Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „UZAVÍRÁNÍ SMLUV – FORMA, ZÁMĚRY, SCHVALOVÁNÍ V ORGÁNECH OBCE, ZMĚNY SMLUV“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.
JUDr. Jakub Blažek, advokát UZAVÍRÁNÍ SMLUV OBCÍ JUDr. Jakub Blažek, advokát 2
Právní předpisy Zákon č. 182/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
Obecné principy občanského zákoníku Pacta sunt servanda In favor negotii Na jednání se pohlíží spíše jako na platné Proto upřednostňována relativní neplatnost před absolutní Dobrá víra se předpokládá Nelze těžit z protiprávního činu Zásada legální licence (velká dispozitivnost právní úpravy) Výjimky: ujednání porušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnost Ochrana slabší smluvní strany (spotřebitel, nájemce bytu, adhezní smlouvy) – nelze se odchýlit v neprospěch
Uzavírání smluv podle občanského zákoníku Oferta S náležitostmi smlouvy a vůlí být ze smlouvy vázán § 1732 občanského zákoníku Neodvolatelná § 1736 Odvolání § 1738 Zrušení § 1737 Akceptace Lhůta Ústně § 1734 Vůči nepřítomné osobě § 1735 X nová oferta § 1740 odst. 2 Nepatrná odchylka § 1740 odst. 3 Zrušení § 1742
Typy smluv v občanském zákoníku Pojmenované Darování, koupě, výprosa, výpůjčka, zápůjčka, nájem, pacht, úvěr, atd. Náležitosti stanoveny v jednotlivých paragrafech občanského zákoníku Nepojmenované § 1746 odst. 2 Použije se úprava, která je nejbližší Smlouva o smlouvě budoucí § 1785 nn. Náležitosti: závazek alespoň jedné strany uzavřít po vyzvání v ujednané lhůtě (1 rok) smlouvu, vymezení obsahu budoucí smlouvy
Specifika uzavírání smluv obcí Záměry § 39 odst. 1 obecního zřízení Cena obvyklá § 39 odst. 2 Schvalování orgánem obce § 85, § 102
Záměr Nutnost zveřejnění po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu nebo způsobem v místě obvyklým, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky V případě nezveřejnění, je právní jednání absolutně neplatné Schvaluje zastupitelstvo obce či rada (ve zbytkové působnosti, která není vyhrazena zastupitelstvu)
Záměry vyžadující zveřejnění Prodej, směna, darování, pronájem, pacht, výpůjčka, právo stavby, výprosa Zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce (nově od 1.7.2016 povinnost) Změny závazků v podstatných náležitostech (změna kupní ceny, osoby, převod nájmu prostor k podnikání) Záměr u smlouvy o budoucí smlouvě – povinnost zveřejnit záměr Záměr u předkupního práva – povinnost zveřejnit záměru Výjimka: byty, hrobová místa, krátkodobé nájmy a smluvní vztahy s PO zřízenými obcí Při nejistotě je lépe záměr zveřejnit a vyhnout se tak neplatnosti
Závaznost zveřejněného záměru Projev vůle, ale nikoli ve smyslu občanského zákoníku (nejedná se tedy o občanskoprávní ofertu) Obec není povinna záměr realizovat Vázanost obce podmínkami uvedenými v záměru Lhůta pro podávání nabídek, kupní cena apod. Problematika „adresného záměru“ Lze zveřejnit, ostatní však mají právo podávat nabídky, pokud obec vyhodnotí jinou nabídku jako nejlepší, musí zveřejnit nový záměr Dotčenou osobu identifikovat pouze iniciálami jejími a jejího bydliště
Povinnosti při uzavírání smluv IV. ÚS 1167/11 : povinnost rovného, nediskriminačního a transparentního přístupu ke všem zájemcům o čerpání z veřejných prostředků rovné zacházení např. při prodeji bytů, či vestaveb, při zadávání veřejných zakázek, při poskytování dotací Fiduciární povinnost spravovat majetek Loajalita – hájit zájmy obce, státu, povinnost péče (řádného hospodáře), povinnost chránit majetek zaměstnavatele, státu Rozdíl oproti obchodním korporacím v případě obcí, státu (případ IT zakázky na ministerstvu a skutečný zájem státu) Zahrnuje povinnost opatřit si odbornou péči – rozdíl ústřední orgán státní správy x malá obec x statutární město – 5 Tdo 848/2010 – laické osoby se spolehly na radu advokáta
Cena obvyklá Cena obvyklá – stanovena porovnáním, nikoliv cena vyhlášková – problematika znaleckých posudků Odchylku je nutné zdůvodnit, bez odůvodnění je jednání neplatné Nepředepsána forma ani obsah, může být součástí rozhodnutí orgánu obce/smlouvy/jinak prokazatelně zaznamenané Důvodem pro odchylku je jiný než ekonomický profit pro obec (narovnání sousedských vztahů, zvýšení obydlenosti obce, zvýšení atraktivity obce, úspora financí)
Schvalování orgánem obce Působnost k uzavírání smluv má zastupitelstvo, rada pouze ve zbytkových oblastech, které nejsou vyhrazeny zastupitelstvu (ke starostovi viz dále) Zrušení rozhodnutí orgánu obce – předsmluvní odpovědnost Nemusí být schváleno doslovné znění smlouvy, ale podstatné náležitosti; více není na škodu Doložka platnosti úkonu (§ 41) Bez doložky neznamená neplatnost X bez schválení orgánem obce však ano (nelze zhojit!)
§ 85 obecního zřízení – majetkoprávní úkony Zastupitelstvu obce je dále vyhrazeno rozhodování o těchto právních jednáních: a) nabytí a převod hmotných nemovitých věcí včetně vydání nemovitostí podle zvláštních zákonů, s výjimkou inženýrských sítí a pozemních komunikací, převod bytů a nebytových prostorů z majetku obce, b) poskytování věcných darů v hodnotě nad 20 000 Kč a peněžitých darů ve výši nad 20 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce, c) poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 50 000 Kč v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, d) uzavření smlouvy o společnosti a poskytování majetkových hodnot podle smlouvy o společnosti, jejíž je obec společníkem, e) peněžité i nepeněžité vklady do právnických osob, f) vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 20 000 Kč, g) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 20 000 Kč, h) dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců, i) postoupení pohledávky vyšší než 20 000 Kč, j) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo zápůjčky, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a smlouvy o společnosti, k) zastavení nemovitých věcí , l) vydání komunálních dluhopisů, m) nabytí a převod práva stavby a smluvní zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce, n) zpeněžení hmotné nemovité věci ve vlastnictví obce nebo práva stavby ve veřejné dražbě a nabytí hmotné nemovité věci nebo práva stavby obcí v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo jiným obdobným způsobem; tuto pravomoc může zastupitelstvo obce zcela nebo zčásti svěřit radě obce nebo starostovi.
Starosta obce Zastupuje obec navenek (§ 103 nn.), podepisuje všechny uzavírané smlouvy, ale nerozhoduje o jejich uzavření V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady – rozdělení pravomocí mezi zastupitelstvo a starostu (§ 102 odst. 4), ve zbytkových oblastech je ideální nastavit finanční limit, nad nějž rozhoduje výhradně zastupitelstvo Důsledky překročení pravomocí Trestněprávní odpovědnost Politická odpovědnost Občanskoprávní odpovědnost – náhrada škody Co dělat, když s rozhodnutím zastupitelstva nesouhlasím?
DĚKUJI ZA POZORNOST
Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00 17