ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1_18: Slovesný vid Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 18 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: seznámení s novou slovesnou kategorií – slovesným videm a jeho využitím v jazykové praxi Očekávaný výstup: žáci pochopí schopnost sloves vyjadřovat dokonavý a nedokonavý děj a dokáží vytvořit vidové dvojice Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: slovesný vid, vid dokonavý, vid nedokonavý, vidové dvojice Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 35 – 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po úvodním úkolu učitel žákům formou prezentace na interaktivní tabuli doplněné výkladem objasní problematiku slovesného vidu a využití dokonavosti a nedokonavosti v jazykové praxi. Potom učivo společně procvičí na závěrečných úkolech.
SLOVESNÝ VID
PRO BYSTRÉ HLAVY = SLOVESNÝ VID Petr píše domácí úkol z matematiky. Úkol: Najdi a podtrhni ve větách slovesa a pokus se určit, zda je u těchto sloves děj časově ohraničen. Petr píše domácí úkol z matematiky. Petr zítra napíše domácí úkol z matematiky. PÍŠE = DĚJ STÁLE TRVÁ NAPÍŠE = DĚJ JE ČASOVĚ OHRANIČEN = SLOVESNÝ VID
SLOVESNÝ VID = slovesná kategorie = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost děje slovesa = všechny tvary téhož slovesa mají stejný VID (psát, psal bych, píše, bude psát)
SLOVESNÝ VID A) SLOVESA VIDU NEDOKONAVÉHO: = vyjadřují děj neohraničený, stále probíhající |>>>>>>>>>>>>>>>>> PÍŠE (stále) = budoucí čas vyjádřen pomocí: - slovesa BÝT(v budoucím čase) + sloveso = bude psát - předpony (např. na-, do-) = napíše, dopíše
SLOVESNÝ VID B) SLOVESA VIDU DOKONAVÉHO: = vyjadřují děj ohraničený, který má začátek a konec |>>>>>>>>>>>>>>>>>>>| NAPÍŠE (začne a skončí) = nemohou vyjádřit přítomný děj = jejich přítomné tvary vyjadřují budoucnost (budoucí čas) (napíše, přepíše, dopíše, vypíše, zapíše)
SLOVESNÝ VID VIDOVÉ DVOJICE: = slovesa, která se liší pouze videm (dát – dávat, vynést – vynášet) a)nedokonavý > dokonavý = pomocí předpony číst – přečíst b)dokonavý > nedokonavý = pomocí přípony koupit – kupovat c)dokonavý > nedokonavý = změna kořene hodit – házet d)nedokonavý > dokonavý > nedokonavý = pomocí předpony a přípony mýt – umýt - umývat
SLOVESNÝ VID A) děj násobený = děj často opakovaný = tvoří se pomocí přípon –íva, -áva sedat – sedávat chodit – chodívat ( i chodívávat) B) záporný rozkaz = tvoří se pomocí sloves vidu nedokonavého Otevři dveře! - Neotvírej dveře! (vid dokonavý) (vid nedokonavý)
PROCVIČENÍ 1)Urči u těchto sloves vid a utvoř jejich budoucí tvar: pracovat – milovat – napsat – vykoupit – česat – získat – nakupovat – běhat -
PROCVIČENÍ 2)Urči vid těchto sloves a doplň vidové dvojice: běžet – trávit – počítat – leštit – pocákat – růst – napouštět – oholit -
PROCVIČENÍ 3)Utvoř zákaz k těmto příkazům: Zavaž si boty! Vrať se brzy domů! Skoč do bazénu! Ještě dnes pošli dopis! Vezmi si nové kalhoty! Rychle vstaň! Lehni si na moji postel!
Zdroje: http: //office.microsoft.com KVAČKOVÁ, Jaromíra. Opakujeme češtinu v 8. ročníku-2.díl. Brno: Nová škola, 2001, ISBN 80-7289-029-8. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1.