Úvod do etiky v podnikání (2) - vztah etiky a ekonomie EvP (P-1)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST FIREM JAKO OBJEKT ZÁJMU VĚDY.
Advertisements

Předmět a prameny pracovního práva
Etika v podnikání Business Ethics
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Stát versus trh Tereza Urbanová. Teorie komparace TRH teorie STÁT teorie TRH Skutečné fungování STÁT Skutečné fungování.
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
6. Je dobro dáno povinností?
Etika Mgr. Blanka Chocová.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Podniková ekonomika Personální činnost.
1 Profesní etika - PROFE Svatava Navrátilová klasifikovaný zápočet UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Analýza makro a mikroprostředí
Koncepce marketingového řízení
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Metaetika Shrnutí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Postavení pedagogiky mezi vědami
Struktura podnikatelského plánu
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
CSR = Etika + kultura + ?. Etika právnické osoby? Morálka – je to „co je“, resp. představuje společenskou instituci složenou z množiny standardů a principů.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
Ekonomika malých a středních podniků
Ing. Veronika Dostálková MBA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Počátky teoretického ekonomického myšlení
Nové obchodní modely Sdílená ekonomika a možnosti její regulace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Interní a externí pravidla, etická pravidla
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Kulturní a etické cíle Corporate Governance
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Deset principů ekonomie TNH 1 (S-1)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Úvod do etiky v podnikání (2) - vztah etiky a ekonomie EvP (P-1) Pavel Seknička

Obsah přednášky Vztah morálky a etiky Úrovně etického zkoumání Základní pojmy: hospodářská etika; etika v podnikání Vztah etiky a ekonomie Ekonomická racionalita – dokonalá a nedokonalá Porovnání faktických a hodnotových tvrzení Rozvoj etiky v podnikání ve 20. století Vznik Business Ethics jako samostatné vědní disciplíny

Vztah morálky a etiky Morálku a etiku chápeme jako výpovědi zejména subjektivní povahy, které reflektují určitý světový názor a jeho filozofickou orientaci. Vztah morálky a etiky je velmi významný pro etiku v podnikání a hospodářskou etiku, vytváří jednu z významných platforem pro řešení etických problémů a etických dilemat v hospodářské (podnikatelské) sféře.

Základní pojmy (1) - hospodářská a podnikatelská etika Náhled na úrovně etického zkoumání v hospodářské oblasti je odlišný jednak v USA, ale i Velké Británii, jednak v kontinentální Evropě. Základem jsou různé úrovně hospodářské etiky: Mikroúroveň, což je úroveň jednotlivých osob; Mezoúroveň, což je úroveň organizací a formálních institucí; Makroúroveň, což je úroveň, která se orientuje na na ekonomický systém a hospodářský řád USA a Velká Británie používá jeden pojem a to „Business Ethics“., pro všechny shora uvedené úrovně. Kontinentální Evropa většinou používá dva pojmy a odlišuje zejména mikro- a mezo-etickou úroveň, tj. pojem etika v podnikání, resp. podnikatelská etika. Pro makro-etickou úroveň používá termín hospodářská etika. Podrobné vymezení pojmu hospodářská etika je obsaženo v díle švýcarského teologa Arthura Richa Etika hospodářství, zejména sv. 2.

Základní pojmy (2) - hospodářská etika Hospodářská etika – je relativně samostatná vědní disciplína filozofického charakteru, která zahrnuje normy, hodnoty a principy, které usměrňují ekonomickou (hospodářskou) činnost (na úrovni ekonomického systému a hospodářského řádu). Inspirativní je také definice hospodářské etiky Marie Bohaté: „Etika představuje jakýsi obecný rámec, který je tvořen principy, tradicemi, zvyky a pravidly daného ekonomického řádu a vůlí jedince řídit se jimi. Proto nemůže být nahrazena zákonem a ani žádnou regulací vymezena. Etika spoluvytváří důvěru a tím snižuje nejistotu a transakční náklady. Pokud se aktéři řídí etickými pravidly, je jejich jednání snáze předvídatelné.“

Základní pojmy (3) - etika v podnikání (podnikatelská etika) Etika v podnikání – je relativně samostatný vědní obor filozofického charakteru, jež zahrnuje normy, hodnoty a principy, které usměrňují podnikatelskou činnost, resp. podnikání. Jsou zde i snahy chápat podnikatelskou etiku jako etiku, která obsáhne všechny úrovně etického zkoumání. Příkladem může být I. Rolný (2014), který definuje podnikatelskou etiku velmi široce: „Podnikatelská etika zkoumá a využívá morální hodnoty, principy a standardy, které určují řídí chování všech účastníků ekonomických činností na všech úrovních ekonomického systému.“ Do podnikatelské etiky tak zahrnuje etiku jednotlivce, podnikovou etiku, profesní etiku, etiku organizací a institucí ekonomiky, etiku systému.

Vztah etiky a ekonomie Ekonomická racionalita Ekonomické myšlení (obecná ekonomie, politická ekonomie) Etické myšlení (obecná etika, morální, praktická filozofie) Ekonomická racionalita Individuální a partikulární zájmy Racionalita: náklady versus výnosy zisk Etická racionalita Všeobecné a univerzální zájmy Racionalita: dobro versus zlo dobro

Ekonomická racionalita - dokonalá Ekonomická racionalita jako dokonalá racionalita: „ Dokonale racionální jednotlivec má schopnost předjímat všechny myslitelné události a může optimálně volit mezi disponibilními možnostmi jednání, to vše během jediného okamžiku a bez jakýkoliv nákladů.“

Ekonomická racionalita - nedokonalá Nedokonalou racionalitu zavedl do ekonomie Herbert Simon. Předpoklad individuální maximalizace užitku nahradil konceptem tzv. uspokojivého jednání. Podle něj si jednotlivci vytvářejí reálnou představu o úrovni užitku, na který mají nárok. Nedokonalá racionalita tak dává možnost hledat alternativní způsoby jednání, které se odlišují od rutinního jednání.

Porovnání faktických a hodnotových tvrzení (fakta versus hodnoty) Faktická (skutková) tvrzení Hodnotová tvrzení Spory mohou být řešeny na základě faktů (důkazů) Relativně malé neshody Popisný: udat jak se věci mají Pravdivá nebo nepravdivá Nezávislá na hodnotových tvrzeních Pomoc při dosahování cílů Ne zrovna nejlepší způsob jak vyřešit neshody Relativně malá shoda Normativní: říci jak by věci měly být Nejsou pravdivé nebo nepravdivé Závisí na skutkových tvrzeních Pomáhají stanovit cíle

Vztah etiky a ekonomie Oblast konfliktů : mezi ziskem a dobrem Vztahy mezi moderní ekonomií a morální (praktickou) filozofií, resp. etikou: ekonomické chování (jednání) a mravní city ekonomické uvažování a morální filozofie svoboda a důsledky (Sen, A.: Etika a ekonomie, Vyšehrad, Praha 2002)

Ekonomické chování a mravní city Dva zdroje ekonomie: etický a inženýrský, Ekonomické chování a racionalita, Zájem společnosti a vlastní zájem (A. Smith: Bohatství národů)

Ekonomické uvažování a morální filozofie Paretova optimalita a ekonomická efektivnost Užitek, Paretova optimalita a welfarismus Agenturní princip a blahobyt Úspěšnost, svoboda a práva

Svoboda a důsledky Rozpory a bezvýchodné situace Práva a následky Etika a ekonomie

Vztah etika a podnikání Oblast konfliktů: mezi ziskem a dobrem Vztah mezi podnikáním a etikou vztahy byznys, stát a společnost vztah vnitřní a vnější podnikavosti vztah podnikatel, podnikání, podnik

Rozvoj etiky v podnikání v první polovině 20. století V první polovině 20. století dochází k výraznému rozvoji kapitalismu na bázi koncentrace kapitálu a rozvoji techniky a technologií. Rozvíjelo se řízení, zejména výroby. Dynamický rozvoj kapitalismu v tomto období byl založen na jisté dravosti, která s sebou přinášela zpředmětnění člověka ve výrobě na pouhou pracovní sílu. Neexistoval právní rámec, který by korigoval práci žen a dětí, postupně se prosazuje ochrana zdraví a kompenzace při pracovních úrazech. Nebyla zajištěna ani ochrana zákazníků před zdraví škodlivými výrobky a klamavou reklamou. Konkurenční boj postrádal jasná pravidla. Podnikání se často stávalo kořistnickou honbou za osobním obohacením. V této často vypjaté situaci sílil boj za prosazení morálních dimenzí hospodaření a podnikání. Cílem bylo vyvolání celospolečenské diskuse o morálních hodnotách trhu a podnikání. Byly tak diskutovány otázky státního intervencionalismu, rozdělení bohatství, jakož i otázky rozdělení zisku. Otázky etiky v podnikání se postupně dostávají do popředí zájmu na podnikové i národohospodářské úrovni.

Rozvoj etiky v podnikání v druhé polovině 20. století Cílem bylo představit podnikání jako důstojnou činnost, službu zákazníkům a státu, činnost pro obecný prospěch jednotlivců i celé společnosti. Do popředí se tak dostává i požadavek vymezit jasná etická pravidla a standardy týkající se podnikání, zejména osobní a podnikové etické odpovědnosti. Vznikají tak moderní etalony podnikatelské etiky, dochází k posunu od osobního rozměru morality k myšlence korporace jako morální jednotky. Etické chování firmy se stává komparativní výhodou na trhu. Business Ethics se stává v USA v roce 1974 samostatnou vědní disciplínou filozofického charakteru, vzniklou na interdisciplinárních základech. Vznikla tak moderní interdisciplinární věda, která je řazená mezi aplikované, speciální etiky, která se rozvíjí dodnes.

Vznik etiky v podnikání (hospodářské etiky) Vznik etiky v podnikání a hospodářské etiky (Business Ethics) v 60. a 70. letech 20. století. V USA vzniká Business Ethics jako samostatný vědní obor v roce 1974, následně i v Evropě. Vznik etiky v podnikání jako relativně samostatné disciplíny filozofického charakteru souviselo se vznikem jak teoretických základů, tak i s řešením celé řady praktických problémů v 60. letech 20. století, především v USA. Teoretickým základem se stává spojení obecné etiky a obecné ekonomie Důležité jsou však i požadavky praxe, tj. klíčové zájmové skupiny v podnikání: - zákazníci (ochrana spotřebitele, odpovědnost producenta) – CSR; - zaměstnanci (odbory) – křesťanská sociální etika, - zaměstnavatelé, vlastníci, akcionáři – protestantská etika (kalvinismus) a puritanismus v USA.

Použitá literatura Bohatá, M.: Základy hospodářské etiky. Praha: VŠE, 1997. Crane, A. – Matten, D.: Business Ethics. Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. NewYork: Oxford University Press, 2007. Rich, A.: Etika hospodářství. Svazek 1: Teologická perspektiva. Praha: Oikoymenh, 1994. Rich, A.: Etika hospodářství. Svazek 2: Sociálně-etický pohled na tržní, plánované a světové hospodářství. Praha: Oikoymenh, 1994. Rolný, I.: Budujeme důvěryhodnou firmu. Praha: C. H. Beck, 2014. Sen, A.: Etika a ekonomie. Praha: Vyšehrad, 2002.