LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Advertisements

LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SPOLEČENSKOHISTORICKÉ POZADÍ počátek nové naděje ve Francii narůstá nespokojenost - naděje se úplně nenaplnily 30. léta 19. století - vlna revolucí.
 ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad i opakování učiva o lyrických žánrech  AUTOR: Mgr. Eva Klapková  JAZYK: český  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:
VY_12_INOVACE_Tru_I_27 Lyrika N á zev projektu: OP VK Registračn í č í slo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzděl á n í pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název prezentace (DUMu)
Pohádka.
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Člověk a jeho svět 2.ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Lexikologie ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_45
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Autor: Mgr. Nováková Jana
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_49
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
MATEMATIKA Poměr, úměra.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základy literární vědy
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava STARÝ ZÁKON ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_104.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Česká m o d e r n a Opakování
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74   Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74

EPIKA MÁ DĚJ. LYRIKA NEMÁ DĚJ, vyjadřuje pocity, myšlenky, nálady.

Lyrické žánry - jeden z nejstarších žánrů Píseň prostota, pravidelná strofa přesný hudební rytmus a rým využití refrénu

Elegie (žalozpěv) - vyjadřuje smutek nad ztrátou něčeho cenného (blízký člověk, vlast, láska…)

Óda/hymnus vyjadřuje vznešené a monumentální óda oslavuje Boha, hrdinu, morální vlastnosti hymnus bývá menšího rozsahu

Epitaf nápis na hrobě

Žalm Pásmo náboženská píseň podobná hymnu oslava křesťanského Boha součást bohoslužeb Pásmo žánr moderní poezie mnohovýznamovost, volné přiřazování veršů

Satira básně různého obsahu, které vyjadřují satirické hodnocení určité skutečnosti kritika smíchem

Lyricko-epické žánry Balada Romance různý obsah smutný až ponurý děj tragický konec rychlý spád využívá dialog Romance různý obsah optimistický závěr opak balady

Básnická povídka / poema klasický žánr romantismu lyrické prvky převažují nad epickými náznaky děje slouží pouze k vyjádření osobních vyznání

Otázky: Které lyrické žánry vyjadřují vznešené a monumentální? Co spojuje epigram a satiru? Se kterým lyrickým žánrem se můžete seznámit při bohoslužbách? Který žánr je spojen s moderní poezií? Čím je charakteristický?

ÚKOLY: Určete všechny typy písma, které byly použity v této prezentaci. K následujícím básním přiřaďte správný žánr (pracujte s učebnicí nebo s PC): K. H. Borovský: Etymologický, A. Michna z Otradovic: Chtíc, aby spal, G. G. Byron: Childe Haroldova pouť, K. J. Erben: Vrba

Použitá literatura: LEDERBUCHOVÁ, L. Slovník literárních pojmů. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2006. Kresba: vlastní