Výkonnost procesů a Change Management Přednáška k předmětu: Počítačová podpora řízení Výkonnost procesů a Change Management Předmět : Počítačová podpora řízení K126 PPR1 Obor : E LS, 2018, K126 EKO Přednášky/cvičení : Doc. Ing. P. Dlask, Ph.D. aaaa
Obsah Rekapitulace Procesy Výkonnost procesů Change Management Tvorba scénářů Aplikace do úlohy
Procesy Lidé, kteří se ve světě neztratí, jsou lidé, kteří zvednou hlavu a rozhlédnou se po tom, co chtějí. A když to nenajdou, vytvoří to. G. B. Shaw (satira, nositel Nobelovy ceny za literaturu 1925)
Terminologie Definice procesu Soubor vzájemně souvisejících nebo vzájemně působících činností, který přeměňuje vstupy na výstupy (EN ISO 9000 certifikace managementu kvality) Transformace (přeměna) vstupů (lidské práce, finančních zdrojů, materiálu, nemateriálních zdrojů, infrastruktury a dalších) na výstupy, které mají nějakou hodnotu (managementmania.com) Sequence of interdependent and linked procedures which, at every stage, consume one or more resources (employee time, energy, machines, money) to convert inputs (data, material, parts, etc.) into outputs (businessdictionary.com) A series of actions, changes, or functions bringing about a result (freedictionary.com)
Terminologie Technicko-ekonomický Druhy procesů Charakter procesů Technologický proces Produkční proces Výrobní proces Chemický proces Technicko-ekonomický … Charakter procesů Stochastický (aplikující rizika) Deterministický (známé chování)
Příklady procesů Brownův pohyb je náhodný pohyb mikroskopických částic v kapalném nebo plynném médiu. Náhodná procházka (provádění náhodných kroků obvykle stejné délky, ale různými směry) Chůze opilce (dtto) Model havarijního pojištění (bez havárie sleva, s havárií zdražení, nejistý počet událostí) Chování hráče v herně Výskyt počtu studentů v posluchárně Intenzita dopravy měřená v průběhu dne Teplota vzduchu měřená během dne
Výkonnost procesů
KPI Indikátor (ukazatel) výkonnosti procesu, služby, organizace. Použití pro strategické, taktické, operativní řízení. Druhy ukazatelů: Ekonomické ukazatele Ukazatele kvality Ukazatele výkonnosti procesů Ukazatele IT služeb Ukazatele zásob Jedná se o periodické měření ukazatelů a jejich porovnávání. KPI by měly splňovat podmínky SMART. KPI měří výkonnost procesů pomocí kterých se realizují cíle, KGI měří, jak se daří cíle dosahovat. Příklad aplikace: měření skutečného příjmu materiálu měření zmetkovosti vytíženost linky vytíženost skladu registrace odbytu registrace objednávek náklady na externí sklad náklady na subdodávky … Technika pro navrhování cílů S - Specific – specifické, konkrétní cíle M - Measurable – měřitelné cíle A - Achievable/Acceptable – dosažitelné/přijatelné R - Realistic/Relevant – realistické/relevantní (vzhledem ke zdrojům) T - Time Specific/Trackable – časově specifické/sledovatelné managementmania.com
KRA, KPA Key Results Area Key Responsibility Area Oblast činností definovaných pro zavedení KPI. Oblast činností pro vytýčení povinností pracovníků. Slouží pro definování pracovní činnosti zaměstnanců. Prostor, ve kterém se sledují zavedené KPI. Key Process Area Prostor pro zavedení povinností zaměstnance v rámci konkrétního procesu. Vymezení pracovního prostoru zaměstnance v rámci procesu. Příklad aplikace: definice měřených parametrů výrobku záznamy o použití měřicích přístrojů výstupní kontrola produktu aplikace v kontrolní sekci výroby Technika pro navrhování cílů S - Specific – specifické, konkrétní cíle M - Measurable – měřitelné cíle A - Achievable/Acceptable – dosažitelné/přijatelné R - Realistic/Relevant – realistické/relevantní (vzhledem ke zdrojům) T - Time Specific/Trackable – časově specifické/sledovatelné
KGI Příklad aplikace: Key Goal Indicators - Klíčové cílové ukazatele předem nastavené ukazatele procesních cílů ukazují, čeho má být procesem dosaženo (definují cíl). Praktické použití Zatímco KPI ukazují, jak dobře fungují procesy, KGI ukazují, jak se daří dosahovat výsledků a cílů. Příklad aplikace: definice vytíženosti linky dosažení požadované obsazenosti skladu dosažení požadované vytíženosti definice objemu výroby dosažení předpokládaného objemu výroby definice max. objemu subdodávek …
Change Management
Change Management Co je změna? Měřitelná diference (rozdíl) mezi dvěma stavy vybrané entity. Jaká může být? Měřená jako negativní nebo pozitivní (přírůstek nebo úbytek). Vztah změny? Změnu je třeba chápat ke vztažné soustavě (čas). Časová změna Změna času do současnosti známá pouze jako přírůstková (ireversibilní). Druhy změn? Samovolné (vlivem sil (přírodních)), Řízené (vyvolané člověkem) If you focus on results, you will never change. If you focus on change, you will get results. Jack Dixon, writer
Stages of Change Management Kurt Lewin Change Management Model Unfreeze, Change, Freeze The three stages theory of change are commonly referred to as Unfreeze, Change, Freeze (or Refreeze). It is possible to take these stages to quite complicated levels but I don't believe this is necessary to be able to work with the theory. But be aware that the theory has been criticized for being too simplistic. A lot has changed since the theory was originally presented in 1947, but the Kurt Lewin model is still extremely relevant. Many other more modern change models are actually based on the Kurt Lewin model. I'm going to head down a middle road and give you just enough information to make you dangerous... and perhaps a little more to whet your appetite! So, three stages. Unfreezing, Change, Freezing. Let's look at each of these.
Stages of Change Management
Example of Change Management Spending sources (money, time, more money, more time) Find 5 differences
Analysis type in DSS Sensitivity analysis Evaluation of the change of model parameters What-if analysis Evaluation of the impact of the decision Goal-seeking analysis Seeking a right value for decision intensity Scenario creation Comparison of the scenarios with different decision
Sensitivity Analysis Jak se mění výstupy při změně vstupů? Jak se mění sledované parametry na výstupu při změně vstupů? Proces změny hodnot s cílem zjistit, jak tyto změny ovlivní výstup? Vyšetření prostoru vstupů vzhledem k výstupům.
Možnosti na řešeném příkladu Regulace příjmu materiálu (výroba zboží) Ovlivnění poptávky (odmítání, slevy) Regulace zdrojů (lidé, stroje, materiál) Regulace kapacit (skladovací prostory) Regulace výkonu (navýšení výkonu) What can I do? ? ?
Možnosti na řešeném příkladu Algoritmus řízení procesu Situace: ráno denně registruji příjem a odbyt (může být jinak) k dispozici je vlastní a externí sklad (může být jinak) primárně beru starší mater. ze skladu (může být jinak) - když je požadovaný mater. v externím skladu - vyskladním z externího skladu - když je požadovaný mater. ve vlastním skladu - vyskladním z vlastního skladu - když nemám požadované množství - musí se ...? (může být jinak) - když se vejde příjem materiálu do vlastního - uložím do vlastního skladu (může být jinak) - když se nevejde do vlastního - uložím do externího skladu (může být jinak) - pokud překročím limitní množství materiálu - provedu jeho odpis (ztráta z důvodu XY) Vylepšení… Možnosti vylepšení řízení - plnit vlastní sklad až do maximální kapacity - Plnit sklad do určité kapacity - nastavit maximum i pro externí sklad - při částečném množství na skladu omezit příjem - při potřebě nasadit více zdrojů (lidí, strojů) - provádět externí nákup do definovaného maxima - zavést druhý externí sklad, rozhodovat se, který použít? - …
Scenarios Creation Analýza scénářů může být součástí citlivostní analýzy. Obvyklý postup: Realistický, pesimistický, optimistický scénář Tradiční, netradiční scénář Speciální, obvyklý scénář Standardní, podstandardní, nadstandardní
Scenarios Creation Výhody: Lze nastavovat více parametrů pro sledování Přehledné vstupy, přehledné výstupy Snadná interpretovatelnost Nutnost provedení analýzy vstupů Nevýhody: Možnost opomenutí některého scénáře Nepřehledná správa více parametrů
Scenarios Manager XLS Karta Data/Citlivostní analýza:
Scenarios Manager XLS Karta Data/Citlivostní analýza:
Zpracování XLSX Ukázat - Process Flowchart - Příklad 5, histogramy, scénáře - ExcelTipy Scenario Manager
Literatura Online source: Data97.xls Online source: ExcelTipy.xls Beran, V., Dlask, P. Management udržitelného rozvoje regionů, sídel a obcí. Praha : Academia, 2005, s. 256. Beran, V. a kol. Dynamický harmonogram. Praha : Academia, 2002, s. 172. Dlask, P., Modelování při řízení. Praha : Wolters Kluwer, 2011, s. 175. Griffiths, E., What is a model?, 2009. Kersten, G., Decision Support Systems for Sustainable Development, A Resource Book of Methods and Applications, Kluwer Academic Edition, 2002. Griffths, E., What is a model?, e.griffiths@shef.ac.uk http://dssresources.com Simon’s phase model and levels of articulation, 1960 Kersten, G.E. and D. Cray (1996), Perspectives on Representation and Analysis of Negotiation: Towards Cognitive Support Systems. Group Decision and Negotiation, 5, 433- 467. Kos, Z., Dočkal, M., Rozhodovací procesy v ŽP, Systémy pro podporu rozhodování (DSS), 2009 Tichý, M. Ovládání rizika, C. H. Beck, 2006
Závěr Výkonnost procesů a Change Management Doc. Ing. P. Dlask, Ph.D.