Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
JIHOČESKÝ KRAJ MĚSTO TÁBOR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V raném středověku vzniklo v Evropě málo měst, vývoj pokračoval ve městech založených již ve starověku např. Římem. Největší města se.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_251_TÉMA_ Zaměstnanec ve firmě Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
VY_32_INOVACE_36_Chodsko Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_02_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Život ve středověkém.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Sídla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Společnost a kultura českého státu vrcholného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
VY_32_INOVACE_D8.11 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Antické Řecko – doba železná
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G
Raná řecká tyranida, Sparta
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PRVNÍ ŘEKOVÉ KRÉTA.
Technické prostředky v požární ochraně
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název projektu: Moderní škola
Informační a komunikační technologie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
MĚSTSKÉ STÁTY.
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
Druh učebního materiálu
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Anotace Materiál obsahuje prezentaci posledních vládnoucích Přemyslovců. Seznamuje i se vznikem a rozvojem měst. Určeno 4.ročníku. Pilotáž: Prezentace.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

Středověká Města Šárka Papoušková 2.B

Raná středověká města: polyfunkční centrální místa,hustěji osídlena obyvatelstvem v blízkosti hradů, hradišť či šlechtických nebo biskupských sídel a na zelených loukách obyvatelé se živili jinak než zemědělskou výrobou

Typologie měst: 1)královská - založil a řídil je král 2)kamerální/komorní - poddanské povinnosti vůči královské komoře 3)poddanská - patřila šlechtě nebo církvi 4)horní - specifický typ královských měst - těžařská střediska velký zisk (Jihlava, Kutná Hora) 5)věnná - odváděla zisky královně (Hradec Králové, Mělník)

Lokace měst: = založení zcela nového města dopravní spojení – musely již existovat dobré komunikační možnosti dostatečná spádová oblast trhu potřebné vesnické zázemí místo poskytující vhodné podmínky pro obranu hlavně u řek – přísun vody, odvod kanalizace i dobré opevnění města

Akt založení města: Založením města byla obvykle pověřena zvláštní osoba – lokátor. Ten měl za povinnost vyměřit panovníkem určené místo, najít a usídlit zde obyvatelstvo, zajistit právní i faktickou existenci sídliště. Samotné město nevzniklo během několika měsíců či dokonce let a to i přesto, že nová osada měla několikaleté úlevy na daních.

Stavební vývoj města: před 13. stoletím se města příliš nelišila od vesnic – domy byly dřevěné a jejich umístění nebylo regulováno žádným urbanistickým plánem - shluk malých tržních nebo řemeslnických osad od 13.století se města budovala podle jednotného plánu – centrem města bylo tržiště (náměstí) s radnicí, nedaleko náměstí i farní kostel se hřbitovem, kolem tržiště pravidelná síť hlavních a vedlejších ulic, před městskými hradbami předměstí

Vzhled středověkého města: starší města (před 13. stol.) nejeví žádnou koncepci (klikaté uličky – Staré Město v Praze) nově zakládaná města se vyznačují pravidelným, tzv. šachovnicovými půdorysem (České Budějovice) střed města tvořilo náměstí kromě centrálního náměstí byly i náměstí vedlejší – tržiště (např. v Č. Budějovicích Senovážné náměstí) bylo obklopeno hradbami – existovaly dokonce vzorové předpisy, určující výšku hradebních zdí, hloubku příkopů, šíři tzv. parkánů (cesty mezi vnější a vnitřní hradbou) atd.

Klasický půdorys středověkého města

Domy středověkých měst: nejdůležitějšími budovami byla radnice (až ve 14. stol.) a kostel nejvýstavnější štítové domy okolo náměstí s více podlažími patřili patriciátu a nejbohatším obchodníkům či řemeslníkům domy chudších či středně bohatých měšťanů se nacházely v postranních ulicích nebo až při hradbách součástí středověkých měst však byla i rozsáhlá předměstí, v nichž stály domy řemeslníků a také zemědělské usedlosti a dvorce domy byly zpravidla stavěny kolmo k ulici nebo náměstí svými průčelími kvůli snaze o největší zisk na prodeji parcel byly domy nudličkovitě protáhlé a velice úzké střechy kryty šindelem, došky a dalšími hořlavými materiály – časté rychle se šířící požáry

Půdorys středověkého domu

Městská práva: městská práva – soubor mimořádných práv a privilegií nejdůležitější právo osobní svobody pro měšťany a právo vlastního soudnictví práva a privilegia hospodářská – mílové právo (v okruhu jedné míle nesměla být nikým provozována ta řemesla, jež provozovali měšťané) právo pořádat různé trhy

Sociální složení měst: Obyvatelé měst byli sociálně rozděleni podle míry práv: 1) měšťané, kteří měli plná městská práva (kupci, kramáři, někteří řemeslníci), největší politický vliv, tvořili tzv. patriciát 2) měšťané, kteří měli jen část celkových městských práv (tovaryši a učni, vojáci, sloužící), i nižší vrstva této skupiny(chudina, žebráci, nemocní) 3) příslušníci těch společenství, která měla upravena zvláštní právní předpisy (duchovenstvo světské i řádové, šlechta, univerzitní učitelé a studenti) 4) uzavřená skupina - židé

Cechy: cechy = zvláštní komporace, do které byla organizována řemeslná výroba sdružovaly výrobce z jednoho řemesla nebo i několika řemesel příbuzných členem se mohl stát pouze mistr (majitel dílny) úkolem bylo organizovat výrobu i kontrolovat její kvalitu určovaly normy výrobku, termíny prodeje i pracovní podmínky plnily funkci hospodářskou i sociální

Erb cechu v Rothenburgu

České Budějovice

Carcassonne

Sienna

Bruggy

Bruggy

Čerpala jsem z: Toulky českou minulostí Ottova encyklopedie wikipedie