Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVb Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy a.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Česká republika Demokratický stát.
Osvícenství.
politické formy států a příklady
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_KONTROLA_11 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_FYZICKE_A_PRAVNICKE_ OSOBY_09 Název školyStřední škola.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ – Územní uspořádání a státní zřízení Název sady: Zeměpis 7. ročník.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_PRAVO_FUNKCE_PRAMENY_ 02 Název školyStřední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_KULTURNI_DEDICTVI_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JAROSLAV_HRUZA_SPOLECENSKA_VYCHOVA_A_KOMUNIKACE_SPORTOVNI_DIVACI_DO_N EPOHODY_PREZENTACE_08 Název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_ZAKLADNI_PRAVNI_POJMY_SYSTEM_PRAVA_08 Název školyStřední škola služeb, obchodu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
TYPY STÁTŮ A FORMY VLÁDY
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bobulové ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZASEDACÍ POŘÁDEK Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ROZDĚLENÍ HOSTIN Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
4. hodina Systém práva 1. M Plán hodiny: Systém práva
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0479 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_JAKO_OBCAN_DEMOKRACIE_13 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 2. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk jako občan Téma Demokracie – pojem, historie, demokracie ve světě, diktatura Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne 16. 9. 2013 Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s pojmem demokracie a její podstatou, definuje pojem politická demokracie a diktatura. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.

9. hodina Demokracie Plán hodiny: Úvodní část Opakování 8. hodiny – kontrola domácího úkolu Křížovka – opakování 5. – 8. hodiny Demokracie - pojem, historie, demokracie ve světě, diktatura Shrnutí, fixace poznatků

Demokracie lidé mají různé zájmy, cíle, hodnoty  různé názory na řešení jednotlivých životních situacích Jak rozhodnout o určité otázce, na které se nemohou všichni shodnut? autokracie (nejsilnější) teokracie (jménem Boha) aristokracie („elita“ – dáno rodinným původem) oligarchie (nejbohatší) = nedemokratické modely prospěch má vždy pouze jednotlivec nebo úzká skupina lidí a jako nástroj k donucení většiny k poslušnosti slouží násilí, krutost, lest, manipulace, posvátná úcta, strach…

Demokracie princip, prostřednictvím kterého mohou lidé spravedlivě rozhodovat o věcech, které se jich týkají důsledkem je, že nikdo nemá jen samé výhody, zatímco ostatní by byli zatíženi jen samými nevýhodami

Jak se dobrat demokratického rozhodnutí? = základem je vítězství většinového názoru nad menšinovým se současným zachováním respektu k právům a svobodám přehlasované menšiny  hlasování demokracie předpokládá diskusi, umění naslouchat odlišným názorům, ochotu ke kompromisům a vzájemnou toleranci dalším důležitým předpokladem je také určitá shoda o věcech, které nebudou předmětem hlasování (dodržování základních lidských práv a svobod, nemorálnost, zlo…)

Politická demokracie vznik spojením dvou slov, z řeckého „démos“ = lid a „krátos“ = vláda = vláda lidu forma politického zřízení, při které se občané podílejí na řízení a správě státu Historie demokracie první formy se objevovaly v městských řeckých státech v 6. st. př. n. l., další projevy v období renesance a reformace první prosazení v 2. pol. 18. st. v boji amerického lidu za nezávislost a Velká francouzská revoluce

Demokracie ve světě demokracie je dnes jeden z nejrozšířenějších způsobů řízení státu mezi demokratické státy patří téměř všechny státy Evropy (s výjimkou Běloruska– Alexandr Lukašenko označován za jediného autokrata v Evropě), Austrálie, Nový Zéland, Indie, Izrael, USA, Kanada či některé státy v Jižní Americe (Argentina, Brazílie) ve 20. století selhání demokracie (Itálie, Německo, Španělsko, Portugalsko) jako forma státního zřízení demokracii nejčastěji odpovídá republika, slučitelná s ní je i parlamentní monarchie (dědičný panovník má omezené pravomoce dalšími státními orgány volených nejčastěji parlamentem)

Diktatura je opakem demokracie, mezi její znaky patří: jediná vládnoucí skupina, která disponuje monopolem moci jediná oficiální státní ideologie, světový názor režim jedné politické strany, která vyžaduje disciplínu kontrola všech oblastí individuálního i společenského života policejní režim, jenž dohlíží nad vším a nad všemi (cenzura, informační izolace)

Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN 80-86285-68-5 Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN 978-80-253-0600-0 Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN 80-7235-233-4 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Děkuji za pozornost a přeji hezký den 