NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_06_S09-Čj-7 VYTVOŘENO: duben 2013 AUTOR: Naděžda Rauchová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura SADA: Český jazyk pro 7. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vedlejší věty
ANOTACE: Materiál slouží k aktivnímu procvičování druhů vedlejších vět. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák aktivně pracuje s textem, určuje vedlejší věty, vytváří vedlejší věty. ROČNÍK: 7. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace s aktivním doplňováním STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Sešit, barevné fixy. CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování,procvičování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Žáci doplňují myšlenkovou mapu pomocí pera
VEDLEJŠÍ VĚTY Český jazyk – 7. ročník
Podtrhni věty vedlejší a urči jejich druh. Už jste se někdy zeptali svého spolužáka, jestli umí pracovat na počítači? A odpověděl vám některý, že neumí? Při práci na počítači je důležité, abychom na něm uměli dobře a rychle psát. Pokud používáte pouze dva až čtyři prsty, nikdy nebudete psát dostatečně rychle. Žáci naší školy se mohou přihlásit do kroužku Psaní na klávesnici, který vede paní učitelka Špinlerová. Když budete trpěliví, po několika lekcích se naučíte psát všemi deseti.
1. Jestli umí pracovat na počítači – předmětná 2. Že neumí – předmětná 3. Abychom na něm uměli dobře a rychle psát – podmětná 4. Pokud používáte dva až čtyři prsty – přísl. podmínková 5. Který vede paní učitelka Špinlerová – přívlastková 6. Když budete trpěliví – příslovečná podmínková
K větám hlavním doplň věty vedlejší a urči jejich druh Přemýšlel,................(předmětná) Napíšu ti zprávu,……………(příslovečná časová) Povídá se,……………(podmětná) Adam mi půjčí kolo,…………(příslovečná podmínková) Na jaře stříháme ovocné stromy,……..(příslovečná účelová) Petr hledal dívku,…………(přívlastková) Jana nepřišla,…………………..(příslovečná důvodová) o čem by nám vyprávěl. až dojedu na místo. že odcestuje na dlouhou dobu do zahraničí. když mu pomůžu s úkolem. aby měly bohatou úrodu. která mu půjčila deštník. protože byla nemocná.
Větu jednoduchou změň na souvětí s větou vedlejší. Zapomněla jsem na tebe počkat před školou. Autor tohoto obrazu je neznámý. Pozorovali jsme hrdličku sedící na stromě pod okny školy. Přednáška se nekonala pro malý zájem. Zapomněla jsem, že mám na tebe počkat před školou. Není známo, kdo je autorem tohoto obrazu. Pozorovali jsme hrdličku, která seděla na stromě ……. Přednáška se nekonala, protože byl o ni malý zájem.
Použité materiály: Texty: vlastní