Výroba a organizace firmy TNH 1 (S-3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Financování Podstata a formy. Financování podniku = získávání, rozdělování finančních zdrojů a jejich využití k získávání potřebných statků a k úhradě.
Akcie a akciové společnosti
Firma a jejich cíle.
Strategické aliance HOLDING.
Opakování k maturitě.
D) Produkční a nákladová funkce
Alternativní cíle firmy
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
Podniková ekonomika Financování podniku.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVNÍHO PODNIKU
Ekonomika investic.
FINANCE 2014/2015.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční analýza podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Podnik 6.hodina. Podnik jako soubor osobních,hmotných a nehmotných složek podnikání Podnik je právně samostatný subjekt trhu, zakládaný a provozovaný.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
MARKETING.
Podniková ekonomika.
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Poměrové ukazatele.
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Podnikatelský plán struktura plánu.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Lenka Zahradníčková
Celkový a mezní produkt
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Dobré odpoledne.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Finanční výkazy obchodních společností
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Obchodní společnosti a jejich finanční výkazy
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Cenný papír Je listina, s níž zákon spojuje určité právo.
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Struktura podnikatelského plánu
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Hospodaření nepodnikateských organizací 2008 (Analýza) 1 Analýza hospodaření.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Finanční zdroje obchodní korporace
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Podniková ekonomika.
Podniková ekonomika.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Podniková ekonomika.
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

Výroba a organizace firmy TNH 1 (S-3) Pavel Seknička

Produkční funkce Produkční funkce představuje maximální množství výstupu, které může být vyrobeno při daném množství vstupů. Je definována pro daný stav technologické znalosti.

Mezní produkt Mezní produkt vstupu je dodatečný výstup přidaný 1 dodatečnou jednotkou tohoto vstupu, zatímco množství ostatních vstupů se nemění.

Zákon klesajících výnosů Zákon klesajících výnosů tvrdí, přidáváme-li množství jednoho vstupu při konstantní úrovni všech ostatních vstupů, dostáváme stále menší a menší dodatečný výstup. Jinými slovy mezní produkt každé jednotky vstupu klesá s rostoucím množstvím použitého vstupu, přičemž počet jiných vstupů se nemění.

Krátké a dlouhé období Efektivní výroba vyžaduje čas i tradiční vstupy jako je práce. Při analýze výroby a nákladů rozlišujeme dvě různá časová období: Krátké období – je takový časový úsek, ve kterém můžeme přizpůsobit pouze některé vstupy, a to vstupy variabilní. V krátkém období nelze měnit fixní faktory, jako jsou stroje a zařízení. Dlouhé období – je takový časový úsek, ve kterém se mohou měnit všechny faktory včetně kapitálu, které jsou zainteresovány ve firmě.

Produktivita a agregátní produkční funkce Produktivita měří podíl celkového výstupu proti váženému průměru vstupů.

Organizace firmy - povaha firmy, podniku Podniky jsou specializované organizace, které se věnují řízení výrobního procesu. Výroba je organizována ve firmách, protože efektivnost většinou vyžaduje výrobu ve velkém rozsahu, opatření značných finančních zdrojů a pečlivé řízení a monitorování probíhajících činností.

Teorie firmy - ziskové modely Nákladový model firmy A. Marshalla (Zásady ekonomie z roku 1890), Dynamický model firmy (E. Chamberlin – Teorie monopolistické konkurence z roku 1933, J. Robinsonová – Ekonomie nedokonalé konkurence z roku 1933) Manažerský model firmy (J. K. Galbraith – Nový industriální stát z roku 1967) Nová institucionální ekonomie (R. Coase – Podstata firmy, článek z roku 1937) Moderní model firmy (marketingový model firmy) – současný model (návaznost na corporate governance), sjednocení ekonomie, managementu a marketingu

Teorie firmy - alternativní modely Baumolův model firmy (firma se snaží maximalizovat obrat firmy a uspokojit cíle zejména manažerů, zisk však zůstává významným faktorem, je stanovena míra zisku pod níž zisk nesmí klesnout – snaha akcionářů, majitelů firmy dosáhnout určitou dividendu), Marrisův model firmy (jehož cílovou funkcí je maximalizace růstu firmy, při zachování minimální míry zisku, růst podniku zabezpečuje jeho postavení na trhu, manažerský tým požívá důvěry akcionářů i zákazníků, jsou uspokojeny potřeby manažerů na karieru i výdělky), Williamsův model firmy (cílovou funkcí v tomto modelu jsou platy manažerů, náklady na řídící štáb, rozsah prostředků , se kterými disponuje manažer apod.), Model maximalizující počet zaměstnanců, Behaviorální model (model blízký Wiliamsovu modelu, věnuje značnou pozornost chování a jednání manažerů s důrazem na položky, které ovlivňují motivaci a stimulaci rozhodování manažerů).

Členění firem Velké Střední Malé Velmi malé

Druhy firem z hlediska ekonomie Firma jednotlivce Partnerství Korporace (akciová společnost)

Podnik z pohledu práva Právní terminologie používá pojem „závod“ či obchodní závod – „organizovaný soubor jmění, který podnikatel vytvořil a který z jeho vůle slouží k provozování jeho činnosti,“ přičemž se má za to , že „závod tvoří vše, co zpravidla slouží k jeho provozu.“( § 502 zákona č. 89/2014 Sb., občanského zákoníku), Pojem „firma“ se v právním pojetí používá jako obchodní firma, a to jako označení pro „jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku.“ (§ 423, odst. 1 zákona č. 89/2014 Sb., občanského zákoníku).

Právní formy podniku Osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), Podnikání formou právnické osoby – zejména obchodní korporace podle zák. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, Účast na podnikání formou tiché společnosti (§ 2747 NOZ), Podnikání formou „společnosti“ na základě § 2716 a násl. NOZ, Podnikání formou rodinného závodu podle § 700 a násl. NOZ.

Corporate governance - řízení a správa korporací Model anglo-americký, jednostupňový (rada ředitelů), vnější model financování, přes kapitálové trhy, IPO – prvotní veřejná emise cenných papírů, jako zdroj financování investičních projektů jsou CP(akcie, dluhopisy), Model euro-asijský, zejména německý model, dvoustupňový (dozorčí rada, představenstvo), vnitřní model financování přes finanční úvěry od bank, akcent na hodnotu firmy, interní audit.

Financování a finanční rozhodování firmy Ke své činnosti potřebuje firma finanční zdroje. Způsob jejich zabezpečení je označován jako financování firmy. Finanční zdroje: Vlastní (zisk, kapitálový trh – akcie), Cizí (bankovní úvěry, kapitálový trh – dluhopisy).

Finanční řízení firmy S finančním řízením firmy souvisí tyto pojmy: platební schopnost, likvidita, ziskovost, zadluženost apod. K finančnímu řízení patří i finanční plánování a rozpočtování (rozpočtová pravidla a sestavení rozpočtu, finanční plán), finanční analýzy apod. Fundamentální finanční data – účetní výkazy: bilance (rozvaha), výkaz zisků a ztrát (výsledovka), výkaz peněžních toků (Cash-flow) Poměrové finanční ukazatele – ukazatele rentability, aktivity, likvidity, zadluženosti, kapitálových trhů