Metody výzkumu Dotazník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Advertisements

Metody výzkumu Dotazník.
Metody výzkumu Dotazník.
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Katedra podnikové strategie Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Metody výzkumu Dotazník.
Systém odměňování pracovníků
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
MÁ SMYSL POŘÁDAT KONFERENCE?
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Úloha bodového systému
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Občanské soudní řízení I.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Metody výzkumu Dotazník.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Logika a metody výběru vzorku
Marketingový informační systém
2. seminární úkol - projekt
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základní statistické pojmy
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Občanské soudní řízení I.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Občanské soudní řízení I.
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Metody výzkumu Dotazník

Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě: Odborné literatury – kontextualita Vlastního výzkumu Dotazníkové šetření, standardizovaný rozhovor (kvantitativní výzkum) Rozhovory, diskuse na téma (kvalitativní výzkum) Pozorování (zúčastněné – kvalitativní) Analýza dokumentů Standardizovaný rozhovor – odpovědi v dotazníku vyplňuje tazatel, Analýza dokumentů – jak se psalo o Romech vloni a letos.

Výzkum je proces Formuluji cíl výzkumu Zvolím způsob výzkumného šetření Vytvořím podklady (dotazník) Realizuji sběr dat Výzkum vyhodnotím Interpretuji výsledky výzkumu Cíl formulujeme jako výzkumnou otázku, problém. Jde o malý výsek reality.

Požadavky kvality Nezaujatost – nechci prokázat své přesvědčení Objektivita – objektivitu určuje nástroj výzkumu Kontrolovatelnost - prokazuji, jak jsem postupoval Exaktnost - přesně formuluji pojmy, které užívám Diferencovanost -uvádím, za jakých okolností moje výsledky platí

Dotazník Kvalifikovaný pokus na malém vzorku zpracovat mínění většinové populace. Při přípravě dotazníku musí být jasno: Jaký je cíl práce a cíl dotazníkového šetření. Jaké informace chceme získat - které otázky jsou základní. Jaká hlediska jsou důležitá při volbě respondentů -(pohlaví, věk, profese, bydliště, vzdělání atd.) Jak se budou získané údaje vyhodnocovat. Reálné dotazníkové šetření na Jaboku by se mělo týkat osob, které jsou někde sdruženy a organizovány. Otázky směřují k jádru problému. Vyhodnocení každé otázky by mělo mít vlastní tabulku – absolutní četnost, relativní četnost (v procentech). Stanovíme průměr, porovnáme jej s předpokládanými výsledky (hypotézou). Stanovíme, jak se výsledky vztahují k pohlaví, věku, místu bydliště či k jiné proměnné.

Dotazník Rozhodující pro kvalitu dotazníku je: Zda otázky směřují k cíli Zda jsou otázky jasné a konkrétní Velikost vzorku Vhodně zvolená cílová skupina/struktura – pohlaví, věk, pracovní aktivita, místo bydliště – počty odpovídající počtům v celé populaci Zda jsou odpovědi anonymní či identifikovatelné Jaký je způsob výzkumu – osobní, e-mailem Pro zjišťování veřejného mínění je důležitý kvótní výběr podle rozložení dané skutečnosti v populaci. Lze zjistit ve statistickému úřadu. V dotazníku stejné množství žen/mužů, starých/mladých atd. Čím menší je vzorek, tím větší statistická chyba. Do 200 respondentů upozornit v práci na omezený výběr resp. Náhodný výběr, výběr losem.

Forma dotazníku Důvěryhodný dotazník obsahuje: Titulní stranu – název, zastřešující organizace Úvod – s jakým výzkumem je spojen Číslované otázky – včetně otázek identifikačních Otázky obsahují instrukce k vyplnění Otázky seřazené v logickém sledu

Dotazník – typy otázek uzavřené otázky Když přemýšlíte o svém zaměstnání, řekl byste, že jste většinou (zvolte jednu z možností): velice šťastný spíše šťastný ani šťastný, ani nešťastný spíše nešťastný velice nešťastný Jak motivujete děti ke hře (zaškrtněte i více možností): Za výhru dostanou body Za výhru dostanou nějakou odměnu Legendou o smyslu hry Čtením příběhu či vyprávěním Jinak (doplňte): Ne: Znáte služby, které se v tomto zařízení poskytují? – odpověď je ano-ne, mnoho se nedozvíme Ano: Které z uvedených služeb vám byly doporučeny, které jste vyzkoušel, s kterými jste byl spokojen.

Dotazník – typy otázek otázky s odpovědí ano – ne Chtěl byste v nejbližší době tří měsíců změnit své zaměstnání? Absolvoval jste již kurz motivačních rozhovorů? otevřené otázky (výjimečně) Jak se cítíte ve svém současném zaměstnání? (Popište prosím:) Jak jednáte s dítětem, které se odmítne zúčastnit programu? (Popište prosím:)

Dotazník – typy otázek Projekční otázky Pro nepříjemné, znepokojující otázky, kdy se může respondent cítit ohrožen pravdivou odpovědí. Projekční otázku formulujeme nepřímo - ptáme se na mínění fiktivních postav, do kterých se dotazovaný projikuje. Doplňte větu: Když si vedle Tomáše sedne v autobusu Vietnamec, tak Tomáš vždycky… Jinou technikou je otázka ve tvaru obrázku (viz dále) Projekční otázky je třeba užívat střídmě, jejich validita (vypovídající hodnota) je sporná, ale rozhodně dotazník oživí a učiní jej přitažlivější

Dotazník – typy otázek Projekční otázky A B Komu byste dal za pravdu vy? Panu A, nebo panu B? Zaškrtněte A nebo B. Rozhodně ne, to by byla cenzura. Měl by být zákon, který by trestal pornografii. A B

Dotazník – validita otázek Směřuje otázka k tomu, co chci zkoumat? Má respondet návod, jak na otázku odpovídat? Není sugestivní? („Mnoho lidí je pro, jste také pro?“) Budou otázce všichni rozumět stejným způsobem? (Neurčité otázky typu: Vstáváte ráno brzy?) Je respondent vůbec s to poskytnout mi žádanou informaci? Není moje otázka pro respondenta příliš náročná? (Náročné bývají otázky začínající Proč… ) Neptá se otázka na dvě různé věci najednou? (Chodíš rád do školy a připravuješ se na vyučování?) Sugesce: I vy si myslíte, že… Náročná: Jste introvert či extrovert?

Dotazník – validita otázek Neobsahuje otázka skryté obvinění? (Bijete někdy své děti? Raději: Někdy se zdá nezbytné použít při výchově dětí místo domluvy mírný tělesný trest. Souhlasíte, nebo spíše nesouhlasíte s tímto názorem? Je výčet odpovědí na uzavřenou otázku úplný? Dávám respondentovi možnost odpovědět nevím? Není výčet odpovědí na uzavřenou otázku vícehlavý, kdy je každá možnost samostatnou otázkou? (Co si myslíte o Romech: a) nemám je rád c) jsou to zloději b) jsou diskriminováni d) jsou mi lhostejní) Nevyžaduje otázka nějaké příliš zobecněné údaje? (Kolik knih v průměru přečtete za měsíc?) Jsou otázky sestaveny v dobrém logickém sledu? Od obecnějších ke konkrétnějším?

Dotazník – validita otázek Na některé sociální jevy se nelze v dotazníku zeptat přímo, ale prostřednictvím indikátorů daného jevu. Ne: Jste extrovert nebo introvert? Ano: Kolik večerů v týdnu věnujete svým přátelům? Ne: Jaký je váš názor na zdražení MHD? Ano: Přimělo vás zdražení MHD změnit způsob dopravy do zaměstnání? Ne: Je ve vaší třídě šikana? Ano: Vyhrožoval ti někdo ze spolužáků?

Rozhovor Nevýhody oproti dotazníku Výhody relativně pracná technika sběru informací časově náročný neumožňuje anonymitu Výhody informace mohou být hlubší a podrobnější respondent se těžko vyhne některým otázkám

Pozorování Dobře plánované Zaměřené na vybrané jevy Pečlivě a systematicky zaznamenávané

Pozorovací záznam Číslo záznamu: Datum: Objekt pozorování: Pozorování při činnosti: Zvláštní okolnosti: Časový snímek: 1 – 15 min 15 – 30 min 20 – 45 min Popis pozorování: Pozorovatel

Analýza dokumentů Psané dokumenty Jakékoliv stopy lidského chování úřední záznamy novinové články osobní deníky a dopisy Jakékoliv stopy lidského chování nápisy na zdech fotografie kresby a jiné výtvarné artefakty obsah odpadních košů