Reflexe: teorie a modely

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
ROSA – Pomoc dětem zasaženým domácím násilím Mgr. Eva Šilarová.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Věcné autority v roce 2016
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PhDr. Irena Martínková, Ph.D.
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Rozhodování 1.
Pracovní porada Pracovní list.
Kognitivně – behaviorální přístup
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Úvod do filozofie.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
VNÍMÁNÍ Autor: Mgr. Tomáš Sládek GVH Hořovice.
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Zpětná vazba – Johariho okno
Psychologie učení.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Poměr v základním tvaru.
Reflexe učitele Aneb nejlevnější inovační program šitý na míru.
Bc. Miloslava Vavříková
Reflexe v procesu učení
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Poměr v základním tvaru.
Centra kolegiální podpory
Vzdělávací program pro širší vedení škol
Akční plán - plánované společné aktivity
Vztah k životnímu prostředí
Vzdělávací program pro širší vedení škol
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP II) v kutnohorském regionu realizuje MAS Lípa pro venkov z.s. (leden.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Reflexe: teorie a modely

Definice Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). Reflexe  Sebereflexe? „Kritická reflexe zahrnuje kritiku předpokladů našich přesvědčení, které si budujeme“. (Mezirow, 1990, s. 1) Sebeuvědoměním rozumíme vědomé zaměření pozornosti na svůj vnitřní svět, tady a teď.

Reflexe a učení… Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). Hloubka reflexe Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog Interpersonální změna významu (ref. konverzace, reflexe ve skupině) Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost (model ACORu)

Hloubka reflexe Candy, Harri-Augstein, Thomas in Boud, Keogh & Walker, 1985, s. 112)

Individuální reflexe Vnitřní  vnější dialog

Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu Vnitřní konverzace Student Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení).

Reflexe ve skupině Interpersonální změna významu ?

Model ACORu minulost budoucnost ?

Další modely… (Gibbs, 1998) Popis situace (Co se stalo?); Obrat k pocitům (Jaké pocity a myšlenky při dané aktivitě jsem prožíval?); Hodnocení (Co dobrého a špatného si z této situace mohu vzít?); Analýza (Jaký smysl tato situace může mít?); Závěr (Co dalšího mohu udělat?); Akční plán (Pokud se dostanu do této situace znovu, co udělám jinak?).

Boud, 1985 Zážitky/zkušenosti Reflektivní proces Výsledky Chování Myšlenky Pocity 1) Znovu obrácení k prožitku 2) Účast na pocitech - Zužitkování pozitivních pocitů - Odstranění překážek pocitů 3) Re-evaluace zkušenosti Nový perspektivy zkušenosti. Změna v chování. Připravené k aplikaci. Závazek k jednání.

ALACT model (Korthagen, 2011)

Model „cibule“ (Korthagen, Valos, 2005) S čím se setkávám? (Čím se zabývám?) Chování Kompetence Přesvědčení Identita Poslání Co dělám? Jaké jsou moje kompetence? Čemu věřím? Kdo jsem (když pracuji)? Co mě inspiruje? (S jakou vyšší mocí se cítím být spojen(á)?) (IDEÁLY) Jádrové vlastnosti Prostředí

ALACT model (Korthagen, Valos, 2005)

Beauchampová (2006) Beauchampová (2006) analyzovala padesát pět definic reflexe z kvalitativně obsahového a došla k tomu, že tyto reflexe pracují s několika kategoriemi procesu: zkoumáním myšlením a rozuměním řešením problému analyzováním evaluováním konstruováním