Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Zábavné úlohy - rychlost Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu: VY_32_INOVACE_13/VII. SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, je určena k opakování učiva fyziky základní školy. Období: leden - květen 2012
Úvod V šestém ročníku jsme se učili používat ve vzájemných vztazích veličiny čas, dráhu a rychlost. V dnešním cvičení si porovnáme rychlosti nejrychlejších zvířat na Zemi, porovnáme je mezi sebou a s rychlostmi strojů, které člověk vyrobil. Všechny tyto rychlosti vztáhneme k v současnosti nejrychlejšímu sprinterovi na světě a jeho výkonu na 100 metrů…
Zadání 1 1/ Nalezněte, jaký člověk a jaký nejlepší výkon dosáhl na 100 metrů v historii. 2/ Vyhledejte nejrychlejšího běžce mezi suchozemskými zvířaty; jakou rychlost max. dosahuje? 3/ Vyhledejte nejrychlejšího letce (ptáka) mezi zvířaty; jakou rychlost max. dosahuje? 4/ Vyhledejte nejrychlejšího plavce (rybu, savce, parybu?) mezi vodními zvířaty; jakou rychlost max. dosahuje?
Zadání 2 5/ Jaký automobil je nejrychlejší? Nalezněte jakou max. rychlost dosahuje. 6/ Jaké letadlo je nejrychlejší? Nalezněte jakou max. rychlost dosahuje. 7/ Jaká loď je nejrychlejší? Nalezněte jakou max. rychlost dosahuje.
Úkol Pro všechny výše nalezené rychlosti vypočtěte, za jak dlouho urazí vzdálenost 100 metrů. Vytvořte tabulku v MS Excelu, do které přehledně uvedete všechny vypočtené údaje vzestupně; bude mít tři sloupce, v prvním bude název objektu (ryba, letadlo…), ve druhém bude příslušná max. rychlost a ve třetím čas, za jaký urazí vzdálenost 100 metrů; použijte např.: Google.cz, seznam.cz; či encyklopedie (wikipedia atp.).
Shrnutí Vypracovávejte výše uvedené úkoly do tabulky excel a uložte Zbude – li Vám čas, obohaťte tabulku fotografiemi sledovaných objektů.
Použité zdroje: vlastní práce autora