Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Mgr. Dana Rejlová Datum/období: Listopad 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Prvouka pro 2. ročník v mezipředmětových vztazích Název: VY_32_INOVACE_Naši mazlíčci - PES
Anotace Předmět - Prvouka Věková skupina - 2. ročník Časový fond – 45 minut Popis Materiál slouží k procvičení a prohloubení učiva Prvouky s využitím mezipředmětových vztahů – ČJ – abeceda, slova protikladná, slova s citovým zabarvením, přímá řeč, MA – slovní úlohy, závorky, pravolevá orientace . Snímek č. 3, 4, 5, 6, 13,15, 16, 18, 29, 30 je výkladový Snímek č. 7, 8, 11, 12 – ČJ – abeceda Snímek č. 9, 10, 14 - MA – slovní úlohy Snímek č. 17 – ČJ – slova s citovým zabarvením Snímek č. 19 až 22, 31 je opakovací kvíz. Kliknutím do správné odpovědi se objeví smajlík. Snímek č. 23 až 28 - ČJ – slova protikladná Materiál obsahuje 33 stránek a je určen k interaktivní výuce.
Tak to jsem já – domácí mazlíček. Takhle vypadám: Ahoj. Jsem pes Lady. Tedy vlastně jsem fena. Píšu se Lady, ale čtu se Lejdy. Někdy se Lejdy i píšu. 3
Bydlím u Alenky. Tohle je Alenka: Tohle je moje nejlepší kamarádka. Jmenuje se Alenka. Mám ji moc ráda, protože se se mnou pořád mazlí a říká mi: „Ty můj mazlíčku!“ Tohle je Alenka: Asi proto se domácím zvířatům, která lidé chovají pro radost, říká domácí mazlíčci . 4
Když jsem se narodila (Já jsem druhá zleva.) Když jsem se narodila, byla jsem úplně maličká. Sála jsem od maminky mlíčko a měla jsem na těle chloupky. „To je srst“, říkala Alenka. (Já jsem druhá zleva.) Teď už jsem velká a vím, že jsem savec. 5
Moje psí rodina: PES – FENA - ŠTĚNĚ Moje rodina Nejdříve jsem pořád jen běhala za maminkou fenou a za tatínkem psem a učila jsem se všechno od nich. Já jsem zatím štěně, ale brzy budu taky fena. Už umím dohonit míč a jiné důležité věci. Moje psí rodina: PES – FENA - ŠTĚNĚ 6
Mám deset kamarádů. Jmenují se: Meggi Piškot Belinka Azor Princezna Rita Chlupáček Sněhurka Oskar Ouško
Umíte nás seřadit podle abecedy? 1 2 3 4 5 6 7 8 Azor Meggi Ouško Rita Belinka Chlupáček Sněhurka Princezna 8
Jejda, někdo nám chybí! Na cvičiště chodí 10 pejsků a já. Teď jich je na cvičišti seřazených podle abecedy jen 8. Kolik pejsků dnes chybí? Výpočet (10 + 1) - 8 = 3 Dnes chybí 3 pejsci. Odpověď Tak honem za ostatními.
Jsme už všichni? Na cvičišti už čekalo 8 pejsků. Přišli jsme ještě 3. Kolik pejsků je na cvičišti nyní? Jsme už všichni ? Výpočet 8 + 3 = 11 11 = 11 Na cvičišti je 11 pejsků. Jsme tedy všichni. Odpověď Musíme se zařadit podle abecedy.
Seřaď jména pejsků podle abecedy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Meggi Belinka Piškot Azor Princezna Chlupáček Sněhurka Lejdy Oskar Ouško Rita 11
Každý pejsek má své jméno Všechna jména pejsků píšeme s velkým písmenem na začátku. Úkol: Nakreslete ve skupinkách obrázky pejsků. Napište k nim jejich jména. Seřaďte je podle abecedy. Vytvořte leporelo.
Alenka mi věnuje hodně času. Kde bydlím Bydlím v krásné dřevěné boudě. Když je zima, spím v domě. Ráda se s Alenkou proběhnu po zahradě. Alenka mi věnuje hodně času. 13
Kolik nás bude? Spočítej pejsky vlevo. Spočítej pejsky vpravo. Přidej k nim 10 pejsků, kteří se schovávají ve svých boudách. Kolik to bude celkem pejsků? Výpočet (5 + 2) + 10 = 17 Bude to celkem 17 pejsků. Nejdříve spočítáme příklad v závorce, potom to ostatní. Odpověď
Moje důležité smysly Mám výborný čich. Mám také výborný sluch. Slyším i to, co lidské ucho nezaslechne. Mí psí kamarádi pomáhají lidem. Umí je třeba vytáhnout ze sněhu nebo jim hlídají dům. Já jsem už přinesla čtyřlístek pro štěstí. 15
Jaká jsem Někdy trochu neposlouchám. Občas Alence utíkám, honím pana Nováka po schodech, beru dětem hračky a škemrám o jídlo od cizích lidí. 16
Jak se mi říká Alenka mi pak vždycky hubuje a říká: „To se nesmí, Lejdyno!“ Když zlobím, říká mi Lejdyno. Normálně se ale jmenuju Lejdy. A když se mazlíme a jsem hodná, říká mi Lejdynko. Slovo Lejdyno je hanlivé, Lejdy normální, bez citového zabarvení a Lejdynko lichotné, zdrobnělé. To mám nejraději . 17
Čím se živím Alenka je výborná kuchařka . Alenka mi chystá jídlo každý den ráno i večer. Dává mi maso, směs pro psy, granule a vodu. Někdy i kost. Alenka je výborná kuchařka . 18
Co je správně? Klikni na ANO - NE Pejskovi dáváme GRANULE. ANO NE 19
Co je správně? Klikni na ANO - NE Pejskovi dáváme VODU. ANO NE 20
Co je správně? Klikni na ANO - NE Pejskovi dáváme ZMRZLINU. ANO NE 21
Co je správně? Klikni na ANO - NE Pejskovi dáváme SMĚS PRO PSY. ANO NE 22
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden má jazyk KRÁTKÝ. Druhý ho má DLOUHÝ. 23
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden je VELKÝ. Druhý je MALÝ. 24
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden je SMUTNÝ. Druhý je VESELÝ. 25
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden je BÍLÝ. Druhý je skoro ČERNÝ. 26
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden bude NAJEDENÝ (sytý). Druhý je ještě HLADOVÝ. 27
Někdy se s kamarády porovnáváme: Jeden je STARÝ. Druhý je MLADÝ. 28
Když mi není dobře Když Alence není dobře, jde k lékaři. Když nám zvířátkům není dobře, musím také k lékaři. Psímu doktorovi se říká zvěrolékař. 29
Když je nám dobře Když je nám dobře, rádi se mazlíme. Se svými dětskými kamarády rošťačíme. Ale jen trošku, dokud nám to nevadí. Pak už ne. 30
Je to pravda? Domácí mazlíčky chováme pro radost. O svá zvířátka se nestaráme. O svá zvířátka se musíme dobře starat. Pes má výborný čich a sluch. Zvířátka potřebují pravidelnou péči. Psí rodina je PES-FENA-ŠTĚNĚ.
Teď si chvilku odpočnu. Mějte se pěkně, kamarádi . Foto Zdeněk Haman – jeho fotogalerie ZDE.
Použité zdroje Použitá literatura: HANA BURIANOVÁ, LUDMILA JÍZDNÁ, MÁRIA TARÁBKOVÁ. Český jazyk pro 2.ročník. Brno: Didaktis, 2003, ISBN 80 - 86285 - 78 - 2. ADÁMKOVÁ, Petra a kol. Člověk a jeho svět. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 978-80-7358-059-9. MGR.ŠTIKOVÁ, Věra. Já a můj svět - prvouka pro 2. ročník - učebnice. Brno: Nová škola, s.r.o., ISBN 978 - 80 - 7289 - 442 - 0. Internetové odkazy: Autor obrázků na snímku č. 6, 9 (třetí obrázek), 15, 17 a 32 – Zdeněk Haman – obrázky vloženy se souhlasem autora. Jiné zdroje: Galerie www.microsoft.office.com