Metody výuky počátečního čtení R. Wildová
Analyticko-syntetická zvuková metoda Od roku 1951 do roku 1996 jediná metoda výuky čtení V průběhu 45 let různé úpravy Zpracována do jednoho souboru učebnic (do r. 1992) Často spojována s „tradičním“ pojetím výuky počátečního čtení (důraz na techniku, dril, demotivovanost žáků….
Analyticko-syntetická zvuková metoda . Organizace v průběhu školního roku (předslabikářové, slabikářové a poslabikářové období) . Metodická koncepce A-S metody: z mluveného slova se analyzují slabiky, hlásky. K hláskám se hledají písmena a nastává proces syntézy (skládání písmen, slabik do slov).
Analyticko-syntetická zvuková metoda Předslabikářové období - období přípravy na čtení - poznávání prvních písmen, slabik a slov Materiály: didaktické pomůcky a materiály pro přípravné období, samostatné učebnice pro předslabikářové období, části Slabikářů
Analyticko-syntetická zvuková metoda Slabikářové období : - nácvik všech písmen abecedy - osvojení si všech struktur slov - čtení vět a souvislých textů Materiály : učebnice čtení (Slabikáře) dětské časopisy, knihy pomůcky pro procvičení čtení (software, karty se slovy….)
Analyticko-syntetická zvuková metoda Poslabikářové období : - individuální docvičení čtení - čtení souvislých textů, různých žánrů - práce s textem Materiály : učebnice pro poslabikářové období (Malý čtenář), software, dětské knihy, časopisy, pracovní listy na rozvoj práce s informací atd.
Analyticko-syntetická zvuková metoda Hierarchie metodických kroků při rozvoji čtení : První písmena Otevřené slabiky Zavřené slabiky a jednoslab. slova zavřená Dvojslabičná slova z otevřených slabik Víceslabičná slova z otevřených slabik
Analyticko-syntetická zvuková metoda Dvojslabičná slova zavřená Slova s dvouhláskou Slabikotvorné r,l Slabiky di,ti,ni, bě, pě,vě,mě, dě, tě,ně Ď,ť,ň Slova se souhláskovými shluky
Analyticko-syntetická zvuková metoda Nácvik čtení nového „článku“ : - motivace - příprava na čtení (význam slov, obtížná slova z hlediska „techniky“ čtení) - vzorové čtení - vlastní čtení žáků - rozvoj porozumění - další práce s textem
Analyticko-syntetická zvuková metoda Problémy : - „pomalu“ se rozvíjející repertoár písmen a slov - hierarchické uspořádání metodických kroků - mechanický nácvik slabik - nízká motivace pro čtení a čtenářství
Genetická metoda U nás poprvé ve 20.-30. letech 20. století (J. Kožíšek, metoda genetická, zapisovací) V upravené verzi J. Wagnerové v českých školách od roku 1996 Je zpracována v samostatném souboru učebnic pro genetickou metodu Varianta genet. metody (metoda M. Čížkové)
Genetická metoda Metodická koncepce: - září – poznání všech písmen abecedy v hůlkových tvarech a jejich zapisování hůlkovým písmem - říjen-listopad –čtení slov tzv. hláskováním (neslabikuje se), pracuje se pouze s hůlkovými tvary písmen, slova se zapisují - prosinec – poznání všech písmen malé abecedy, čtení slov napsaných malou abecedou. Začíná výuka psaní písmen psací abecedy.
Genetická metoda Problémy : - velký počet písmen, které se žáci musí naučit během (1 měsíce, září). - problémy se syntézou hlásek do slov (u delších slov) - nebezpečí mechanického hláskování - nedostatek textů psaných hůlkovým písmem
Metody výuky čtení - problémy Nedostatečná, neefektivní individualizace Nevhodné využití a další rozvíjení motivace žáka pro čtení (nevhodné metodické postupy, pomůcky atd. Nedostatečné využití možnosti variovat metody (nebezpečí plošného a důsledného užití jedné metody) Nevyužití, nepodpoření rozvoje vlastních čtenářských strategií žáka Neefektivní využití didaktických materiálů pro čtení
Další metody výuky čtení Možnost „oficiálně“ volit mezi A-S a genetickou metodou Využití dalších metod, např. prvků globální metody, metody náslovných slabik, atd. V zahraničí se rychle rozvíjí i metoda „bez slabikáře“ – učitel a žáci tvoří metodu společně, píší společně texty atd…
Závěr Úspěšnost rozvoje čtení závisí na : připravenosti žáka pro čtení (viz.jednotl. oblasti přípravy na čtení) volbě metodických postupů a schopnosti je vhodně variovat a individualizovat volbě didaktických pomůcek klimatu ve třídě dostatku příležitostí čtení nejen procvičovat ale i využívat
Závěr, shrnutí Snahy o porovnání metod (která je lepší, účinnější) jsou často irelevantní. Každému žákovi vyhovuje jiná metoda (jiná úroveň analýzy, syntézy)…typologický přístup. Více než na „metodě“ záleží na didaktickém mistrovství učitele, na jeho schopnosti rozlišit individuální potřeby každého žáka a v procesu výuky čtení na ně reagovat.