Byzantská říše.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Shrnutí učiva raného středověku
Byzantská církev a kultura
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
T U R E C K O ISTANBUL HAGIA SOPHIA.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Byzantská kultura.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Kultura byzantské říše
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Období raného středověku
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Byzantská říše 7. ročník.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
STRUKTURA PŘEDNÁŠKY JUSTINIÁN A BOJ O OBRAZY. Východořímská říše a církev Spjatost byzantské říše s římskou říši. Dějinný význam Konstantinopole. Termín.
Byzantské umění.
Byzantská říše.
Byzantská říše Důležité pojmy
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Tomáš Stejskal.  Byzantská říše vznikla po rozdělení římského imperia (Imperium Romanum) v jeho východní části - v r. 395, kdy si po smrti Theodosia.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Byzantská říše Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
Pokračování antické tradice
EU peníze středním školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Byzantské umění a jeho vliv na západní kulturu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
Rozpad a zánik říše římské
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Římské císařství - dominát
Úvod do středověku.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Římské císařství - dominát
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Byzantská říše

Územní rozsah r. 476

Charakteristika Východořímská říše přežila rozpad západní části r. 476 (příčiny?) Nejmocnější stát středověké Evropy Název dle řecké osady Byzantion (= Konstantinopol) Řecký jazyk, ale obyvatelé se považovali za Římany Od počátku křesťanský stát Mnohonárodnostní stát (které národy?) Absolutní moc císaře – tzv. cézaropapismus (císař stojí v čele státu i církve) Významná role armády

Justinián I. Nejvýznamnější byzantský císař Vládl v letech 527-565 Zakladatel cézaropapismu Snaha obnovit římskou říši – dobyl říši Vandalů a Ostrogótů (viz UČEBNICE, S. 16 – mapa) R. 529 uzavřel Akademii v Athénách – symbolický závěr antiky a pohanství Kodifikace římského práva – Justiniánův kodex – později rozšířen na Corpus iuris civilis (Svod občanského práva)

Justinián I. – územní zisky

Justinián I. a Theodora Manželka Theodora – neurozená herečka R. 532 povstání v Konstantinopoli proti zdanění – útok na císařský palác Theodora nařídila povstání krvavě potlačit Část města v troskách – nová velkolepá výstavba – vznik chrámu Hagia Sofia Další památky - Ravenna

Konstantinopol

Hagia Sofia Chrám Boží moudrosti Po dobu tisíc let největší chrám světa Obrovská kupole Bohatá výzdoba Po dobytí města Turky r. 1453 přestavěn na mešitu – přistavěny minarety

Hagia Sofia

Chrám v Ravenně - výzdoba

Byzantská kultura Křesťanství a řecký jazyk Umění – typické rysy: Barevné mozaiky s náboženskými náměty Ikony – obrazy svatých Šíření byzantské kultury a křesťanství – do Ruska, Bulharska, na Balkán, Velkou Moravu Odlišné církevní učení – 1054 Velké schisma – oddělení pravoslavné církve od katolické

Pravoslavná církev Též ortodoxní církev Kněží = popové Neuznávají papeže Společenství samosprávných církví v čele s patriarchy Odlišné pojetí Svaté trojice – Bůh Otec je prvotní, nadřazený Kristu i Duchu svatému Rozšíření – Rusko, Řecko, Srbsko, Rumunsko, Bulharsko ad.

Pravoslavné kostely Zdobené ikonami svatých Ikonostas – stěna zdobená ikonami, odděluje kněžiště od lodi Podoba bohoslužeb z dob Byzantské říše Kněz stojí zády k lidem Žádné hudební nástroje

Zánik Byzantské říše Přežila západořímskou říši o 1000 let Čelila útokům Slovanů, Arabů, Turků ad. R. 1453 osmanští Turci dobyli Konstantinopol – přejmenována na Cařihrad (Istanbul), Byzantská říše nahrazena Osmanskou říší Rok 1453 – jeden z mezníků mezi středověkem a novověkem

Doporučené zdroje Bohumila Zástěrová a kol., Dějiny Byzance, Praha 1992 Christopher Dawson, Zrození Evropy, Praha 1994.