Regulační rámec podpory čisté mobility v České republice Mgr. Jan Bezděkovský Odbor strategie, Ministerstvo dopravy 21.11. 2018, Brno Česko-slovenské setkání k čisté mobilitě
Regulační rámec čisté mobility – celkový přehled Dlouhodobě funkční opatření (před vznikem NAP CM) Osvobození od silniční daně (elektromobily, hybridy a vozidla na CNG/LPG – pouze vozidla do 12t) Snížená sazba spotřební daně pro LPG a zemní plyn v dopravě Přijatá opatření (v návaznosti na vznik NAP CM) Zavedení speciální registrační značky pro elektrická vozidla Připravovaná opatření (v návaznosti na vznik NAP CM) Osvobození elektrických vozidel od placení dálniční známky a 50% úleva pro vozidla na CNG Úprava vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice Zvažovaná opatření (v rámci NAP CM) Zjednodušení odpisů u vozidla s elektrickým pohonem a pro infrastrukturu dobíjecích stanic
Spotřební daň na pohonné hmoty v ČR Benzín: 12,80 Kč/l Nafta: 10,90 Kč/l LPG: 2,15 Kč/l CNG (dnes): 2Kč/kg (1,40 Kč/m3) CNG (od 2020): 3,36 Kč/kg (2,36 Kč/m3) Memorandum o dlouhodobé spolupráci vlády a plynárenského sektoru v oblasti vozidel na zemní plyn: do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 Kč za megawatthodinu
Nastavení silniční daně v ČR – velmi omezený nástroj podpory čisté mobility Základem daně je: a) zdvihový objem motoru v cm3 u osobních automobilů b) součet největších povolených hmotností na nápravy v tunách a počet náprav u návěsů, c) největší povolená hmotnost v tunách a počet náprav u ostatních vozidel. do 800 cm3 1 200 Kč nad 800 cm3 do 1250 cm3 1 800 Kč nad 1250 cm3 do 1500 cm3 2 400 Kč nad 1500 cm3 do 2000 cm3 3 000 Kč nad 2000 cm3 do 3000 cm3 3 600 Kč nad 3000 cm3 4 200 Kč Sazba daně se u vozidel snižuje o 48 % po dobu následujících 36 kalendářních měsíců od data jejich první registrace a o 40 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců a o 25 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců.
Zavedení specifického značení elektrických vozidel dle NAP CM Speciální registrační značky pro EV jsou zaváděná ve stále větším počtu států EU Norsko Německo Rakousko Maďarsko Důvodem nemusí být jen zavedení opatření na zvýhodnění EV Vymezení pojmu elektrické vozidlo bateriové elektrické vozidlo (BEV) plug-in hybridní vozidlo (PHEV) – (emise CO2 nejvýše 50 g/km). vozidlo s palivovým článkem (FCEV) Navržené legislativně-technické řešení v ČR zavedení speciální registrační značky pro EV v rámci novely zákona č. 56/2001
Využití pruhů pro autobusy a taxi vozidly s elektrickým/vodíkovým pohonem Inspirace opatřením zavedeným v Norsku (později i Německu) velmi efektivní opatření v počáteční fázi elektromobility/později riziko nižší plynulosti městské hromadné dopravy Povinná aplikace či dobrovolnost? Norsko nejprve povinnost, dnes dobrovolnost NAP CM nechává konkrétní implementaci na městech Jak implementovat ? lze aplikovat § 14 z. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů „Je-li vyznačen jízdní pruh dopravní značkou "Vyhrazený jízdní pruh" (dále jen "vyhrazený jízdní pruh") pro určitý druh vozidel, platí pro řidiče ostatních vozidel obdobně § 13 odst. 2, a je-li vyhrazený jízdní pruh vyznačen na tramvajovém pásu, též § 21 odst. 7. Jízdní pruh nelze vyhradit pro motocykly.“ Použití informativní značky IP 20a + určený symbol č. 211 v rámci vyhlášky 294/2015 Sb. (příloha 5 a 7)
Úlevy z placení dálničních známek u vozidel na alternativní paliva Novela zákona č. 13/1997 o pozemních komunikacích MD návrh zpracovalo, probíhá meziresortní připomínkové řízení Osvobození od placení dálničního poplatku pro elektrická vozidla (včetně vodíku) + 50% úleva pro vozidla na CNG Plánovaná doba účinnosti zákona 2021
Stanovení nové profesní kvalifikace pro pracovníky servisu EV + PHEV Specifikace požadavků na elektrotechnickou kvalifikaci pracovníků u elektrických vozidel Úprava vyhlášky č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice Specifikace a přesné vymezení činnosti, které by mohl vykonávat pracovník na elektrickém vozidle bez nutnosti elektrotechnické kvalifikace Gesce MPSV Novelizace z. 174/1968 o státním odborném dozoru nad bezpečností práce + vytvoření nového nařízení vlády Stanovení nové profesní kvalifikace pro pracovníky servisu EV + PHEV
Zjednodušení odpisů u vozidla s elektrickým pohonem a pro infrastrukturu dobíjecích stanic Opatření dobře funguje v řadě jiných zemí západní Evropy Oblast elektromobility se velmi dynamicky rozvíjí – obměna EV vozidel a modernizace dobíjecí infrastruktury bude muset být častější Dnešní lhůty pro odpisy pro vozidla (5 let) a dobíjecí stanice (15 let) toto nezohledňují Využití možnosti tzv. mimořádných odpisů nebo převedení do jiné odpisové třídy Konkrétní roční úspora by dle odhadů MF byla “jen“ do 2 000,- Kč/rok Argument proti zavedení: nesystémové opatření, které jde proti snaze MF o zjednodušení daňové struktury
Děkuji za pozornost