Financování dopravní infrastruktury v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Advertisements

1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Financování dopravní infrastruktury 2013 – 2014 a nové rozpočtové období.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
podmínky a předpoklady –
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Příspěvkové programy SFDI Praha, 7. dubna 2016 Ing. Karel Havlíček.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Financování dopravní infrastruktury 2015 – 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Státní fond dopravní infrastruktury Střednědobý výhled rozpočtu a vliv mýtného Ing. Miloslav Linhart referent odboru řízení výdajů.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Strategické úkoly MD Pardubice
Financování dopravní infrastruktury v období
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Dotační programy sfdi.
Brandýs n. L. – Stará Boleslav, 18. října 2016
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
PROGRAM WORKSHOPU Úvodní slovo: Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. – MD ČR (odbor fondů EU) Prof. Ing. Petr Moos, CSc. – ČVUT (Fakulta dopravní) 1. MD ČR – připravované.
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Budování dopravní infrastruktury
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek
Rozvoj a financování železniční infrastruktury
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
a předvídatelnost financování dopravní infrastruktury
Financování silnic II. a III. třídy
VIII. ročník Konference Moravské dopravní fórum
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
železniční infrastruktury
dopravní infrastruktury
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Financování dopravní infrastruktury v ČR Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI

Obsah Představení Státního fondu dopravní infrastruktury Financování dopravní infrastruktury ze SFDI Společná strategie pro dopravní infrastrukturu Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2

SFDI – organizační rámec Financování projektů Správci infrastruktury (ŘSD, SŽDC, ŘVC) Připravují a implementují projekty SFDI Příprava rozpočtu Vláda a parlament MINISTERSTVO DOPRAVY Schvaluje projekty Určuje strategii Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3

Účel SFDI Poskytování příspěvků SFDI je zřízen zákonem č. 104/2000 Sb. účelem SFDI je financování výstavby, modernizace, oprav, údržby a správy silnic a dálnic celostátních a regionálních drah dopravně významných vnitrozemských vodních cest Poskytování příspěvků bezpečnostní opatření pro chodce a cyklostezky nové technologie pro dopravní infrastrukturu Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 4

Rozšíření účelu SFDI (od roku 2016, resp. 2017) opravy a údržba vnitrozemských vodních cest přístav Hamburk multimodální doprava – překladiště kombinované dopravy zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu – silniční telematika veřejná hromadná doprava ve městech v elektrické trakci – městská drážní doprava křížení místních komunikací s nadřazenou dopravní infrastrukturou vybavení letišť prostředky k ochraně civilního letectví před protiprávními činy Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 5

Účel SFDI Zprostředkující subjekt OP Doprava Supervize staveb a projektových dokumentací Agenda časového zpoplatnění: výroba a distribuce DK Centrální zadavatel pro resort dopravy Tvorba metodik a cenových databází pro resort dopravy Zavádění informačního modelování staveb – BIM Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 6

Příjmy a výdaje SFDI Silnice Železnice Voda Příspěvky PŘÍJMY VÝDAJE 100 % silniční daně 9,1 % spotřební daně z minerálních olejů 100 % příjmů z dálničních kupónů výnosy z mýta příspěvky z evropských fondů dotace ze státního rozpočtu úvěry, úroky, penále dary a dědictví další příjmy VÝDAJE Silnice Železnice Voda Příspěvky

Uvolněné finanční prostředky dle druhu infrastruktury v letech 2001 – 2017 v tis. Kč Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 8

Klíčové informace rozpočtu SFDI na rok 2019 Vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů Rozpočet celkem 86,3 mld. Kč z toho národní zdroje 65,5 mld. Kč EU zdroje 20,8 mld. Kč V rámci rozpočtu pokryto z národních zdrojů: mandatorní výdaje 54,7 mld. Kč nově zahajované akce ŘSD a SŽDC 10,8 mld. Kč Předpoklad nově zahajovaných akcí ŘSD a SŽDC až 15,1 mld. Kč, navýšení bude kryto v průběhu roku 2019 9

Rozpočet SFDI 2018 - příjmy v mil. Kč Daně, DK a Mýto činí celkem 29,5 mld. Kč. 10

Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2019 Rozpočet SFDI 2019 - výdaje v mil. Kč Členění výdajů dle objemově nejvýznamnějších příjemců pro rok 2019 Příjemce Národní OPD 2014-2020 CEF Ostatní fondy EU Celkem ŘSD 25 066 4 612 17 16 29 711 SŽDC 25 744 4 011 2 472 1 32 228 ŘSD a SŽDC akce od 07/2018 10 771 7 022 264 18 057 ŘVC 1 077 154 14 1 245 Ostatní příjemci 2 838 2 240 5 079 Výdaje celkem* 65 496 17 885 2 908 31 86 321 *zaokrouhleno 11

Druh výdaje („mandatorní výdaje“) Rozpočet SFDI 2019 – výdaje ŘSD v mil. Kč Druh výdaje („mandatorní výdaje“) 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje vč. mýta 17 492 v tom: Opravy a údržba 11 000 v tom: Mýto 2 590 v tom: Telematika 1 865 v tom: Provozní výdaje 2 037 Doplatky probíhajících akcí 583 Ostatní programy (globální položky) 1 150 Příprava akcí 3 130 Akce v realizaci  do 6/2018 7 356 Celkem* 29 711 *zaokrouhleno 12

v mil. Kč *zaokrouhleno 13

Rozpočet SFDI 2019 – výdaje SŽDC v mil. Kč Druh výdaje* 2019 celkové výdaje Celkem opravy, údržba a provozní výdaje 18 436 Doplatky probíhajících akcí 3 851 Ostatní programy (globální položky) 3 151 Příprava akcí 1 280 Akce v realizaci do 6/2018 5 510 Celkem 32 228 *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 14

v mil. Kč *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH, zaokrouhleno 15

Plánovaný objem nově zahajovaných akcí ŘSD a SŽDC (od 7/2018) v roce 2019 v mil. Kč Příjemce Národní OPD 2014-2020 CEF Celkem ŘSD 10 535 10 407 297 21 239 SŽDC 4 606 1 907 2 670 9 182 Celkem* 15 141 12 314 2 967 30 421 *zaokrouhleno V rozpočtu národní disponibilní zdroje ve výši 10,8 mld. Kč. 16

Příspěvky SFDI – národní zdroje yyyy Příspěvky SFDI – národní zdroje v mil. Kč Název Národní 2019 Příspěvky na zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy 460 Příspěvky na výstavbu cyklistických stezek 200 Křížení - místní a účelové komunikace 300 Letiště - vybavení prostředky k ochraně před protiprávními činy 40 Celkem 1 000 Pro informaci uvádím rozdělení výdajů podle nejvýznamnějších příjemců. V rámci řádku Ostatní je například financování investic v hl. městě Praze, příspěvkové programy SFDI (podpora bezpečnosti zejm. přechody, cyklostezky) a vnitřní rozpočet SFDI. 17

Střednědobý výhled a další oblasti Rok 2020 celkem výhled 97,7 mld. Kč v tom 65,5 mld. Kč národní zdroje, dočerpání OPD Rok 2021 celkem výhled 79 mld. Kč v tom 65,7 mld. Kč národní zdroje, nový OP finanční prostředky budou upřesňovány pro jednotlivé roky při sestavování rozpočtu Od 2021 nutnost navýšit zdroje o 20 – 30 mld. Kč ročně Nové formy financování PPP a úvěr od EIB Kombinace zdrojů – Blendingová výzva 18

19

Společná strategie pro dopravní infrastrukturu Standardizace smluvních vztahů - Jednotné smluvní vzory dle mezinárodních standardů FIDIC Jasná pravidla cenotvorby, projektové přípravy a projektového řízení - Cenové databáze, supervize a metodiky (hodnocení ekonomické efektivnosti projektů staveb DI) Soutěžení na kvalitu a odpovědné zadávání - MNNC a metodika pro hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti u veřejných zakázek na stavební práce a na služby Předcházení sporů a jejich efektivní řešení - Metodický pokyn pro správce stavby 20

Společná strategie pro dopravní infrastrukturu 5) BIM pro dopravní infrastrukturu - BIM je účinný nástroj k růstu produktivity a efektivity Spolupráce, práce s lidmi a hledání leaderů vzájemné komunikace v rámci odvětví dopravních staveb systém vzdělávání, podpora pracovníků a hledání talentů v oblasti dopravní infrastruktury Otevřená meziresortní komunikace otevřená mezirezortní komunikace při vytváření legislativního prostředí s partnerskými ministerstvy 21

BUILDING INFORMATION MODELLING 22

zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI