Práva a povinnosti pěstounů, dohody o výkonu PP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zaměstnání 2. ročník tříletého studia č. 272 Dana Kubelková
Advertisements

Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Dávky sociální péče pro občany těžce zdravotně postižené
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rozdíly a interakce veřejné služby a dobrovolnické služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů Ústí nad Labem
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Systém sociální podpory v ČR
Terénní sociální práce
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Organizace sociální správy
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Působnosti a mezioborová spolupráce v rámci náhradní rodinné péče Mgr
SOS dětské vesničky.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Správa sociálního zabezpečení
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Správa sociálního zabezpečení Nemocenské pojištění druhá část.
Informace ÚP ČR, Krajské pobočky v Ostravě. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji k
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Právo sociálního zabezpečení Státní sociální podpora.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Pěstounská péče na přechodnou dobu Mgr. Kateřina Majerová.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
Institut veřejné služby Mgr. Petr Beck Odbor rodiny a dávkových systémů.
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Veřejná služba 2017.
Podpora dětí a mladých dospělých v Dětském domově Radost a jejich příprava na vstup do samostatného života Daniel Walbröl mezinárodní konferencE v rámci.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Obsah veřejných rozpočtů III
Novela zákona o místních poplatcích
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Jitka Altmanová vedoucí Centra podpory náhradní rodinné péče.
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Obsah veřejných rozpočtů III
Správa sociálního zabezpečení
Transkript prezentace:

Práva a povinnosti pěstounů, dohody o výkonu PP Náhradní rodinná péče 6 Práva a povinnosti pěstounů, dohody o výkonu PP

Práva a povinnosti pěstounů – Zákon o SPOD, §47a A) právo na poskytnutí trvalé nebo dočasné pomoci při zajištění osobní péče o svěřené dítě; tato pomoc spočívá zejména v zajištění krátkodobé péče 1. po dobu, kdy je osoba pečující nebo osoba v evidenci uznána dočasně práce neschopnou nebo při ošetřování osoby blízké, 2. při narození dítěte, 3. při vyřizování nezbytných osobních záležitostí, 4. při úmrtí osoby blízké, B) právo na poskytnutí pomoci se zajištěním celodenní péče o svěřené dítě nebo děti, která je přiměřená věku dítěte, v rozsahu alespoň 14 kalendářních dnů v kalendářním roce, jestliže svěřené dítě dosáhlo alespoň věku 2 let,

c) právo na zprostředkování psychologické, terapeutické nebo jiné odborné pomoci alespoň jednou za 6 měsíců, d) právo na zprostředkování nebo zajištění bezplatné možnosti zvyšovat si znalosti a dovednosti podle písmene f), e) právo na pomoc při plnění povinností podle písmene h), včetně pomoci při zajištění místa pro uskutečňování styku oprávněných osob s dítětem a při zajištění asistence při tomto styku,

f) povinnost zvyšovat si znalosti a dovednosti v oblasti výchovy a péče o dítě v rozsahu 24 hodin v době 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích, g) povinnost umožnit sledování naplňování dohody o výkonu pěstounské péče podle § 47b odst. 5 a spolupracovat se zaměstnancem pověřeným sledovat vývoj dětí podle § 19 odst. 6, h) v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte povinnost udržovat, rozvíjet a prohlubovat sounáležitost dítěte s osobami dítěti blízkými, zejména s rodiči a umožnit styk rodičů s dítětem v pěstounské péči, pokud soud rozhodnutím nestanoví jinak.

Dohoda o výkonu pěstounské péče, §47b (1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má trvalý pobyt osoba pečující nebo osoba v evidenci, navrhne této osobě uzavření dohody o výkonu pěstounské péče, která upraví podrobnosti ohledně výkonu práv a povinností založených v § 47a a současně informuje o možnosti uzavřít dohodu o výkonu pěstounské péče podle odstavce 4. (2) Pokud nebude dohoda o výkonu pěstounské péče uzavřena do 30 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí příslušného orgánu o svěření prvního dítěte do péče osoby pečující nebo rozhodnutí o zařazení osoby v evidenci do evidence osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu, obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má osoba pečující nebo osoba v evidenci trvalý pobyt, upraví podrobnosti ohledně výkonu práv a povinností založených v § 47a svým rozhodnutím.

(4) Pokud není dohoda o výkonu pěstounské péče uzavřena s příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností, může dohodu o výkonu pěstounské péče se souhlasem příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností uzavřít s osobou pečující nebo osobou v evidenci obecní úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu nemá osoba pečující nebo osoba v evidenci trvalý pobyt, krajský úřad nebo pověřená osoba. (5) (ti, kdož uzavřeli dohodu)…jsou povinny sledovat naplňování dohody o výkonu pěstounské péče nebo rozhodnutí podle odstavce 1 nebo 2 prostřednictvím svých zaměstnanců, kteří jsou povinni minimálně jednou za 2 měsíce být v osobním styku s osobou pečující nebo osobou v evidenci a s dětmi svěřenými do její péče. O průběhu výkonu pěstounské péče zpracuje zaměstnanec …jednou za 6 měsíců zprávu, kterou předá obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má osoba pečující nebo osoba v evidenci trvalý pobyt.

(6) Osoba pečující nebo osoba v evidenci uzavírá jedinou dohodu o výkonu pěstounské péče bez ohledu na počet svěřených dětí. § 47c (2) Obecní úřad, obecní úřad obce s rozšířenou působností, krajský úřad nebo pověřená osoba mohou vypovědět dohodu o výkonu pěstounské péče a) pro závažné nebo opakované porušování povinností, ke kterým se osoba pečující nebo osoba v evidenci zavázala v dohodě o výkonu pěstounské péče, b) pro opakované maření sledování naplňování dohody o výkonu pěstounské péče nad výkonem pěstounské péče, c) pro odmítnutí přijetí dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu bez vážného důvodu na straně osoby v evidenci. (3) Osoba pečující nebo osoba v evidenci mohou vypovědět dohodu o výkonu pěstounské péče bez udání důvodu.

Doprovázení v číslech OSPOD vs. NNO Zatím častěji OSPOD Nejčastěji – Karlovarský, Liberecký, Královehradecký a Moravskoslezský kraj 55 % - NNO (109 organizací) 45 % - OSPOD (172 úřadů)

Státní příspěvek na výkon PP, § 47d (1) Nárok na státní příspěvek na výkon pěstounské péče má obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě vydání správního rozhodnutí podle § 47b nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností, obecní úřad, krajský úřad, nebo pověřená osoba, které uzavřely dohodu o výkonu pěstounské péče podle § 47b. Tento státní příspěvek je určen na pokrytí nákladů vynakládaných na zajišťování pomoci osobám pečujícím, osobám v evidenci nebo svěřeným dětem a na provádění dohledu nad pěstounskou péčí.

(2) Výše státního příspěvku na výkon pěstounské péče činí a) 48000 Kč za kalendářní rok, pokud pravomocné správní rozhodnutí nebo dohoda o výkonu pěstounské péče trvaly po celý kalendářní rok, b) částku, odpovídající jedné dvanáctině z částky uvedené v písmenu a), a to za každý kalendářní měsíc nebo jeho část v rámci kalendářního roku, v němž existovalo pravomocné správní rozhodnutí, nebo trvala dohoda o výkonu pěstounské péče. (3) O přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče rozhoduje krajská pobočka Úřadu práce, v jejímž obvodu se nachází sídlo nebo místo trvalého pobytu žadatele. O přiznání státního příspěvku na výkon pěstounské péče se rozhoduje na základě žádosti…

Čerpání státního příspěvku na výkon PP Instrukce náměstkyně ministra pro ochranu práv dětí a sociální začleňování č. 14/2014 Kontroluje Úřad práce Náklady vždy v čase a místě obvyklé Za uznatelné náklady jsou považovány zejména: Náklady související s poskytováním poradenství, sledováním výkonu PP, pomoc při kontaktu s rodiči, zajištění místa asistence, uzavírání dohod o PP Náklady při zajištění krátkodobé péče. Mohou zajišťovat i příbuzní. Úplatu lze poskytnout, pokud nesdílejí s osobou pečující společnou domácnost. Zpravidla osobní náklady, poměrná část provozních nákladů, hodinová nebo denní sazba.

Náklady spojené se zajištěním celodenní péče v rozsahu min Náklady spojené se zajištěním celodenní péče v rozsahu min.14 dnů u dětí straších 2 let (dovolená). Mzdové náklady, provoz…V případě nákupu služby (tábor, pobyt) účastnický poplatek. Náklady na odbornou pomoc min. 1x za 6měs. – zaměstnanec příjemce, nebo jiný odborník, náklady konzultace dítěti i pěstounovi Náklady na zvyšování znalostí a dovedností. Pro pěstouny bezplatné. Náklady lektorů, doprava, pronájem, materiál, občerstvení, odborná literatura. V případě vícedenních akcí ubytování pěstounů a dětí.

Náklady související s podporou kontaktu s rodinou – příprava pěstounů, dětí, rodičů nebo jiných blízkých osob, náklady na asistenci, přiměřeně, prostory (vstupy). V odůvodněných případech náklady na dopravu dítěte a doprovázející osoby ke kontaktu. Další náklady – osobní výdaje, cestovní výdaje, vzdělávání a supervize zaměstnanců, provozní výdaje, věcné výdaje.

Role sociálního pracovníka Jaká je role SP vůči dítěti? Jaká je role SP vůči žadatelům? Jaká je role SP vůči pěstounům? Jaká je role SP vůči rodinám dětí v PP? Jaká je role SP vůči třetím stranám (škola, zdravotníci, další odborníci)?

Role sociálního pracovníka Vyhledává děti Vyhledává osoby vhodné stát se pěstouny Vede spisovou dokumentaci Může se podílet na přípravě pěstounů a jejich dalším vzdělávání Uzavírá dohodu o výkonu pěstounské péče Vyhodnocuje situaci dítěte a sestavuje IPOD Doprovází pěstounskou rodinu a dítě Plánuje a realizuje kontakt dítěte v PP s rodinou Plánuje a pomáhá s odchodem dítěte z PP Poskytuje poradenství

Poradenství při řešení sociálních nebo psychických problémů, při řešení problémů souvisejících s péčí o dítě, zdravím dítěte a s výchovou dítěte, při zabezpečení péče o dítě se zdravotním postižením, v oblasti vzdělávání dítěte, při výběru a hodnocení možností další přípravy dítěte na budoucí povolání a při výběru vhodného zaměstnání, v oblasti nabídky kulturní, sportovní a jiné zájmové činnosti svěřeného dítěte, při uplatňování nároků osoby pečující nebo osoby v evidenci a svěřeného dítěte v oblasti nemocenského pojištění, důchodového pojištění, podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci, státní sociální podpory, dávek pomoci v hmotné nouzi, dávek pro osoby se zdravotním postižením, veřejného zdravotního pojištění a při uplatňování jiných nároků a pohledávek,

při využívání sociálních služeb, v období po přijetí dítěte do rodiny osoby pečující nebo osoby v evidenci, v období návratu svěřeného dítěte do původní rodiny, při přípravě svěřeného dítěte na odchod z náhradní rodinné péče a při zabezpečení bydlení pro svěřené dítě odcházející z náhradní rodinné péče, při poskytování pomoci dítěti při vyřizování úředních záležitostí, hledání zaměstnání, při hospodaření s finančními prostředky a řešení dalších otázek spojených se vstupem dítěte do samostatného života, při jednání s rodiči nebo jinými osobami blízkými dítěti a při udržování a rozvíjení kontaktů dítěte s rodiči nebo jinými osobami blízkými, při doplňování jejich odborných znalostí a dovedností.

Služby v NRP Služby poskytované OSPOD x kontrolní funkce Služby poskytované krajem – poradenství, kontrolní fce Služby NNO – doprovázení, vzdělávání, poradenství, respitní péče

Služby pro NRP Orgány nebo osoby pověřené k SPOD - dané zákonem – zprostředkování, příprava, doprovázení a poradenství Příspěvkové organizace krajů resp. měst – ped.psych. poradny, poradny pro rodinu , centra sociálních služeb, centra psychologické pomoci, krizová centra, SVP NNO např.: Asociace náhradních rodin Středisko náhradní rodinné péče Rozum a cit Natama Amalthea a další