Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
MAEK1 – CVIČENÍ 6 Hospodářské cykly Ekonomický růst
Vnitřní a vnější rovnováha ekonomiky
Rovnováha ekonomiky a Model AS-AD
B) Nabídková funkce.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Model agregátní poptávky a agregátní nabídky
Ekonomická rovnováha.
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Agregátní nabídka a model AD-AS
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
Makroekonomie.
Co se má vyrábět, v jakém množství a kdy?
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Určení rovnovážné produkce
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Elasticity poptávky a nabídky
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Petr Musil Blok č. 4 – SR a LR rovnováha ekonomiky
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Předmětem přednášky jsou…
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Základy ekonomie Seminář 10..
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Makroekonomie II Petr Musil Krátkodobá rovnováha v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP, Mundell-Fleming model.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018

Model AD - AS V modelu AD - AS máme již uvolněn předpoklad stabilní cenové hladiny, takže se celková cenová hladina (P) může měnit. Navíc výrobní faktory mohou být neplně využity, plně využity nebo nadměrné využity. A tak zde je nutno rozlišit vývoj skutečného reálného produktu (Y) a vývoj potenciálního produktu (Y*). Potenciální produkt je produkt vyrobený při plném (optimálním) využití výrobních faktorů (tj. při plné zaměstnanosti a plném využití výrobních kapacit) a stabilní celkové cenové hladině.

Agregátní poptávka Agregátní poptávka (AD) vyjadřuje různá množství zboží a služeb (reálného produktu), která chtějí spotřebitele, firmy, vláda a zahraniční zákazníci koupit při různých cenových hladinách. Agregátní poptávka (AD) se skládá z těchto složek: spotřebních výdajů domácnosti (C), soukromých domácích investic (I), vládních nákupů statků (G), čistých exportů (NX). Platí tedy AD = C + I + G + NX.

Křivka agregátní poptávky Křivka agregátní poptávky je klesající: P AD Y

Tři efekty a klesající tvar křivky agregátní poptávky Klesající tvar křivky AD vysvětlují tři efekty. Efekt úrokové míry (Keynesův efekt) - pokles P vede k poklesu MD a tím i úrokové sazby, proto rostou I a C a tím i poptávaný produkt. Efekt bohatství (Pigouův efekt) - pokles P vede k růstu reálného bohatství domácností, proto roste C a tím i poptávaný produkt. Zahraniční efekt (zahraničně obchodní efekt) - pokles P vede k růstu konkurence schopnosti domácího zboží a proto roste vývoz, zahraniční zboží se stává ale dražší a tak současně klesá dovoz, výsledkem je pak růst čistých exportů a tím poptávaného produktu.

Agregátní nabídka Agregátní nabídka (AS) vyjadřuje různá množství zboží a služeb (reálného produktu), která chtějí firmy vyrábět při různých cenových hladinách. V dlouhém období je křivka AS (LAS) vertikální a odpovídá potenciálnímu produktu (Y*). Předpokladem jsou zde flexibilní ceny a náklady (např. nominální mzdy či ceny surovin). V krátkém období je křivka AS (SAS) zpravidla rostoucí, tedy čím vyšší je cenová hladina, tím větší produkt budou firmy nabízet. Předpokladem jsou zde krátkodobě fixní náklady (např. nominální mzdy či ceny surovin).

Křivka agregátní nabídky v dlouhém období P LAS Y* Y

Křivka agregátní nabídky v krátkém období P SAS Y

Dlouhodobá rovnováha a mezery produktu V modelu je tak třeba umět odlišit dlouhodobou rovnováhu (rovnováhu v dlouhém období - v LR) a rovnováhu v krátkém období (v SR), kde mohu vzniknout tzv. mezery produktu. A tak v modelu AD - AS nutno rozlišit tři různé situace: situaci dlouhodobé rovnováhy, kdy Y = Y*, situaci recesní (deflační) mezery produktu, kdy Y < Y*, situaci inflační mezery produktu, kdy Y > Y*.

Dlouhodobá rovnováha P LAS SAS P٭ E 0 AD Y* Y

Deflační mezera produktu P LAS Deflační mezera: Y 1 ‹ Y٭ a P 1 ‹ P٭ SAS P٭ E 0 P 1 E 1 AD 0 AD 1 Y 1 Y* Y

Inflační mezera produktu LAS SAS P 2 E 2 P٭ E 0 Inflační mezera: Y 2 › Y٭ a P 2 › P٭ AD 0 AD 2 Y٭ Y 2

Stagflace LAS P SAS 3 E 3 Stagflace : P 3 SAS 0 Y 3 ‹ Y٭ a P 3 › P٭ P٭ E 0 AD Y 3 Y٭ Y

Použitá a doporučená literatura Pavelka, T.: Makroekonomie. Základní kurz, vydání třetí, Melandrium, Slaný 2007, ISBN , kap. 5 Pačesová, H.: Kapitoly z makroekonomie, Bankovní institut vysoká škola, Praha 2011, ISBN , kap. III Vlček, J. a kol.: Ekonomie a ekonomika, 3. vydání, ASPI, Praha 2005, ISBN X, kap. 15