Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor výukového materiálu:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Dýchací soustava2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu:
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Dýchací systém Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Dýchací soustava.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ČLOVĚK SRDCE - PLÍCE VY_32_INOVACE_II-C-11.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Prezentace – výklad učiva
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_PRIMA_PECE_03 Fyziologické funkce – dech Téma sady: Přímá péče a osobní asistence Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: červenec 2013 Anotace: Dech, hodnocení dechu, pravidelnost, frekvence, kvalita dechu Metodický obsah: Výklad nového učiva, opakování učiva

Fyziologické funkce – dech Dýchání je základní životní potřeba, kterou organizmus získává, spotřebovává kyslík a vylučuje oxid uhličitý. Všechny životní procesy souvisejí s okysličováním. Obr. č. 1 – Plíce

Fyziologické funkce – dech Dech lze ovládat vůlí - lze jím zlepšit psychický stavy (rozrušení, obavy, strach) – klidně dýchat nosem, soustředěně sledovat pohyby břicha, hrudníku a prodloužit dobu výdechu a nádechu. .

Fyziologické funkce – dech Hodnocení dechu Sledujeme: 1) RYTMIČNOST, PRAVIDELNOST 2) RYCHLOST (FREKVENCE) DECHU 3) KVALITA DECHU (JAKOST) Obr. č. 2 – Poslech dechu

Fyziologické funkce – dech Rytmičnost, pravidelnost Nádech i výdech v pravidelných intervalech = dýchání pravidelné. Hluboké dýchání střídané s povrchním = dýchání nepravidelné. Zástava dechu = apnoe. Obr. č. 3 – Umělé dýchání

Fyziologické funkce – dech Rychlost (frekvence) dechu = počet dechů za minutu Vychází z normálních hodnot: novorozenec 55/min kojenec 25/min dítě ve věku deset let 20/min dospělý 14 – 18/min. Obr. č. 4 - Problémy s dechem řešené inhalátorem

Fyziologické funkce – dech Kvalita dechu, jakost Normální dech ve dne téměř neslyšitelný, ve spánku a při námaze se slyšitelnost zvýší, po zklidnění se ztlumí. Obtížné a hlučné dýchání = dyspnoe – při chronickém onemocnění plic, průdušek, srdce a poruchách látkové výměny. Obr. č. 5 - Problémy s dechem řešené inhalátorem

Fyziologické funkce – dech Kvalita dechu, jakost Povrchní dýchání = hypoventilace Hluboké dýchání = hyperventilace Záznam dechu Získané informace se zapisují např. D = 14/min plus poznámka o jakosti dechu (sípavý, nepravidelný, hlučný, hluboký atd.).

Fyziologické funkce – dech Hodnocení dechu Nesnadné - dech zajišťují příčně pruhované svaly, které můžeme ovládat vůlí. Množství dechu se počítá zdvihem hrudníku a břicha - u kojence ve spánku - u dospělých - předstírat měření tepu a přitom sledovat dech. Jakost dechu (hrčení, pískání, hlasitost) zjišťujeme sluchem.

Fyziologické funkce – dech Dýchací cesty Nosní dutina Strop dutiny nosní Nosohltan Hrtan Průdušnice - 2 průdušky (bronchy) - bronchyální strom - průdušinky (bronchyoly) – plicní sklípky (alveoly). Obr. č. 6 – Plíce, plicní sklípky

Fyziologické funkce – dech Opakování nového učiva Co sledujeme při hodnocení dechu? - rytmičnost, pravidelnost, frekvenci, kvalitu Vysvětlete význam slov apnoe a dyspnoe. - apnoe = zástava dechu, dyspnoe = obtížné, hlučné dýchání Jaký je přibližně počet dechů za minutu u novorozence? - kolem 55

Fyziologické funkce – dech Opakování nového učiva pokuste se popsat dýchací soustavu člověka podle obrázku Obr. č. 7 – Dýchací cesty

Fyziologické funkce – dech Opakování nového učiva Řešení. dutina nosní hltan hrtan průdušnice průdušky Obr. č. 7 plíce

Použitá literatura a zdroje NOVÁKOVÁ, R. Pečovatelství I. Praha: Triton. 2008. ISBN 978-80-7387-085-0 HŮSKOVÁ, J., KAŠNÁ, P. Ošetřovatelství – ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty, pracovní sešit II/2.díl. Praha: Grada Publishink, a.s. 2009. ISBN 978-80-247- 2854-4

Použitá literatura a zdroje Obrazové zdroje: 1., 3., 4., 5. Microsoft obrázková sada 2. PÖLLÖ. Wikimedia.org [online]. [cit. 19.7.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Breath_sounds_breathing_auscultation_of_lungs_with_stethoscope.jpg  6. AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia.org [online]. [cit. 19.7.2013]. Dostupný na:WWW:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Illu_bronchi_lungs.jpg 7. AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.org [online]. [cit. 19.7.2013]. Dostupný na:WWW:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Respiratory_system_complete_en.svg 

Autor: Bc. Martina Jeřábková Název díla: Fyziologické funkce - dech Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název díla: Fyziologické funkce - dech Datum vzniku: červenec 2013 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému právu, prezentace je autorským dílem.