ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Advertisements

Slovesný vid 8. ročník.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesný vid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1_18: Slovesný vid Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 18 Autor: Mgr. Martin Beneš

Anotace: seznámení s novou slovesnou kategorií – slovesným videm a jeho využitím v jazykové praxi Očekávaný výstup: žáci pochopí schopnost sloves vyjadřovat dokonavý a nedokonavý děj a dokáží vytvořit vidové dvojice Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: slovesný vid, vid dokonavý, vid nedokonavý, vidové dvojice Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodním úkolu učitel žákům formou prezentace na interaktivní tabuli doplněné výkladem objasní problematiku slovesného vidu a využití dokonavosti a nedokonavosti v jazykové praxi. Potom učivo společně procvičí na závěrečných úkolech.

SLOVESNÝ VID

PRO BYSTRÉ HLAVY = SLOVESNÝ VID Petr píše domácí úkol z matematiky. Úkol: Najdi a podtrhni ve větách slovesa a pokus se určit, zda je u těchto sloves děj časově ohraničen. Petr píše domácí úkol z matematiky. Petr zítra napíše domácí úkol z matematiky. PÍŠE = DĚJ STÁLE TRVÁ NAPÍŠE = DĚJ JE ČASOVĚ OHRANIČEN = SLOVESNÝ VID

SLOVESNÝ VID = slovesná kategorie = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost děje slovesa = všechny tvary téhož slovesa mají stejný VID (psát, psal bych, píše, bude psát)

SLOVESNÝ VID A) SLOVESA VIDU NEDOKONAVÉHO: = vyjadřují děj neohraničený, stále probíhající |>>>>>>>>>>>>>>>>> PÍŠE (stále) = budoucí čas vyjádřen pomocí: - slovesa BÝT(v budoucím čase) + sloveso = bude psát - předpony (např. na-, do-) = napíše, dopíše

SLOVESNÝ VID B) SLOVESA VIDU DOKONAVÉHO: = vyjadřují děj ohraničený, který má začátek a konec |>>>>>>>>>>>>>>>>>>>| NAPÍŠE (začne a skončí) = nemohou vyjádřit přítomný děj = jejich přítomné tvary vyjadřují budoucnost (budoucí čas) (napíše, přepíše, dopíše, vypíše, zapíše)

SLOVESNÝ VID VIDOVÉ DVOJICE: = slovesa, která se liší pouze videm (dát – dávat, vynést – vynášet) a)nedokonavý > dokonavý = pomocí předpony číst – přečíst b)dokonavý > nedokonavý = pomocí přípony koupit – kupovat c)dokonavý > nedokonavý = změna kořene hodit – házet d)nedokonavý > dokonavý > nedokonavý = pomocí předpony a přípony mýt – umýt - umývat

SLOVESNÝ VID A) děj násobený = děj často opakovaný = tvoří se pomocí přípon –íva, -áva sedat – sedávat chodit – chodívat ( i chodívávat) B) záporný rozkaz = tvoří se pomocí sloves vidu nedokonavého Otevři dveře! - Neotvírej dveře! (vid dokonavý) (vid nedokonavý)

PROCVIČENÍ 1)Urči u těchto sloves vid a utvoř jejich budoucí tvar: pracovat – milovat – napsat – vykoupit – česat – získat – nakupovat – běhat -

PROCVIČENÍ 2)Urči vid těchto sloves a doplň vidové dvojice: běžet – trávit – počítat – leštit – pocákat – růst – napouštět – oholit -

PROCVIČENÍ 3)Utvoř zákaz k těmto příkazům: Zavaž si boty! Vrať se brzy domů! Skoč do bazénu! Ještě dnes pošli dopis! Vezmi si nové kalhoty! Rychle vstaň! Lehni si na moji postel!

Zdroje: http: //office.microsoft.com KVAČKOVÁ, Jaromíra. Opakujeme češtinu v 8. ročníku-2.díl. Brno: Nová škola, 2001, ISBN 80-7289-029-8. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1.