradenské činnosti v rámci akce MOTO BESIP. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum  Kontroly technického stavu a vybavenosti jízdních kol byly uskutečněny v rámci cyklistických akcí po celém Zlínském kraji – Policie ČR a KK.  Také městská policie kontrolovala technický stav jízdních kol. V plnění aktivity vyniká MP Slavičín - každoročně pořádá kontrolní akce zaměřené na řádné používání ochranné přílby a výbavu jízdního kola.  Aktivita V2 není plněna tak, jak se předpokládalo v návrhu aktivity. Náplní je seznamovat řidiče s novými technologie na podporu bezpečného řízení motorových vozidel, které zvyšují bezpečnost vozidla a podporují řidiče v řízení. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Plnění opatření BEZPEČNÝ ÚČASTNÍK Ú je v odpovědnosti: Název akce, místo, datum Krajského ředitelství Policie Zlínského kraje – gesce OTP, krajského koordinátora BESIP, ORP a jednotlivých obcí a měst v ORP, NNO – Oblastní spolek ČČK Kroměříž, Oblastní spolek ČČK Zlín a Oblastní spolek Vsetín. REALIZACE AKTIVIT BYLA FINANČNĚ PODPOŘENA KRAJSKÝM ÚŘADEM ZLÍNSKÉHO KRAJE – BEZ JEHO FINANČNÍHO PŘÍSPĚVKU BY SE MNOHO AKTIVIT NEMOHLO USKUTEČNIT. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Bezpečný účastník obsahoval tyto aktivity AP: Název akce, místo, datum Bezpečný účastník obsahoval tyto aktivity AP: preventivní působení na všechny účastníky provozu na  komunikacích výchovnými a vzdělávacími aktivitami snižování rizikových faktorů v chování účastníků provozu pomocí preventivně informačních aktivit zdůraznění vlivu alkoholu a návykových látek na bezpečnost všech účastníků provozu zvýšení vymahatelnosti práva dohled nad dodržováním pravidel silničního provozu   Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 Podpora vybavenosti MŠ ze strany zřizovatelů. Název akce, místo, datum  Podpora vybavenosti MŠ ze strany zřizovatelů.  Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti znalostí a dovedností v dopravní výchově a tím zvyšovat úroveň vzdělávání dětí – uskutečněna dlouhodobě ČČK Kroměříž.  Zapojení rodičů do systému dopravní výchovy  nejlépe organizoval Kroměříž, resp. ČČK jako provozovatel DDH, dále KK BESIP a města Holešov, Uherský Brod a Valašské Meziříčí. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum  Ve výuce ČČK v poskytování první pomoci byl kladen důraz na řidiče motorkáře, na děti, ale také na věkovou kategorii seniorů. Zapojil se Rožnov pod Radhoštěm. První pomoci je věnována pozornost ze strany Policie ČR, KK BESIP a ČČK Vsetín. V ORP se problematikou zabývá MP.  V rámci výuky první pomoci bylo cíleno na mladé a začínající řidiče s osvětou zaměřenou na používání bezpečnostních zádržných systémů při každé jízdě.  Krajské ředitelství Policie Zlínského kraje – gesce OTP uskutečnilo aktivity se zaměřením na mladé a začínající řidiče s důrazem na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti jízdy, používání bezpečnostních pásů ve vozidle, na bezpečné převážení dětí i na krátkou vzdálenost. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum  V prevenci dopravní nehodovosti řidičů - motocyklistů bylo na území Zlínského kraje uskutečněno mnoho aktivit a to jak Policií ČR, tak i ze strany KK BESIP. Zapojil se Oblastní spolek ČČK Vsetín.  Na bezpečnost cyklistů bylo zaměřeno mnoho aktivit, jak ze strany Policie ČR, tak KK BESIP a jednotlivých ORP, Oblastního spolku ČČK Kroměříž, jako provozovatel DDH a Oblastního spolku ČČK Vsetín.  Krajské ředitelství Policie ČR uskutečnilo akce na podporu bezpečného chování chodců na železničních přejezdech.  „Dětská policie“ je jednou z tradičních aktivit, kde si děti mohly vyzkoušet nejen práci příslušníků Policie ČR, ale také zhodnotit chování řidičů v praxi. Zapojily se: ORP Otrokovice, Valašské Meziříčí a Uherské Hradiště za účasti Policie ČR.  Krajský koordinátor BESIP spolupracoval se zástupci ORP, např. Otrokovice při organizaci jednotlivých dopravních akcí pro motorkáře – MOTO BESIP 2017 a další akce. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 Pro děti byly uspořádány výtvarné soutěže s dopravní tématikou. Název akce, místo, datum  Pro děti byly uspořádány výtvarné soutěže s dopravní tématikou.  Tradiční projekt „Zebra se za tebe nerozhlédne“ byl každoročně uskutečněn na začátku a ke konci školního roku. Byl realizovaný ve spolupráci s Policií ČR, KK BESIP a Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra České republiky.  Osoby se zdravotním omezením jsou zapojeny do systému dopravní výchovy především v Kroměříži a Valašském Meziříčí.  Dozor nad bezpečným chováním při příchodu do školy a při odchodu ze školy vykonávají strážníci MP téměř ve všech ORP. Strážníci městské policie prováděli zvýšený dohled nad bezpečným přecházením především v okolí školských zařízení, v exponovaných hodinách před a po ukončení výuky. Pomáhali při doprovodu školní mládeže, i s doprovodem handicapovaných osob na kulturních a osvětových akcích. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

 Jsou zavedeny kroužky dopravní výchovy – podpora KK BESIP, Název akce, místo, datum  Jsou zavedeny kroužky dopravní výchovy – podpora KK BESIP, a kroužek Mladých zdravotníků – ČČK Kroměříž.  Uložené sankce za dopravní delikty se daří vymáhat v rozdílné úspěšnosti.  Orientační měření překročení nejvyšší dovolené rychlosti jízdy v obci je prováděno, většinou bez záznamu přestupce.  Kontrola parkování v blízkosti přechodů a dalších kritických místech je prováděna.  Technické vybavení MP je na dobré úrovni v Otrokovicích. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Strategie BSPZK na roky 2018-2020, AKTUALIZACE č. I Akční program obsahuje celkem: v opatření K je 40 aktivit, (původně 42 aktivit), v opatření V 6 je aktivit, (původně 6 aktivit) a v opatření Ú je 23 aktivit (původně 26 aktivit). Nově je zařazena aktivita P – podpůrná opatření pro realizaci SBSPZK, resp. NSBSP. Obsahuje 3 aktivity. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Název akce, místo, datum Většina aktivit je plně kompatibilní s NSBSP (pro každoroční vyhodnocování plnění NSBSP). Byly převzaty z „AP Revize a aktualizace NSBSP“ s platností od roku 2017. Některé z aktivit V a Ú byly převzaty z AP Strategie BSPZK s platností do roku 2017. Jedná se o aktivity, které jsou specifické pro Zlínský kraj a jsou nejen efektivní, ale mají i dobrý ohlas mezi veřejností. Konference Aktivně s BESIPEM, 8. 11. 2018, Zlín Ing. Ondřej Valach, ondrej.valach@cdv.cz

Systémové podmínky Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Zajištění systémových podmínek je nezbytnou podmínkou pro úspěšnou realizaci Strategie BSPZK. Dosavadní nedostatečné plnění to jednoznačně potvrzuje. Většina z nich byla zahrnuta v různých částech dosavadní Strategie BSPZK. Nebyla však převedena do konkrétních opatření. V návrhu jsou jednoznačně strukturovány a ke každé jsou navržena potřebná konkrétnější opatření a přiřazen i příslušný subjekt odpovědný za jejich plnění. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Účinná politická podpora a cílově orientovaná strategie bsp Bezpečnost silničního provozu se musí stát na úrovni kraje a všech jeho obcí politickou i společenskou prioritou. Je třeba jasně vyjádřit a konkrétně zajistit naplnění zájmu na ochranu životů a zdraví občanů na komunikacích a na snížení obrovských ekonomických ztrát, které mají dopad i na krajský a obecní rozpočty. Strategie BSPZK by se měla stát základním dokumentem kraje pro veškeré aktivity zaměřené a související s bsp Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP1: a) schválit Strategii BSPZK, Aktualizace č. I, b) uložit vedoucím dotčených odborů KÚ zabezpečit realizaci opatření Akčního plánu a Systémových podmínek, c) doporučit primátoru statutárního města Zlín, starostům ORP, starostům obcí a všem subjektům v oblasti působnosti v dopravě na území kraje, zabezpečit realizaci opatření AP Opatření SP2 : Zapracovat do návrhu Strategie rozvoje ZK 2030 konkrétní požadavky na zvyšování bsp Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Funkční koordinace a zapojení obcí, zodpovědných subjektů i občanů Potřebnou podmínkou je jednoznačné stanovení kompetencí a zodpovědností za oblast bsp v rámci činností KÚ. Tuto funkci přidělit jednomu útvaru, který bude věcně za problematiku bsp komplexně odpovídat a koordinovat ji horizontálně s ostatními útvary KÚ. Současně tento útvar bude zajišťovat i vertikální koordinaci a součinnost s veškerými externími subjekty a iniciovat zapojení občanů. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP3: Zřídit oddělení bsp a zajistit jeho personální pokrytí. Opatření SP4: Zajistit plnění činností krajského manažera bsp jeho plnou pracovní kapacitou. Opatření SP5: Zajistit funkční koordinaci a efektivní součinnost se všemi externími subjekty, které mohou bsp ve Zlínském kraji ovlivnit a přispět k jejímu zlepšení. : Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP6: V návaznosti na obrovské ekonomické ztráty způsobené nehodovostí ve Zlínském kraji a potřebu důsledné horizontální a vertikální koordinace bezpečnostních opatření posoudit zřízení samostatného oddělení krajského manažera bsp a jeho zařazení ve struktuře Krajského úřadu v rámci Kanceláře ředitele Krajského úřadu. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Účinná legislativa Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Z krajské úrovně je možné ji ovlivňovat jen v omezené míře cestou iniciativních návrhů poslanců a senátorů, ale také prostřednictvím Asociace krajů ČR, případně Svazu měst a obcí. Důležitým momentem je dostatečná účinnost vymáhání práva a řešení postihů za přestupky spáchané v silničním provozu. Je třeba, aby veřejná správa pohotově reagovala na všechny obstrukční trendy, které se objevují. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP7: Periodicky vyhodnocovat problémy při vymáhání práva a řešení postihů za přestupky spáchané v silničním provozu a postoupit je jako iniciativní návrhy příslušným legislativním orgánům. Opatření SP8: Spolupracovat s útvary policie se zaměřením na zkvalitnění a řešení přestupků spáchaných v silničním provozu. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Je to pouhých 3,4 % z ekonomické ztráty způsobené nehodovostí v silničním provozu ve Zlínském kraji. Je zapotřebí vytvořit systém zajištěného financování, které by mělo být systémové a dlouhodobé. Finanční prostředky je možné získávat prostřednictvím: Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Fondu zábrany škod (FZŠ) prostředků z kraje – dotační tituly, samostatná položka soukromého sektoru Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP12: Zajistit plnou informovanost o všech možnostech finančního zajištění aktivit bsp pro všechny zainteresované subjekty. Opatření SP13: Zapojit do financování aktivit bsp soukromý sektor. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Přesvědčivá propagace Kromě krajského koordinátora BESIP je třeba dále rozvíjet dosavadní orientaci medializace a intenzivně vytvářet i širší vědomí rozhodovacích orgánů, odborných organizací i účastníků silničního provozu o významu bsp jako integrální součásti péče o zdraví občanů. Rovněž je nezbytné medializaci bezpečnosti účinně koordinovat s preventivními aktivitami nevládních organizací. Obsáhle je medializační podpora popsána v Příloze D, která již byla součástí Strategie BSPZK. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Opatření SP14: Průběžně informovat o závažnosti problematiky nehodovosti ve Zlínském kraji, jeho dopadech a opatřeních Strategie BSPZK, revize č. I. Opatření SP15: Poskytovat informace občanům o problematice bsp na stránkách obcí a měst ve Zlínském kraji a všech aktivitách, které zvyšují bsp v obcích. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Průběžné monitorování a vyhodnocování Pravidelné každoroční vyhodnocování plnění Strategie BSPZK a realizace opatření uvedených v Akčním programu je nezbytné. Rovněž je třeba zajistit monitorování nepřímých ukazatelů nehodovosti a vyhodnocování jejich plnění. Stejně tak je třeba pravidelně provádět monitorování účinnosti a vyhodnocování přínosů realizovaných opatření a posuzovat, zda jsou omezené finanční prostředky vynakládány efektivně a přináší očekávané přínosy. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Název akce, místo, datum Opatření SP16: Každoroční vyhodnocování plnění Strategie BSPZK, revize č. I a realizace opatření uvedených v Akčním programu a Systémových podmínkách. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Přenos poznatků a odborná podpora Efektivním řešením je využívání praxí ověřených řešení. Použití každého nového řešení je však třeba pečlivě odborně posoudit s ohledem na konkrétní podmínky řešené lokality a případně ověřit jeho skutečnou účinnost. Rovněž je třeba vytvořit podmínky pro realizaci výsledků výzkumných řešení do praktického užití a současně i příslušnou podporu a zájem o přenos řešení ze zahraničí. Název akce, místo, datum Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším Název akce, místo, datum Opatření SP17: Zajistit průběžnou spolupráci s odbornými organizacemi s expertízou v oblasti bsp. Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Bez podstatného zajištění Název akce, místo, datum Bez podstatného zajištění uvedených systémových podmínek nelze očekávat úspěšné naplnění záměru Strategie BSPZK Učiňme Zlínský kraj bezpečnějším

Děkuji Vám za pozornost Ing. Josef Mikulík, CSc. josef.mikulik@cdv.cz Ing. Ondřej Valach ondrej.valach@cdv.cz Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno www.cdv.cz