* 16. 7. 1996 Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál pro 6.ročník
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
Výukový materiál pro 8.ročník
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Čísla kolem nás Martin Panáček Michal Pavlínek.
Početní výkony s celými čísly: násobení
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Násobení čísly 10 a 100 VY_32_Inovace_14TK-1 Mgr
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
Násobení desetinných čísel
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Rovnice s absolutními hodnotami
12 CELÁ ČÍSLA.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Početní výkony s celými čísly: násobení
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Sčítání a odčítání racionálních čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Matematika – 7.ročník Mnohočleny VY_32_INOVACE_
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Desetinná čísla 6. ročník ZŠ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *

Opačná čísla k přirozeným číslům Celá čísla Záporná čísla Kladná čísla -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Opačná čísla k přirozeným číslům Přirozená čísla Celá čísla jsou čísla přirozená, čísla k nim opačná a nula. Celá čísla jsou čísla přirozená, Celá čísla jsou čísla přirozená, čísla k nim opačná Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla, vlevo od nuly celá záporná čísla. Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla,

Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod.

Absolutní hodnota −𝟔 =𝟔 𝟔 =𝟔 Značí se 𝒙. Platí: −𝒙 = 𝒙 =𝒙 Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. -11 -10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 −𝟔 =𝟔 𝟔 =𝟔 𝟔 𝒄𝒎 𝟔 𝒄𝒎 Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula. Značí se 𝒙. Platí: −𝒙 = 𝒙 =𝒙 t𝐣. −𝟔 = 𝟔 =𝟔 𝟎 = 𝟎

Čísla mají stejná znaménka Násobení celých čísel Čísla mají stejná znaménka + 3 ∙ +𝟓 + 5 = + 𝟏𝟓 − 3 ∙ +𝟓 − 5 = + 𝟏𝟓 Znaménka plus obvykle do příkladu nezapisujeme. Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že vynásobíme absolutní hodnoty čísel a ve výsledku napíšeme znaménko + (nebo nenapíšeme žádné znaménko).

Čísla mají různá znaménka Násobení celých čísel Čísla mají různá znaménka + 3 ∙ +𝟓 − 5 = − 𝟏𝟓 − 3 ∙ +𝟓 + 5 = − 𝟏𝟓 Znaménka plus obvykle do příkladu nezapisujeme. Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že vynásobíme absolutní hodnoty čísel a ve výsledku napíšeme znaménko −.

+ ∙ + = + − ∙ − = + + ∙ − = − − ∙ + = − Násobení celých čísel Násobíme-li dvě čísla se stejnými znaménky, výsledek je kladný. Násobíme-li dvě čísla s různými znaménky, výsledek je záporný.

Násobení celých čísel −𝟑𝟐 𝟑𝟓 −𝟒𝟒 𝟏𝟓 −𝟕𝟎 −𝟐𝟖 −𝟒𝟗 𝟐𝟕 −𝟐𝟎 −𝟕𝟔 𝟔𝟑 −𝟏𝟖 Vypočtěte: 𝟒∙(−𝟕)= −𝟗∙(−𝟕)= −𝟒∙(+𝟓)= −𝟖∙𝟒= +𝟑∙𝟗= 𝟗∙(−𝟐)= −𝟓∙(−𝟑)= 𝟒∙(−𝟏𝟏)= 𝟒∙(−𝟏𝟗)= −𝟕∙𝟕= +𝟓∙(+𝟕)= 𝟏𝟒∙(−𝟓)=

Násobení většího množství celých čísel Násobení celých čísel Násobení většího množství celých čísel −𝟑∙(+𝟐)∙𝟓∙(−𝟏)∙𝟒∙(−𝟔)= − 𝟕𝟐𝟎 −𝟓∙(−𝟑)∙𝟒∙(−𝟐)∙𝟔∙(−𝟏)= + 𝟕𝟐𝟎 1. Určíme počet znamének −. Pokud je jich lichý počet, zapíšeme − do výsledku, pokud je jich sudý počet, (ne)zapíšeme do výsledku znaménko + (nic). 2. Vynásobíme všechna čísla bez znamének.

Násobení celých čísel −𝟐𝟏𝟎 −𝟖𝟎 𝟏𝟑𝟐 −𝟏𝟑𝟓 𝟐𝟔𝟒 −𝟕𝟎 𝟐∙(−𝟖)∙𝟓= −𝟐∙𝟏𝟏∙(−𝟔)= Vypočtěte: 𝟐∙(−𝟖)∙𝟓= −𝟐∙𝟏𝟏∙(−𝟔)= 𝟓∙(+𝟗)∙(−𝟑)= −𝟕∙(−𝟐)∙(−𝟓)= 𝟏𝟐∙(−𝟐)∙(−𝟏𝟏)= +𝟓∙(−𝟔)∙(+𝟕)=

Násobení celých čísel −𝟗𝟓 −𝟏𝟔 𝟒 −𝟑𝟖 𝟖𝟒 𝟕𝟕 (𝟓−𝟗)∙𝟒= (−𝟕+𝟗)∙(−𝟒+𝟔)= Vypočtěte: (𝟓−𝟗)∙𝟒= (−𝟕+𝟗)∙(−𝟒+𝟔)= 𝟖∙(𝟏𝟑−𝟏𝟕)−𝟔= (−𝟑−𝟒)∙(−𝟓−𝟔)= 𝟏𝟕− 𝟔∙ −𝟗 +𝟏𝟑= −𝟖− 𝟏𝟒∙𝟓 −𝟏𝟕=

Násobení celých čísel −𝟖𝟕 𝟒 𝟒 𝟐𝟏 −𝟑𝟑 𝟏𝟎𝟗 (𝟑−𝟓)∙(𝟔−𝟖)= −𝟑∙ 𝟓−𝟗 −𝟐∙𝟒= Vypočtěte: (𝟑−𝟓)∙(𝟔−𝟖)= −𝟑∙ 𝟓−𝟗 −𝟐∙𝟒= 𝟔+𝟗∙𝟕−𝟔∙𝟖= −𝟗∙ −𝟖 −𝟕∙(−𝟔)−𝟓= 𝟕−𝟗∙𝟒+(𝟑−𝟕)= −𝟕∙𝟗+𝟐∙𝟏𝟐−𝟔∙𝟖=

Násobení celých čísel shrnutí Čísla mají stejná znaménka + 3 ∙ +𝟓 + 5 = + 𝟏𝟓 − 3 ∙ +𝟓 − 5 = + 𝟏𝟓 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že vynásobíme absolutní hodnoty čísel a ve výsledku napíšeme znaménko + (nebo nenapíšeme žádné znaménko). Čísla mají různá znaménka + 3 ∙ +𝟓 − 5 = − 𝟏𝟓 − 3 ∙ +𝟓 + 5 = − 𝟏𝟓 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že vynásobíme absolutní hodnoty čísel a ve výsledku napíšeme znaménko −.

Násobení celých čísel shrnutí −𝟑∙(+𝟐)∙𝟓∙(−𝟏)∙𝟒∙(−𝟔)= − 𝟕𝟐𝟎 −𝟓∙(−𝟑)∙𝟒∙(−𝟐)∙𝟔∙(−𝟏)= + 𝟕𝟐𝟎 1. Je-li mezi násobenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný. 2. Je-li mezi násobenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný.