Webinář na téma Transparentní obec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. prosince 2013 JUDr. Magdaléna Vopařilová, Ph.D.
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Vedení správního řízení
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Nástroje územního plánování
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Novela zákona o svobodném přístupu k informacím David Kotris ISSS Hradec Králové
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Evidence obyvatel Zderaz – Metodické školení.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Veřejnoprávní smlouvy
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Umisťování staveb.
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Další vnitrostátní předpisy
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Krajský úřad Zlínského kraje odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
GDPR a budoucí redakční praxe
Územní opatření o stavební uzávěře
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Webinář na téma Transparentní obec Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma Transparentní obec Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

JUDr. Jakub Blažek, advokát Transparentní obec - zpřístupňování informací vč. zákona o svobodném přístupu k informacím JUDr. Jakub Blažek, advokát

Právní předpisy Usnesení č. 2/1993 Sb., předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součástí ústavního pořádku České republiky (LZPS) zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (informační zákon) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (OZř) Zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv) Nařízení vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím (Nařízení vlády o zásadách stanovení úhrad) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů (zákon o ochraně osobních údajů) + obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Transparentní obec Ústavní základ – čl. 17 LZPS – povinnost orgánů ÚSC přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti, čl. 35 LZPS: Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů. Požadavek na transparentní hospodaření obce Dle § 35 OZř obec v samostatné působnosti uspokojuje potřeby informací občanů § 97 OZř stanovuje povinnost obce informovat občany o činnosti orgánů obce na zasedání zastupitelstva a dále jiným vhodným způsobem v místě obvyklým Důležitou povinností zajišťující informace občanům je také povinnost zveřejňovat záměry dispozic s hmotnou nemovitou věcí podle § 39 Ozř Dále je povinností obce zveřejňovat veřejnoprávní smlouvy podle § 66c OZř

Poskytování informací podle informačního zákona

Poskytování informací podle informačního zákona Obce, jakožto územně samosprávné celky mají povinnost poskytovat informace podle informačního zákona - § 2 odst. 1 informačního zákona Povinnost se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí nebo vytváření nových informací V tomto zákoně rozlišujeme poskytování informací Na žádost - § 4a informačního zákona Povinné zveřejňování informací- § 5 odst. 1 informačního zákona Dobrovolné zveřejňovaní informací - § 5 odst. 7 informačního zákona Povinnost poskytovat různé informace může být stanovena i v jiném zákonu (kde může být upraven i postup pro toto poskytování) nebo naopak může být stanoveno, že některé informace nelze poskytnout

Žádosti podle informačního zákona

Žádost Žádost – ústní nebo písemná, možnost i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací Pokud žadatele neuspokojí ústní odpověď musí podat žádost písemnou (i elektronickou) Písemná žádost Musí být zřejmé komu je určena (označení povinného subjektu), a že se žadatel domáhá poskytnutí informace podle informačního zákona FO musí uvést jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu (bydliště) a adresu pro doručování, pokud se neshoduje PO musí uvést název, číslo IČ, adresu sídla a adresu pro doručování, pokud se neshoduje) Pokud žádost neobsahuje označení povinného subjektu, označení že se jedná o žádost ve smyslu informačního zákona a adresu pro doručování  pokud není splněno, nejedná se o žádost dle informačního zákona Elektronicky doručovaná žádost musí být podána pomocí elektronické adresy podatelny (je-li zveřejněna, jinak jakákoliv elektronická adresa podatelny) – pokud se tak nestane  nejedná se o žádost podle informačního zákona Pokud elektronická adresa podatelny není uvedena je možné doručit žádost prostřednictvím jakékoliv elektronické adresy povinného subjektu

Postup při vyřizování žádosti Tři možnosti, jak postupovat Žádosti vyhovět a informaci poskytnout Odložit žádost Vydat rozhodnutí o odmítnutí Na veškerý postup podle tohoto zákona se použijí ustanovení správního řádu o základních zásadách, ochraně před nečinností a určení nadřízeného orgánu Pokud není stanoveno jinak, ustanovení správního řádu se použijí na rozhodnutí o odmítnutí žádosti, odvolací řízení a v řízení o stížnosti a pro počítání lhůt, doručování a náklady řízení

Postup při vyřizování žádosti – poskytnutí informace Požadovanou informaci je nutno poskytnout do 15 dnů ode dne přijetí žádosti - § 14 informačního zákona Prodloužit lze maximálně o 10 dnů Žadatele je nutno prokazatelně (informovat i o důvodech) – před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace ze závažných důvodů Vyhledávání nebo sběr informací v jiných úřadovnách Vyhledávání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací Konzultace s jiným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí Možnost žadatele odkázat na již zveřejněnou informaci - § 6 informačního zákona Závažné důvody: Vyhledávání nebo sběr informací v jiných úřadovnách Vyhledávání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací Konzultace s jiným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí

Licenční a podlicenční smlouvy Informace, která je předmětem autorskoprávní ochrany se poskytuje na základě licenční nebo podlicenční smlouvy, pokud povinný subjekt vykonává majetková práva a jejich rozsah rozšiřování či zveřejňování umožňuje - § 14a informačního zákona nelze poskytnout pouze informaci, pokud by tím došlo k porušení ochrany tohoto práva nebo při specifických případech, kdy informace je v držení subjektů vyjmenovaných v §11 odst. 5 informačního zákona Odměna za oprávnění informaci užít nesmí být vyšší než úhrada nákladů, nestanoví-li licenční smlouva jinak (na základě které obec toto právo získala) Poskytnutí musí umožňovat další užití informace žadatelem Licence se poskytuje jako nevýhradní – výhradní pouze pokud je to nezbytné a je to ve veřejném zájmu Povinnost zveřejnit vzor licenční smlouvy, která může být použita jako návrh (způsobem umožňujícím dálkový přístup § 11 Další omezení práva na informace (5) Povinný subjekt neposkytne informaci, která je předmětem ochrany práva autorského2b), je-li v držení a) provozovatelů rozhlasového nebo televizního vysílání, kteří toto vysílání provozují na základě zvláštních právních předpisů13a), b) škol a školských zařízení, které jsou součástí vzdělávací soustavy podle školského zákona13b) a podle zákona o vysokých školách13c), c) Akademie věd České republiky a dalších veřejných institucí, které jsou příjemci nebo spolupříjemci podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje13d), nebo d) kulturních institucí hospodařících s veřejnými prostředky, jako jsou divadla, orchestry a další umělecké soubory, s výjimkou knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona2a) a muzeí a galerií poskytujících standardizované veřejné služby19). Poskytování těchto informací v souladu se zvláštními předpisy tím není dotčeno.

Zveřejňování informace poskytnuté na žádost Do 15 dnů je nutné informaci poskytnutou na žádost zveřejnit též způsobem umožňující dálkový přístup Ve volném formátu (např. PDF, nikoliv doc – stanovisko MVČR) Ve všech formátech, ve kterých byla vytvořena Nutnost dbát na ochranu osobních údajů jak žadatele, tak osob, jichž se poskytnutá informace týká (nutnost anonymizovat) U některých informací (informací v jiné, než elektronické podobě, mimořádně rozsáhlých informací, informací poskytnutých sdílením dat a informaci, která se v průběhu času mění) je nutné zveřejnit pouze doprovodnou informaci s jejím obsahem

Odložení žádosti Pokud žádost neobsahuje dostatek informací a tento nedostatek brání postupu v řízení Je nutné vyzvat k doplnění (do 7 dnů ode dne podání žádosti) – pokud není doplněno do 30 dnů ode dne doručení výzvy  odložení žádosti Pokud se požadované informace nevztahují k působnosti S odůvodněním se sdělí žadateli do 7 dnů (ode dne doručení žádosti) Pokud není do 60 dnů ode dne oznámení zaplacena náhrada nákladů za poskytnutí informace Nevydává se samostatné rozhodnutí

Odmítnutí žádosti Pokud je žádost nesrozumitelná nebo požadovaná informace neurčitá Je nutno vyzvat žadatele k upřesnění žádosti (do 7 dnů od doručení), pokud není do 30 dnů ode dne doručení výzvy upřesněno  odmítnutí žádosti Z důvodů, že obec požadovanou informaci poskytnout nemůže podle zákona Utajované informace, rozpor s předpisy o ochraně OÚ, ochrana obchodního tajemství, důvěrnost majetkových poměrů, nové informace vzniklé při přípravě rozhodnutí (do doby kdy je příprava ukončena rozhodnutím), informace vztahující se k vnitřním pokynům a personálním předpisům a další – stanoveno v § 7 – 11 informačního zákona, ale může být stanoveno i v jiných zákonech (např. zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení) Naopak informace o příjemcích veřejných prostředků poskytnout lze (nikoliv sociální dávky) omezení trvá pouze po dobu trvání důvodů Pokud se ochrana vztahuje pouze na část informace, musí být zbývající část informace poskytnuta – např. anonymizovaná - § 12 informačního zákona § 11 Další omezení práva na informace (1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud: a) se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu, b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím, nebo c) jde o informaci poskytnutou Organizací Severoatlantické smlouvy nebo Evropskou unií, která je v zájmu bezpečnosti státu, veřejné bezpečnosti nebo ochrany práv třetích osob chráněna uvedenými původci označením "NATO UNCLASSIFIED" nebo "LIMITE" a v České republice je toto označení respektováno z důvodů plnění povinností vyplývajících pro Českou republiku z jejího členství v Organizaci Severoatlantické smlouvy nebo Evropské unii, pokud původce nedal k poskytnutí souhlas8a). (2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud: a) jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí, b) ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona9) a v předem stanovených pravidelných obdobích až do nejbližšího následujícího období, c) by tím byla porušena ochrana práv třetích osob k předmětu práva autorského nebo práv souvisejících s právem autorským (dále jen „právo autorské“)2b), nebo d) jde o informaci, která se týká stability finančního systému18). (3) Informace, které získal povinný subjekt od třetí osoby při plnění úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu11), podle kterého se na ně vztahuje povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, se neposkytují. Povinný subjekt poskytne pouze ty informace, které při plnění těchto úkolů vznikly jeho činností. (4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o a) probíhajícím trestním řízení, b) rozhodovací činnosti soudů s výjimkou rozsudků, c) plnění úkolů zpravodajských služeb,12) d) přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího kontrolního úřadu, e) činnosti Finančního analytického úřadu podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo podle zákona o provádění mezinárodních sankcí, f) činnosti České národní banky v souvislosti s vedením centrální evidence účtů. Ustanovení zvláštních zákonů13) o poskytování informací v uvedených oblastech tím nejsou dotčena. (5) Povinný subjekt neposkytne informaci, která je předmětem ochrany práva autorského2b), je-li v držení a) provozovatelů rozhlasového nebo televizního vysílání, kteří toto vysílání provozují na základě zvláštních právních předpisů13a), b) škol a školských zařízení, které jsou součástí vzdělávací soustavy podle školského zákona13b) a podle zákona o vysokých školách13c), c) Akademie věd České republiky a dalších veřejných institucí, které jsou příjemci nebo spolupříjemci podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků podle zákona o podpoře výzkumu a vývoje13d), nebo d) kulturních institucí hospodařících s veřejnými prostředky, jako jsou divadla, orchestry a další umělecké soubory, s výjimkou knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona2a) a muzeí a galerií poskytujících standardizované veřejné služby19). Poskytování těchto informací v souladu se zvláštními předpisy tím není dotčeno. (6) Povinný subjekt neposkytne informaci o činnosti orgánů činných v trestním řízení, včetně informací ze spisů, a to i spisů, v nichž nebylo zahájeno trestní řízení, dokumentů, materiálů a zpráv o postupu při prověřování oznámení, které vznikly činností těchto orgánů při ochraně bezpečnosti osob, majetku a veřejného pořádku, předcházení trestné činnosti a při plnění úkolů podle trestního řádu, pokud by se tím ohrozila práva třetích osob anebo schopnost orgánů činných v trestním řízení předcházet trestné činnosti, vyhledávat nebo odhalovat trestnou činnost nebo stíhat trestné činy nebo zajišťovat bezpečnost České republiky. Ustanovení jiných zákonů o poskytování informací tím nejsou dotčena13e).

Odmítnutí žádosti - rozhodnutí O odmítnutí se vydává rozhodnutí o odmítnutí žádosti I pokud se jen z části nevyhoví (rozhodnutí o odmítnutí části žádosti) – v tomto případě ovšem poskytne v té části, která není omezena proti tomuto rozhodnutí je možné podat odvolání Použijí se ustanovení správního řádu Do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí k subjektu, který rozhodnutí vydal Subjekt, který rozhodnutí vydal do 15 dnů ode dne doručení odvolání předloží toto odvolání se spisovým materiálem nadřízenému orgánu (krajskému úřadu) Soudní přezkum – soud může rozhodnut o odvolání zrušit a nařídit povinnému subjektu poskytnout informaci

Stížnost Na postup při vyřizování žádosti může žadatel podat stížnost Písemně i ústně – pokud ústně a nelze hned vyřídit – sepíše se písemný záznam Rozhoduje nadřízený subjekt (krajský úřad) – do 7 dnů ode dne doručení předá povinný subjekt spisový materiál se stížností Povinný subjekt může stížnosti sám vyhovět/vydat rozhodnutí o odmítnutí žádosti o informace Je možné podat stížnost, při Nesouhlasu s odkazem na již zveřejněnou informaci Uplynutí lhůt a neposkytnutí informace Částečném odmítnutí Nesouhlasu s výší úhrady nákladů

Hrazení nákladů Za poskytnutí informace je možné žádat úhradu ve výši maximálně hotových výdajů (pořízení kopie, opatření nosičů dat, odeslání informací) Pokud je vyhledávání mimořádně rozsáhle – lze požadovat úhradu Požadavek na poskytnutí úhrady nákladů je nutné písemně oznámit žadateli, včetně výše úhrady, před poskytnutím informace Oznámení musí obsahovat na základě jakých skutečností byla výše vyčíslena součástí musí být také poučení o možnosti podat stížnost, včetně lhůty a uvést, u jakého subjektu se podává a kdo bude o stížnosti rozhodovat Při neoznámení ztrácí povinný subjekt nárok na úhradu nákladů Poskytnutí informace, za které je žádána úhrada je na tuto úhradu vázáno – nebude poskytnuta, dokud úhrada nebude zaplacena Nařízení vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím (Nařízení vlády o zásadách stanovení úhrad)

Výše úhrady nákladů - sazebník Nařízení vlády o zásadách stanovení úhrad předepisuje povinnému subjektu vydat sazebník výše úhrad nákladů za poskytnutí informací V sazebníku je třeba stanovit sazby, pro potřeby určení výše úhrady, a to na základě aktuálních nákladů (druh a způsob kopírování, pořizovací cena nosiče, cena poštovní přepravy atd.) Pokud je to možné, stanoví se cena na základě jednotkových sazeb V sazebníku lze stanovit i to, že do určité částky se úhrada nepožaduje nebo další případy, kdy nebude úhrada požadována Sazebník se vydává na dobu účetního období

Povinně zveřejňované informace podle informačního zákona

Povinné zveřejňování informací § 5 informačního zákona stanoví povinnost každého povinného subjektu (tedy i obce) zveřejnit určité informace na místě, které je všeobecně přístupné (nejčastěji tedy úřední deska obce, informační deska obecního úřadu, internet atd.) + umožnit pořízení kopie (bez nutnosti součinnosti obce, bez vyžádání) Informace zveřejněné fyzicky je nutné zveřejnit i způsobem umožňující dálkový přístup (strukturu stanovuje vyhláška č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňující dálkový přístup) – strukturu je třeba zachovat a vše vyplnit (i pokud obec údaje nemá – je třeba výslovně uvést)

Povinně zveřejňované informace § 5 odst. 1 informačního zákona – stanoví povinně zveřejňované informace a) důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost, b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob, c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a označení příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat, d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat, e) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí, f) sazebník úhrad za poskytování informací, g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací (§ 18), h) výhradní licence poskytnuté podle § 14a odst. 4, i) usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad vydaná podle § 16a odst. 7, j) elektronickou adresu podatelny. Zvláštní zákon může stanovit další povinně zveřejňované informace

Povinné zveřejňování informací Právní předpisy a seznamy hlavních dokumentů obce (zejm. rozpočet, povodňový plán, rozpočtový výhled, program rozvoje) Nutnost zpřístupnit tak, aby si každý mohl pořídit opis, kopii nebo výpis Ve svém sídle, v úředních hodinách, se součinností úřední osoby Vztahuje se povinnost umožnit dálkový přístup – v případě právních předpisů postačí odkaz Je nutné informace zveřejňovat ve všech formátech a jazycích, ve kterých byly vytvořeny Jeden z formátů musí být volně přístupný (např. PDF), je-li to možné též ve strojově čitelné formě (např. RDF)

Výroční zpráva Obec musí vždy do 1. 3. následujícího roku zveřejnit výroční zprávu za předcházející rok o činnosti v oblasti poskytování informací podle informačního zákona - § 18 informačního zákona Obsah: Počet žádostí, vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádost, odvolání, stížností (+ důvody jejich podání, stručný popis průběhu vyřízení), počet poskytnutých výhradních licencí, včetně odůvodnění nezbytnosti poskytnutí Opis podstatných částí rozsudků a přehled výdajů vynaložených za soudní řízení Další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona Je nutné uvést i to, že údaje evidovány nebyly

Dobrovolně zveřejňované informace

Dobrovolné zveřejňování informací Podle § 5 odst. 7 informačního zákona lze zveřejnit i informace, které nemusí být zveřejňovány povinně Lze zveřejnit veškeré informace, s výjimkou těch, které jsou omezeny v informačním zákoně (tedy všechny informace, které může poskytnout na žádost) Je ovšem třeba opět odstranit všechny části, které by mohly být na překážku zveřejnění (obchodní tajemství, osobní údaje, ochrana osobnosti,…) Je možné odstranit i některé další části např. dokumentů –pokud se to zdá obci vhodné – není poté ovšem možné odkázat žadatele na již zveřejněnou informaci Vhodné je též u dokumentu popř. uvést, že se jedná a zkrácenou či upravenou verzi Je nutné informace zveřejňovat ve všech formátech a jazycích, ve kterých byly vytvořeny Jeden z formátů musí být volně přístupný (např. PDF), je-li to možné též ve strojově čitelné formě (např. RDF) http://www.mvcr.cz/clanek/registr-smluv.aspx?q=Y2hudW09OQ%3d%3d

Registr smluv

Uveřejňování smluv v registru smluv Na ÚSC dopadají povinnosti vyplývající ze zákona o registru smluv, ale nedopadají na obce, které nevykonávají rozšířenou působnost (ani touto obcí zřízené příspěvkové organizace nebo PO v nichž má taková obec většinovou účast) Uveřejňují se soukromoprávní smlouvy a smlouvy o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci (v případě, že alespoň jednou stranou je povinný subjekt) – písemně nebo jiným způsobem umožňující uveřejnění Povinný subjekt nebo smluvní strana zašle smlouvu správci registru (bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od uzavření) Zasílá se smlouva v otevřeném a strojově čitelném formátu a metadata (identifikace smluvních stran, vymezení předmětu smlouvy, cena, hodnota předmětu, datum uzavření)

Důsledky uveřejňování smluv v registru smluv Pokud se na smlouvu vztahuje povinnost uveřejnění – nabývá účinnosti až uveřejněním Pokud není smlouva, na kterou dopadá povinnost uveřejnění, uveřejněna do 3 měsíců od uzavření  je zrušena od počátku Uveřejněnou smlouvu lze opravit, popř. doplnit, pokud byla uveřejněna jen část smlouvy Neuveřejňují se smlouvy uzavřené před 1. 7. 2016

Výjimky z uveřejňování smluv Smlouvy uzavřené s FO mimo rámec její podnikatelské činnosti Technická předloha, návod, výkres, projektová dokumentace,… Smlouva, jestliže výše hodnoty jejího předmětu je 50.000,- Kč nebo nižší (bez DPH) Smlouva uzavřená s autorem nebo výkonným umělcem v souvislosti s autorským dílem nebo uměleckým výkonem Smlouva o poskytování a úhradě zdravotnických služeb hrazených z veřejného pojištění Neuveřejňují se informace, které nelze poskytnout podle informačního zákona – znečitelnění, anonymizace

Konkrétní případy

Zveřejňování zápisů z jednání orgánů obce Obec nemá povinnost zveřejňovat zápisy, ani usnesení z jednání orgánů obce (zastupitelstva, rady) Jedná se o možnost, kterou dává § 5 odst. 7 informačního zákona – možnost zveřejnit další informací – jedná se o dobrovolné zveřejňování informací Je třeba se řídit výjimkami stanovenými zákonem (potřeba anonymizace, znečitelnění – osobní údaje, obchodní tajemství atd.)

Nahlížení do zápisů a usnesení Občan obce starší 18 let, FO starší 18 let, která vlastní v obci nemovitost a cizí státní příslušník starší 18 let, který je v obci hlášen k trvalému pobytu (za podmínky, že tak stanoví mezinárodní smlouva) je oprávněn nahlížet a pořizovat si výpisy z: Rozpočtu obce, závěrečného účtu obce Usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva Usnesení rady, výborů zastupitelstva a komisí rady V případě těchto subjektů je nutné nechat je nahlédnout do dokumentů v nepozměněné formě - neanonymizovat

Poskytování zápisů na základě žádosti podle informačního zákona Každý může požadovat poskytnutí zápisu z jednání orgánu obce podle informačního zákona V takovém případě je ovšem nutné dokument anonymizovat popř. znečitelnit, aby odpovídal požadavkům informačního zákona na požadované informace Dle judikatury Nejvyššího správního soudu je povinností obce poskytnout i zápis z jednání rady obce i přes to, že jednání rady není veřejné

Veřejnost na jednání orgánů Jednání zastupitelstva obce je vždy veřejné – neexistuje výjimka – pokud by jednání nebylo veřejné, nejednalo by se o jednání zastupitelstva a nemohla by být projevována vůle zastupitelstva jako orgánu Jednání rady je naopak zásadně neveřejné, rada obce může k jednotlivým bodům přizvat člena zastupitelstva nebo jiné osoby Neznamená to ovšem, že by výstupy z jednání rady obce byla tajná – viz nutnost zaslat informace podle informačního zákona, není stanovena povinnost mlčenlivosti

Záznam z jednání orgánu Při pořizování záznamu a případném zveřejnění je třeba splnit jak povinnosti na poli ochraně osobních údajů, tak ochrany osobnosti Ochrana osobnosti K záznamu osob, které vystupují ve věci veřejného zájmu (zastupitelé, osoby vyjadřující se k probírané věci) není třeba souhlas – zákonná licence Ostatní osoby – k záznamu je třeba souhlas těchto osob Ochrana osobních údajů Je třeba splnit povinnosti na poli ochrany osobních údajů (viz předchozí webinář) – označení prostoru nahrávání, účel nahrávání a další povinnosti Anonymizace osobních údajů třetích osob

Právo na informace o životním prostředí speciální úprava vůči informačnímu zákonu v zákonu o právu na informace o životním prostředí Obce jsou povinným subjektem podle tohoto zákona – v rozsahu své působnosti na poli ochrany životního prostředí Žadatel může navrhnout formu poskytnutí informace Delší lhůta pro poskytnutí informace – 30 dnů (nejvýše 60 dnů) Nelze žádat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací Podle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny mají občanská sdružení možnost požadovat po příslušných orgánech (tedy i obcích – např. kácení dřevin), aby byly předem informovány o zamýšlených zásazích a správních řízeních, v nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody

Poskytování informací o platu zaměstnanců Podle nálezu ústavního soudu IV. ÚS 1378/16 lze odmítnout vyžádané informace o platu a odměně zaměstnance pokud nejsou splněny tyto podmínky: Účelem vyžádání je přispět k diskuzi o věcech veřejného zájmu Informace samotná se týká veřejného zájmu Žadatel plní úkoly dozoru veřejnost („společenský hlídací pes“) Informace existuje a je dostupná Ústavní soud aplikuje test proporcionality – požadavek přiměřenosti – povinný subjekt musí v každém případě posuzovat výše uvedená kritéria

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00