Sociální pedagogika Historický úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zákon o sociálních službách
Farní charita Litomyšl
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Terénní sociální práce
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Metody sociální práce PhDr. Jana Novotná, Ph.D..
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Sdružení Podané ruce, o.s.
Klíčová otázka č. 4 Jak uskutečňovat komplexní sociální, zdravotní a další služby lidem bez domova? Představení „balíčku služeb“ – co vše je třeba (tj.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Domácí péče Home care.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Metodiky zájmových činností 1 Michal Kaplánek ZS 2006/2007.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Informální edukace a její metody Přednáška č. 2 Volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas, možnosti výchovy v NZDM doc. Michal Kaplánek, Th.D.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Sociální rehabilitace. je soubor specifických činností směřující dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
ZAŘÍZENÍ NZDM V ČR ČESKÁ ASOCIACE STREETWORK sdružující nízkoprahové sociální služby NZDM a terénní prace s mládež: formy možné spolupráce s drogovými.
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
VY_32_INOVACE_SA4A_1 DUM 1. „ OBLASTI AKTIVIT PRO PRÁCI S CÍLOVOU SKUPINOU “
Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Domy na půli cesty. pobytové služby zpravidla pro osoby do 26 let věku, které po dosažení zletilosti opouštějí školská zařízení pro výkon ústavní nebo.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Aktivita je součástí individuálního projektu Služby sociální prevence v Královéhradeckém kraji ( Projekt.
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
NSDM v Proxima Sociale o.p.s. Programy pro děti a mládežΙ Jarka Janíčková, Radek Skřivan.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Pečovatelská služba.
Sociálně aktivizační služby pro osoby se zdravotním postižením a seniory
Terénní programy.
Pedagogika jako vědecká disciplína
VY_32_INOVACE_SA4A_10 DUM 10. příprava aktivity pro 3
NSDM v Proxima Sociale o.p.s. Programy pro děti a mládežΙ
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Vzorový projekt pro ZŠ.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
Sociální pedagogika Práce s neorganizovanou mládeží
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Vzorový projekt pro ZŠ.
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Regionální rodinná politika, její možnosti a význam
Transkript prezentace:

Sociální pedagogika Historický úvod doc. Michal Kaplánek, Th.D.

Edukace – dvě trojice Výchova – rozvoj osobnosti a socializace Vzdělání – kultivace osobnosti prostřednictvím dosahování kompetencí EDUKACE formální – neformální – informální Educatio (výchova) – formatio (formace) – animatio (animace)

Tři pojetí edukace

Tradiční pojetí výchovy přestalo fungovat: V 19. století: Formare = formovat, dávat tvar cíle (kompetence), kterých má edukant dosáhnout, aby vyhověl představě o tom, čím má být je předem dané, které kompetence jedinec potřebuje, aby se úspěšně zapojil do společnosti V polovině 20. století: Educere = vyvádět, přivádět člověk musí být vyveden ze své nevědomosti (srov. platónské podobenství o jeskyni) dostat se ze současné situace do situace zcela nové dimenze vedení – dimenze rozvoje (růstu)

Sociální pedagogika a sociální práce Obě tyto profese vděčí za svoje osamostatnění myšlenkovým proudům vycházejícím z osvícenství. Zatímco v základech sociální pedagogiky můžeme identifikovat touhu po „povznesení lidových vrstev“ prostřednictvím socializace a výchovy, ve vývoji sociální práce se odráží vývoj péče státu o občany, kteří potřebují pomoc. V obou případech se jedná o služby, které v době předosvícenské zajišťovala především církev, která byla v tradiční společnosti „vychovatelkou“ i „pomocnicí“ těchto lidí.

Místo pedagogiky v sociální práci MODELY VZTAHŮ Zapojení sociálního pedagoga v systému sociálních služeb (u mládeže) – Itálie Sociální pedagogika jako obor, v němž se vzdělávají sociální pracovníci – Německo Sociální pedagogika jako jeden ze směrů sociální práce – Velká Británie Paralelní působení obou disciplín (ČR) Animace jako model komunitní práce (Francie, Švýcarsko)

Historie – klíč k pochopení Základní východiska (19. století) Sociální pedagogika (Německo): osvěta = „povznesení lidových vrstev“, socializace, výchova Sociální práce (Velká Británie): péče státu o občany, kteří potřebují pomoc SPOLEČNÉ: V době osvícenství přebírá stát a sociální sféra úkoly, které dříve plnila církev.

Původ pojmu „sociální pedagogika“ Předchůdci sociální pedagogiky: Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) Johanna Hinrich Wichern (1808-1881) v roce 1844 použili v německé literatuře pojem „Sozialpädagogik“ (sociální pedagogika) nezávisle na sobě dva pedagogové Friedrich Adolph Diesterweg (1790-1866) a Karl Mager (1810-1858) Pojem se naplno prosadil až ve 20. století Zakladatel Paul Natorp

Johann Heinrich Pestalozzi 1746-1827 švýcarský pedagog výchova „maminčiny kuchyně“ – rodinnost prázdninové tábory (Freizeiten) v Iferten

Johann Hinrich Wichern (1808-81) Wichern založil r. 1833 výchovné zařízení „Rauhes Haus“. Při svých aktivitách se snažil nepomáhat pouze mladému člověku, ale především jeho rodině, jakožto přirozenému společenství, do nějž člověk vrůstá. Jeho cílem bylo „udržet křesťansky motivovanou soukromou dobročinnost“.

Sociální pedagogika Paul Natorp (1854-1924) – filosof, jehož tématem byl vztah mezi výchovou a společností Problémy: „pedagogizace“ sociální práce a její zneužití

Vzdělání – Výchova Vznik sociální pedagogiky souvisí s tradiční dichotomií dvou pojmů: διδασκαλος = učitel v aténské škole – předával vědomosti παιδαγογος = otrok, dohlížející na chlapce, jemuž otec svěřil výchovu syna Původní myšlenka sociální pedagogiky: vývoj jedince můžeme ovlivňovat výchovou a osvětou (Diesterweg) Cíle: socializace, participace

Sociální práce V Evropě – od 18. stol. rostlo úsilí, aby se garantem sociální péče stal stát USA: školy vzdělávající sociální pracovníky – první „social workers“ – začátek 20. stol., poté sdružení a vzdělávání sociálních pracovníků Předchůdce sociální práce v 19. stol. (GB): The Settlement Movement Scientific Charity Social Education = práce s mládeží (jedno z pojetí)

Československý model Oddělení sociální práce a sociální pedagogiky přináší výhody: rozvoj sociální práce jako samostatné vědecké disciplíny, profilace sociální práce (praxe) nevýhody: absence pedagogického vzdělání sociálních pracovníků a sociálního vzdělání pedagogů; legislativní překážky při zapojení pedagogů volného času v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež

Vzájemný vztah vědeckých disciplín, které se dotýkají volného času dětí a mládeže PVČ Sociální pedagogika Rekreologie Sociální práce Nauka (věda) o volném čase 15

Základní principy pedagogického působení ve volném čase Dostupnost Přitažlivost Dobrovolnost Možnost výběru Vlastní iniciativa Otevřenost Samostatné rozvržení času Bez nátlaku Možnost rozhodnout se 16

Dostupnost Nabídka je pro adresáta místně lehce dostupná a musí se k němu dostat, aby ji mohl osobně přijmout (např. na základě „ústní reklamy“). Nabídka je orientovaná na zájmy účastníků a celé cílové skupiny. Roviny dostupnosti: místní, časová, motivační 17

Otevřenost Otevřenost pro všechny, i pro nové lidi a pro různé skupiny, nízkoprahovost. Proces směřující od libovolnosti k participaci. Umožnit fluktuaci účastníků, bez pevného seznamu členů. Neužívat trestů Nechtít mít všechno detailně naplánované 18

Přitažlivost Přitažlivé prostředí (sociální a ekologická animace) zařízení (materiální animace) nabídky média (mediální animace) osoby (personální animace) 19

Samostatné rozvržení času Účastník má možnost pružně rozhodovat o rozvržení času, tj. o délce, rychlosti, intenzitě a přestávkách v činnosti, aby tak zůstal „pánem svého času“ Omezeno: nutnou pravidelností akcí domluvou ve skupině (vztahy) 20

Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se Dobrovolnost Činnost vybraná na základě záliby a zájmu Jedná se o trvalou dobrovolnost Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se Možnost cítit se jako doma Podpořit rozšířenou možností výběru 21

Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (§ 62 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) (1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně. (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, (srov. § 35, odst. 1 f) b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.