Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Přísudek Zpracovala: Mgr
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba 7. 3. října 2011 VY_32_INOVACE_2C_03_PRISUDEK Větná stavba 7. 3. října 2011 Přísudek jako větný člen, typy přísudků, práce s textem. Zopakování základních pojmů o přísudku. Práce s textem.

Přísudek jako větný člen přísudek je větný člen, který společně s podmětem tvoří v české větě základní skladební dvojici s podmětem se shoduje v osobě a čísle vyjadřuje: co podmět dělá, co se s ním dělá, jaký je ptáme se na něj otázkou: Co dělá podmět? Co se děje s podmětem? Co se říká o podmětu?

Typy přísudků: 1) PŘÍSUDEK SLOVESNÝ 2) PŘÍSUDEK SLOVESNÝ SLOŽENÝ 3) PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU 4) PŘÍSUDEK JMENNÝ BEZE SPONY

1) PŘÍSUDEK SLOVESNÝ je vymezen především slovesem ve tvaru určitém = slovesem určitým tento přísudek nazýváme jako PŘÍSUDEK SLOVESNÝ například: Pavel studuje francouzštinu. Koupil si nový mobil.

2) PŘÍSUDEK SLOVESNÝ SLOŽENÝ přísudek je složen ze dvou sloves: ze slovesa v určitém tvaru a) způsobového slovesa (moci, smět, muset, mít, chtít) b) fázového slovesa (začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat) 2) z infinitivu slovesa významového například: Právě začal studovat. Kamarádi chtějí přijet o víkendu.

3) PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU věty, ve kterých se vyskytuje přísudek společně se slovesem být, nazýváme jako PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU spona = sloveso, které spojuje podstatné či přídavné jméno s přísudkem. V češtině jím bývají nejčastěji slovesa: být, bývat, stát se, stávat se = nazýváme je tzv. sponovými slovesy například: Bratr je lékařem. Petr se stal trojnásobným vítězem. v případech jako Sestra je ve Francii (= žije, bydlí apod.), Kniha je na stole (= leží) nejde o sponu, tvar slovesa být je holým přísudkem

4) PŘÍSUDEK JMENNÝ BEZE SPONY přísudkem mohou být také další slovní druhy: podstatná jména, přídavná jména, číslovky, zájmena, příslovce přísudek se nazývá PŘÍSUDEK JMENNÝ BEZE SPONY například: Vstupné dobrovolné. Sliby chyby.

Zhodnoťte, zda jsou následující výroky pravdivé: Přísudek je větný člen? Přísudek je vždy vymezen slovesem? Je součástí základní skladební dvojice? Shoduje se s podmětem? Koncovky přísudků jsou z hlediska pravopisu jednotné? ANO – NE

Vyhledejte přísudky a určete jejich druh: Je na chalupě. Sousedi bývají zvědaví. Chtěli večer posedět. Čas jsou peníze. Mají novou školu. Mají přivést zboží. Pes zaštěkal. Přísudek slovesný Přísudek jmenný se sponou Přísudek slovesný složený

Úkol: předchozí snímky si pozorně pročtěte stručně popište přísudek jako větný člen vytvořte 3 otázky, které položíte svým spolužákům (Ti na ně budou moci najít odpověď v uvedeném textu)

Použité zdroje: Obrázky jsou použity ze sdílené galerie Microsoft PowerPoint STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN, 2004. s. 190. ISBN 80-7235-103-6. BLAŽEK, Štěpán. Přehled učiva českého jazyka základní školy: shrnutí učiva 2.- 9. ročníku, příprava k přijímacím zkouškám, pomůcka pro průběžné studium teorie, snadné opakování základů pro studenty středních škol. 2. upr. vyd. Brno: Nová škola, 1999, 50 s. ISBN 80-856-0758-1. KRAUSOVÁ, Zdeňka a Renata TERŠOVÁ. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia : (český jazyk). 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 136 s. ISBN 80-7238-206-3. KRAUSOVÁ, Zdeňka. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a sekundu víceletého gymnázia : (český jazyk). 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 136 s. ISBN 80-723-8320-5. STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 191 s. ISBN 80-723-5103-6.