Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního."— Transkript prezentace:

1 Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního provozu Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Mgr. Zuzana Strnadová

2 Tragický stav osobních následků nehod v roce 2018:
565 usmrcených osob do 24 h, 658 usmrcených osob do 30 dnů, 2465 těžce zraněných osob, 25215 lehce zraněných osob. V porovnání s rokem 2017 vzrostl počet usmrcených do 24 h o 63 osob, tj. o 12,5 %, usmrcených do 30 dnů o 81 osob, tj. o 14,0 %, těžce zraněných o 126 osob, tj. o 5,4 %, lehce zraněných o 475 osob, tj. o 1,9 %. Počet usmrcených byl sice třetí nejnižší od roku 1961, ale… Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

3 … ve většině států EU došlo ke zlepšení a postavení ČR se v mezinárodním porovnání zhoršilo.
Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

4 Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
Přitom hlavním cílem Revize a aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na období let 2011 až 2020 s platností od roku 2017 (NSBSP) schválené usnesením vlády ČR č je (stejně jako v původní NSBSP přijaté v roce 2011) dosáhnout do roku 2020 v porovnání s rokem 2009 snížení závažných následků nehod v počtu usmrcených na úroveň průměru států EU (tj. cca o 60 %), současně i počtu těžce zraněných o 40 %. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

5 Vývoj plnění cílů NSBSP
Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

6 Národní strategie bezpečnosti silničního provozu
na období let 2011 až 2020 je - nejen základním strategickým dokumentem pro řešení dopravní nehodovosti na silniční síti, ale i ve svém Akčním programu praktickým návodem uvádějícím konkrétní bezpečnostní opatření na zmírnění a odstranění kritických oblastí nehodovosti. Opatření jsou rozdělena do opatření zaměřených na: komunikaci, vozidlo, účastníka silničního provozu. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

7 Potvrzují to výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, které na
Parametry komunikace, její aktuální stav i uspořádání bezprostředního okolí významně ovlivňují vznik rizikových situací a mají také určující dopad na závažnost jejich následků. Potvrzují to výsledky Hloubkové analýzy dopravních nehod, které na místě nehody bezprostředně po ní podrobně zjišťují veškeré okolnosti, které byly její příčinou, ovlivnily její průběh a projevily se na jejích následcích. Získané poznatky jsou průběžně vyhodnocovány a kvantifikovány vlivy jednotlivých oblastí. České výsledky prakticky korespondují s výsledky zahraničních analýz. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

8 Příčinné souvislosti vzniku dopravních nehod
Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

9 Realizace bezpečnostních opatření na komunikacích je sice finančně náročnější, ale má na rozdíl od působení na účastníky silničního provozu dlouhodobý dopad. Proto je třeba jejich přípravě a realizaci věnovat velkou pozornost podloženou kvalitní odbornou znalostí a citlivě přizpůsobenou konkrétním podmínkám řešeného místa. NSBSP obsahuje v Akčním programu celkem 49 bezpečnostních opatření rozdělených do 8 skupin. Jejich plnění má různé úrovně a nepochybně souvisí s celkovým stavem nehodovosti na našich silnicích. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

10 na ostatních komunikacích jen ojediněle (finanční náklady navíc)
K1 APLIKACE EVROPSKÉ SMĚRNICE „BEZPEČNÁ INFRASTRUKTURA“ 2008/96/ES A JEJÍ ROZŠÍŘENÍ NA OSTATNÍ SÍŤ SILNIC pouze na síti TEN-T na ostatních komunikacích jen ojediněle (finanční náklady navíc) metodické pomůcky k dispozici nedostatek bezpečnostních auditorů absence významu přínosu pro bsp klíčové opatření pro vytvoření „bezpečné komunikace“ Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

11 K3 VÝSTAVBA OBCHVATŮ MĚST A OBCÍ
K2 APLIKACE PŘÍSLUŠNÝCH ZÁKONŮ A NÁVAZNÝCH LEGISLATIVNÍCH PŘEDPISŮ PRO BEZPEČNĚJŠÍ POZEMNÍ KOMUNIKACE - postupné a zdlouhavé odstraňování reklamních zařízení (problém pevné překážky, rozptylování pozornosti řidiče) stromy jsou stále neuspokojivě vyřešenou pevnou překážkou (novelizace TP 99), vysoký podíl na smrtelných následcích, sil l. tř.-E cca 10 %, sil IIl. tř.-E cca 30 % K3 VÝSTAVBA OBCHVATŮ MĚST A OBCÍ - finanční náročnost, poptávka neuspokojena Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

12 - v malém rozsahu na sil. II. a III. tř.
K4 ÚPRAVY DOPRAVNÍHO PROSTORU PRO ZRANITELNÉ ÚČASTNÍKY SILNIČNÍHO PROVOZU - výrazně na sil. I. tř. - v malém rozsahu na sil. II. a III. tř. minimálně na místních komunikacích pomalý rozvoj „Zón 30“ postupné rozšiřování komunikací pro cyklisty K5 ÚPRAVY KŘIŽOVATEK revize rozsáhle zajišťována Policií ČR postupující přestavby na okružní křižovatky Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

13 - rozsáhlá revize na sil. I. tř. Středočeského kraje
K6 ZKVALITNĚNÍ DOPRAVNÍHO ZNAČENÍ, VYBAVENÍ KOMUNIKACÍ A POVRCHOVÝCH VLASTNOSTÍ VOZOVEK - rozsáhlá revize na sil. I. tř. Středočeského kraje narůstající rozsah měření proměnných parametrů vozovek na všech druzích komunikací nedostatek finančních prostředků na úpravy, řešeno dopravními značkami (!) postupná instalace svodidel proti podjetí pro motocyklisty Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

14 K7 ZABEZPEČENÍ ŽELEZNIČNÍCH PŘEJEZDŮ
pravidelné kontroly zajišťovány všemi odpovědnými orgány (MD, kraje, obce, SŽDC, policie ČR) na všech druzích komunikací pouze dvě testovací aplikace kooperativního systému typu železniční infrastruktura-chodec K8 NASAZOVÁNÍ SYSTÉMŮ ITS PRO MONITOROVÁNÍ A ŘÍZENÍ - zprovoznění systému eCall v roce 2017 - ostatní opatření - ve stadiu vytipování vhodných lokalit, příprav nebo pilotních projektů Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

15 ZÁVĚR Klíčem k vytvoření „bezpečné komunikace“ je důsledná aplikace nástrojů EVROPSKÉ SMĚRNICE „BEZPEČNÁ INFRASTRUKTURA“ 2008/96/ES na celou silniční síť. Náklady na jejich zpracování tvoří jen nepatrný zlomek investičních nákladů nových staveb i provozních nákladů stávajících komunikací. Zajišťují efektivnost vynakládaných finančních prostředků a znamenají snížení celospolečenských ztrát způsobených nehodovostí. Z toho pak vyplývá i zodpovědné zajištění ostatních opatření. Název akce, místo, datum Jméno Příjmení, Dopravní infrastruktura 2019, Litomyšl, května 2019 Josef Mikulík,

16 Děkuji Vám za pozornost
Ing. Josef Mikulík, CSc. Mgr. Zuzana Strnadová Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno


Stáhnout ppt "Hodnocení plnění infrastrukturních opatření Národní strategie bezpečnosti silničního provozu Ing. Josef Mikulík, CSc. ČSS, předseda sekce Bezpečnosti silničního."

Podobné prezentace


Reklamy Google